InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Gymnocorymbus ternetzi - Rouwtetra

Gymnocorymbus ternetzi - Rouwtetra

De rouwtetra is een zeer geschikte beginnersvis, hij stelt geen hoge eisen aan voeding en waterwaarden. Qua voortplanting is het een zeer productieve vis, dus voor de wat meer ervaren aquarianen zal het kweken van de Rouwtetra een leuke uitdaging zijn. Wetenschappelijke Naam
Gymnocorymbus ternetzi

Nederlandse Naam

Rouwtetra

Familie

Characidae (karperzalmen)

Herkomst

Zuid-Amerika (Colombia, Paraguay, Brazilië)

Lengte

Tot 6cm.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes hebben een smallere en spitsere rugvin. De anaalvin is bij de mannetjes breder dan bij de vrouwtjes. De vrouwtjes zijn wat groter en minder intens gekleurd dan de mannetjes.

Huisvesting

Deze vis heeft een aquarium van minimaal 60cm lang nodig. Richt het aquarium in met een donkere bodem en veel planten. Zorg dat het licht niet te fel is, bijvoorbeeld door middel van drijfplanten. Deze vis zwemt voornamelijk in de middelste waterlaag. Verder stellen rouwtetra's geen bijzondere eisen aan de inrichting.

Karakter

Zeer vreedzame vis die uitstekend geschikt is voor de gezelschapsbak. Het is een scholenvis, dus houdt ze met minimaal 6 exemplaren, maar hoe meer hoe beter. Rouwtetra's zijn redelijk actief.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 20-26°C
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 12-16

Voeding

Rouwtetra’s zijn alleseters, zorg voor voldoende afwisseling. Ze eten zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer.

Kweek

Vrij eenvoudig. Richt een kweekbak in met een fijnbladige randbeplanting. Het water moet schoon en helder zijn met een temperatuur van 25 a 26°C. De eieren worden in de vroege morgen afgezet tussen de planten. Verwijder de ouders na het afzetten van de eieren. De eieren komen na een dag uit, nog een dag later gaan de jongen vrijzwemmen. Begin dan met het voeren van stofvoer. Na 2 dagen is het verstandig om over te stappen naar pas uitgekomen artemia.

De kleur van deze vis vervaagt een beetje naarmate ze ouder worden, ze worden dan grijzer van kleur, vandaar de naam rouwtetra. Dit proces begint als de vissen 1 jaar oud zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gymnocorymbus ternetzi - Rouwtetra"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 13-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!