InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De sumatrabarbeel, een karperachtig visje

De sumatrabarbeel, een karperachtig visje

De sumatrabarbeel, of ook wel eilandbarbeel genoemd, is een karperachtige vis. Zijn Latijnse naam is Barbus oligolepis. Het is een bijzonder taai visje, wat hem geschikt maakt voor beginners.
  • Herkomst:Indonesië
  • Geslachtsherkenning:de vinnen van het mannetje hebben zwarte randen. Verder heeft het mannetje een rode tint, het vrouwtje is bruingroen
  • Lengte:5 centimeter
  • Temperatuur:21-24 graden

Huisvesting

De sumatrabarbeel is een klein visje, dat zich in alle aquaria thuis voelt, als er maar voldoende zwemruimte is. De bodembedekking mag niet te scherp zijn, omdat hij door de bodem wroet, op zoek naar voedsel. Als de bodembedekking donker is, met een niet te felle verlichting, komt de kleur van dit visje het best tot zijn recht.

Sociaal

De sumatrabarbeel is een drukke, maar vreedzame vis en is geschikt voor een gezelschapsaquarium. Het is een scholenvis, die in een groepje van minimaal vijf soortgenoten gehouden moet worden. Ze bevinden zich meestal in de middelste en onderste waterlaag.

Watersamenstelling

Deze vis stelt niet veel eisen aan de watersamenstelling, maar zacht en helder water geniet de voorkeur.

Voedsel

De sumatrabarbeel eet van alles. Hij lust droogvoer, maar ook levend voer gaat er wel in. Bovendien heeft hij behoefte aan plantaardig voedsel, zoals algen of plantaardige voedertabletten.

Kweken

In een schooltje sumatrabarbelen zal zich vanzelf een paartje vormen, die in een aparte kweekbak geplaatst moet worden. De temperatuur moet verhoogd worden en de kweekbak moet zonnig staan en dan zal het wijfje snel eieren gaan leggen. Omdat ze hun eigen eieren en jongen opeten, moeten de ouderdieren meteen na het afzetten uit de kweekbak gehaald worden. Een legrooster is geen overbodige luxe.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tropische vissen-encyclopedie

Reageer op het artikel "De sumatrabarbeel, een karperachtig visje"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 19-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!