InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Visserij: Chinese wolhandkrab vervangt paling

Visserij: Chinese wolhandkrab vervangt paling

De Chinese wolhandkrab maakt alles kapot met zijn verwoestende scharen. Daarom hadden vissers en dan met name palingvissers altijd een enorme hekel aan de Chinese wolhandkrab. Maar tegenwoordig vangen ze de exoten veel. Omdat ze 3 maanden per jaar niet meer op paling mogen vissen. De Chinese wolhandkrab vervangt dan de paling.

Palingtrek: komt in september en oktober op gang

Palingvissers moesten het altijd in het najaar halen, want dan ging de paling trekken en konden vissers ze met hun fuiken vangen. In september en oktober verdienden palingvissers zon 40 procent van hun inkomen met de visserij. Maar dat is anno 2010 verleden tijd. In 2009 werd voor het eerst een palingverbod uitgevaardigd. Vanwege de lage stand van de paling mocht de aal in 2009 in oktober en november niet langer gevangen worden. In 2010 is dat vangverbod uitgebreid door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij. In 2010 mag in september, oktober en november niet op paling worden gevist. Paling wordt overigens in de binnenwateren gevangen. Het zijn dus binnenvissers die gedupeerd raken door de maatregel. In 2011 is het mogelijk dat er een palingquotum voor de beroepsgroep wordt ingesteld.

Aanpassing van fuiken voor vissen op wolhandkrab

In 2010 voerde het ministerie nog een andere maatregel door en dat is dat de palingfuiken aangepast mogen worden. Aan het einde van de palingfuiken mag een net met grotere mazen van maximaal 6 centimeter per strekkende maas worden geplaatst. Daarmee kan de paling ontsnappen, maar blijft juist de Chinese wolhandkrab in de netten achter. Daarmee kunnen de vissers andere inkomsten genereren, want de krab is de enige bijvangst die wettelijk is toegestaan. Het veranderen van de netten vereist wel een financiële investering. Bovendien moet ook betaald worden voor een extra controle door de AID.

De Chinese wolhandkrab

Aan het begin van de vorige eeuw kwam de Chinese wolhandkrab vermoedelijk als larf mee met vrachtschepen naar West-Europa. Het dier was een nachtmerrie voor alle beroepsvissers omdat ze met hun scharen alle netten openknipten. Daardoor ontsnapte ook de paling die in de netten was gelopen. In de jaren 90 van de 20e eeuw werd de wolhandkrab in enorme aantallen in Nederland aangetroffen en werd er vanaf dat moment ook op ze gevist. Net als de paling trekt het dier in het najaar vanuit het zoete binnenwater naar zee om daar voor nageslacht te zorgen. De dieren zijn dan ook vooral te vinden bij sluizen zoals die van Lemmer, Harlingen en Lauwersoog.

Waar komt de naam wolhandkrab vandaan?

Wie een wolhandkrab bekijkt ziet dat er enorme stekels aan de 10 poten van het dier zitten. Dit lijkt wel op een soort beharing of wol en daar is de naam dan ook vandaan gekomen.

Is de Chinese wolhandkrab eetbaar?

De Chinese wolhandkrab is zeker eetbaar. In Nederland worden ze vooral gegeten door Aziaten of worden ze bereid in Chinese restaurants. Ook worden ze verkocht in oosterse winkels. Bovendien wordt de Chinese wolhandkrab geëxporteerd naar China. Veel vlees zit er niet aan de krab, maar velen vinden de smaak heerlijk. Vissers krijgen zon 5 euro per kilo voor de dieren die in grote getalen in ons land rondzwemmen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Ministerie van landbouw, natuur en visserij
  • AID

Reageer op het artikel "Visserij: Chinese wolhandkrab vervangt paling"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 06-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Vis
Schrijf mee!