InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Wat is discardban?

Wat is discardban?

De Europese Visserijraad heeft besloten om een discardban in te voeren. Deze discardban veroorzaakt veel onrust onder de Nedelandse vissers. Wat betekent discardban en welke invloed heeft dit op de natuur in de Noordzee? Wat betekent dit voor de Europese visserij? En wanneer wordt deze regel ingevoerd?

Discardban en invoering

Een ander woord voor discardban is aanlandingsplicht. Dit betekent dat de Europese vissers een verbod opgelegd krijgen voor het terugzetten van ondermaatse vis in zee. Deze ondermaatse vis (discards) zal door de vissers verplicht moeten worden aangevoerd aan land. Deze regel geldt voor de Europese visserij en de diverse gebieden. De discardban zal op verschillende datums door gevoerd worden.

De gebieden en datums zijn:
  • Pelagische visserij 1 januari 2014
  • Visserij in de Oostzee 1 januari 2015
  • Visserij in de Noordzee 1 januari 2016
  • Visserij in de Middellandse zee en Zwarte zee 1 januari 2017

Ondermaatse vis/ discards

In Europa gelden lengte maten voor het aanvoeren van consumptie waardige vis. De vissen die onder deze maat zitten noemt men ondermaatse vis of wel discards. Deze vis wordt door de vissers terug gezet in zee, een deel hiervan dient als voer voor de talrijke zeevogels die mee vliegen met de vissersschepen en een deel overleeft en groeit verder. Met de invoering van de discardban dient deze jonge vis aangevoerd te worden. Dit betekent dat de discards het niet overleven.

Een paar voorbeelden en minimum maten zijn:
  • Schol 27 cm
  • Tong 24 cm
  • Kabeljauw 35 cm
  • Wijting 27 cm

Van de aangevoerde discards wil men vismeel gaan produceren omdat het geen consumptie mogelijkheden heeft.

Visserij

De visserij vist met een opgelegd vis quotum. Dit houdt in dat ieder schip zoveel ton vis mag aanvoeren. De vangst van de discards zal ook meetellen in het quotum. Voor de visser betekent dit, dat de inkomsten zullen dalen. De markt waardige vis is veel meer waard dan de ondermaatse vis. Daar komt dan bij dat het quotum sneller vol zal zijn. Om selectiever te vissen bestaan er ook minimum maten voor het vis gerei. De maaswijdte voor het vangen van tong is 80 mm, voor andere gebieden geldt een maaswijdte van 100 mm dit zijn meer de schol gebieden. Door de grote diversiteit aan vissoorten in de Noordzee is er altijd sprake van bijvangst voor de vissers. Dit komt door dat de verschillende vissoorten ook verschillende vormen hebben. Tong en schol verschillen qua vorm veel van elkaar, tong is lang en smal terwijl schol breed is. Gaat men vissen met een maaswijdte van 100 mm vangt men geen tong, deze glippen door het net. De tong vissers vangen dus ook meer bijvangst.

Natuur

Welk effect heeft de discardban op de natuur in de Noordzee? De Europese visserijraad heeft als argument dat men met deze regel overbevissing wil tegengaan. De vissers moeten nog selectiever gaan vissen. Men gaat er ook van uit dat alle bijvangst van de visser het niet overleeft. Maar is dat wel zo? Door de invoering van de discardban zal inderdaad alle bijvangst sterven. Niet alleen gaat er jonge vis verloren, het voedselaanbod van de zeevogels zal hiermee ook minderen. Tegenwoordig zijn er vissers die proeven doen met de bijvangst. Met behulp van overlevingskooien word er bijvangst terug gezet in zee. Deze proeven zien er veel belovend uit. Hiermee wil de visser bewijzen dat niet alle bijvangst sterft.
© 2013 - 2019 Frans224, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Visserijnieuws: Donderdag 28 februari 2013 Visserijraad voorstander discardban.
  • http://visserijnieuws.punt.nl/content/2013/06/Meer-dan-de-helft-van-de-tongetjes-overleeft

Reageer op het artikel "Wat is discardban?"

Infoteur: Frans224
Gepubliceerd: 02-09-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!