InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Heterandria formosa

Heterandria formosa

De Heterandria Formosa is een kleine vreedzame vis die valt onder de familie van de Poeciliidae. Een levendbarende tandkarper die goed te houden is in een gezelschapsbak.

Algemene informatie

De Heterandria Formosa komt uit Zuid Carolina (Florida) en is 1 van de kleinste levendbarende tandkarper die bekend is .De vrouwtjes worden maximaal 3,5 cm. en de mannetjes worden vaak niet groter dan 1,5 cm. De vis leeft hier in moerasachtig gebied waarbij de temperatuur flink kan schommelen. In de zomer kan de temperatuur hier flink oplopen, tot boven de 30C waar het visje dan ook prima tegen kan. Het is echter verstandiger om de vis in het aquarium op een lagere temperatuur te houden, dan zijn ze een stuk actiever en voelen ze zich ook fijner. Wanneer de temperatuur te hoog op loopt zal de vis ook stoppen met voortplanten omdat dit te veel energie kost. In de zomer zijn ze prima buiten te houden, door de wisseling van warmer en kouder water en het regenwater is het vrijwel exact hetzelfde als dat ze in de natuur leven.

Wat feiten op een rij:

Familie: Poeciliidae
Herkomst: Zuid Carolina, Florida, Amerika
Lengte: Vrouw max. 3,5 cm Man max. 2 cm
Kweek: Levendbarend

De beste omstandigheden voor de Heterandria Formosa

Het gebied waar de Heterandria Formosa gevangen wordt is een moerasachtig gebied welke vrij dicht beplant is. Hierdoor voelt de vis zich ook het beste in een aquarium wanneer het goed aan de zijkanten beplant is en er ook drijfplanten aanwezig zijn. De vis zal vooral in de middenlaag van het aquarium zwemmen, maar kijk niet raar op als ze wanneer ze zich prettig voelen door de hele bak te vinden zijn. Doordat de vis vrij klein is zullen grotere vissen al snel pogingen ondernemen om ze op te eten, het is dus aan te raden om ze enkel bij andere kleine vissen te houden. De temperatuur is in het gebied erg wisselend in dag en nacht maar ze voelen zich het prettigste bij een temperatuur tussen de 20C - 26C. Vanaf onder de 18C zullen ze zich niet voortplanten, af en toe daarvoor een pauze geven zal de vissen enkel ten goede komen.Ditzelfde geldt voor bij hoge temperaturen, ook dan zal de voortplanting stoppen. Het beste houdt je deze vissen in een harem, meer vrouwen dan mannen. Als er meer mannen dan vrouwen zijn, of een gelijk aantal van ieder, zullen de vrouwtjes constant opgejaagd worden door de mannen om te paren.

De ideale omstandigheden op een rij:
Temperatuur: 20C-26C
pH waarde: 6,5-,5
GH waarde: 8-12
Voeding: Alleseter, voorkeur voor levendvoer
Beplanting: Dicht aan de randen
Verhouding man/vrouw: Harem, meer vrouwen dan mannen

Kweken met de Heterandria Formosa

Het kweken met de Heterandria Formosa is vrij simpel, het zijn namelijk levendbarende en de jongen kunnen direct mee eten met de ouders, voer je enkel groot voer zoals muggenlarven is stofvoer geven aan te raden. Opvallend is dat de vrouwtjes niet in één keer bevallen van alle jongen. Verspreid over meerdere dagen laat de vrouw steeds 1 en soms tot 3 jongen per dag los. De jongen worden wel opgegeten door de ouderdieren, veel dichte beplanting is noodzakelijk als je veel jongen over wilt houden. De vrouwen kunnen sperma opslaan, dit betekend dat wanneer je vrouwen apart van mannen zet het toch nog enkele keren kan gebeuren dat er jongen komen.
© 2009 - 2019 Pencil, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Heterandria formosa"

Reactie

Smit, 13-11-2018 08:28 #1
Hallo

Graag wil ik weten waar je heterandria formosa kan kopen

met vriendelijke groet,

Mevr. Smit

Infoteur: Pencil
Gepubliceerd: 29-07-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!