InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi?

Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi?

Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi? Koi hebben altijd honger. Een goede lichaamsvorm van een koikarper is het directe gevolg van een goede voeding. Goede voeding zorgt voor heldere kleuren en een gespierde vis. Overvoeren is echter funest, hierdoor worden de koi dik en de waterkwaliteit zal achteruit gaan. Een hoofdregel bij het voeren van een koikarper is dan ook: Niet veel maar vaak!

Groeitempo

Het voeren van koi is aan een paar regeltjes gebonden, ook al blijft een koi zijn hele leven doorgroeien. Het voedingspatroon en het groeitempo hangt af van de waterkwaliteit, de temperatuur van het water, de hoeveelheid vissen en het soort koi.

Temperatuur

Bij temperaturen van 15 graden en hoger zijn de koi het meest actief. Koikarpers die nog niet seksueel volgroeid zijn groeien het snelst, hierna neemt de groeisnelheid heel snel af. Bij een hogere temperatuur groeien koi het snelst, dit wil dus zeggen dat in de zomer het groeitempo meestal het hoogst is. Bij een lage temperatuur kan de koi minder eten en verteren. Het is dan verstandig een licht verteerbaar voer te geven, zoals granen. Voer met veel eiwitten kunnen voor problemen zorgen omdat ze langer in de darmen blijven en moeilijk te verteren zijn. Wanneer de temperatuur van het water stijgt, hebben de koi wel weer eiwitrijk voedsel nodig.
Er zijn ook koi-eigenaren die een verwarmde of overdekte vijver hebben. Hierdoor blijft het water warm en kunnen ze het hele jaar door gevoerd worden.

Waterkwaliteit

Het groeitempo hangt af van nog een aantal factoren. Één daarvan is de kwaliteit van het water. Wanneer de kwaliteit van het water niet goed is verliezen de koi hun eetlust en eten ze soms zelfs helemaal niets meer. Ook kan een slechte waterkwaliteit de stofwisseling van de koikarper beïnvloeden, voedsel wordt minder goed verteerd.

Hoeveelheid koikarpers

De hoeveelheid vissen in een vijver heeft een duidelijke invloed op het groeitempo van een koi. Wanneer er weinig koi zwemmen in een vijver, zullen de koi snel seksueel volwassen zijn. Daardoor neemt de groeisnelheid af. Wanneer er veel koi zwemmen in een vijver zijn de vissen later seksueel volwassen, maar toch zal het groeitempo vertraagd zijn. Dit komt doordat de koikarpers meer concurrentie hebben van elkaar, bijvoorbeeld bij het voeren. Ze zullen dan eerder gestrest worden waardoor ze langzamer groeien.

Soort koi

De genetische achtergrond is belangrijk voor de groeisnelheid van een koi. Wanneer de ouders van een vis groot en lang waren, dan hebben de kinderen meer kans dit ook te zijn. Andersom kunnen koi kleiner blijven wanneer hun ouders dit ook waren. De genetische achtergrond is echter niet bepalend voor de groeisnelheid van een koi.

Voer

Goed koivoer moet verschillende elementen bevatten, zoals eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen en mineralen. Een tekort aan eiwitten zal bijvoorbeeld zorgen voor een vertraagde groei, die zelfs kan leidden tot een vergroeide ruggengraat. Over het voeren van een koi zal in een later artikel nog meer uitgeweid worden.
© 2009 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi?"

Infoteur: Papillon
Laatste update: 18-03-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!