InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De voeding van aquariumvissen

De voeding van aquariumvissen

Inleiding: Veel, vooral beginnende aquarianen, gaan nogal eens voorbij aan het feit dat een goede, gevarieerde, en op de vis aangepaste voeding van belang is om onze aquariumvissen mooi en gezond te houden. Ook zal het voortplanten van de vis makkelijker gaan indien er veel aandacht wordt besteed aan het voedingspatroon.

Het belang van een goede voeding

In de inleiding heb je al kunnen lezen wat de voordelen zijn van een goede voeding.

Door een goede voeding wordt het afweersysteem van de vis verbetert, waardoor de vis beter bestand is tegen ziektenverwekkers. Een slechte voeding leidt tot beschadiging van de organen, vooral de lever heeft nogal eens te lijden van een slechte voeding. Overigens is een goede voeding geen garantie voor een gezonde vis, de watersamenstelling, de keuze van medebewoners en de inrichting van het aquarium spelen hierbij ook een rol.

Benodigde grondstoffen

Net als een mens heeft een aquariumvis de volgende voedingsstoffen nodig om gezond te blijven:
  • Proteïnen (eiwitten)
  • Lipiden (vetten)
  • Koolhydraten
  • Vezels
  • Vitaminen
  • Mineralen

De ene voedingsstof is echter de andere niet. Zo maken we een onderscheid tussen proteïnen die afkomstig zijn van warmbloedige dieren, en proteïnen die afkomstig zijn van koudbloedige dieren. Die laatste zijn voor aquariumvissen veel beter dan de eerstgenoemde. Proteïnen van koudbloedige dieren (zoals vissen en kreeftachtigen) worden door de aquariumvissen veel beter opgenomen. Ditzelfde geldt ook voor lipiden. Van groot belang is dat onze aquariumvissen maar weinig behoefte hebben aan vetten, omdat zij niet veel energie verbruiken. Geef vet het liefst in de vorm van onverzadigde vetzuren. Vet van warmbloedige dieren wordt door aquariumvissen moeilijk verteerd, wat kan leiden tot vervetting van organen, darmproblemen en vervuild water.

Welke vis eet wat

Er wordt onderscheid gemaakt in drie groepen vissen:
  • Carnivoren, deze vissen eten alleen vlees
  • Omnivoren, deze vissen eten vlees en plantaardig voedsel
  • Herbivoren, deze vissen eten alleen plantaardig voedsel

Verreweg de meeste aquariumvissen zijn omnivoor of herbivoor. Carnivoren zijn vaak lastig te houden in aquaria, omdat ze ook kleinere vissen opeten.

Het is belangrijk om te voldoen aan de natuurlijke voedselbehoefte van de vis, omdat het spijsverteringsstelsel hierop is afgestemd. Zo hebben herbivore vissen een lang darmkanaal, omdat plantaardig voedsel lastig te verteren is. Een verkeerde voeding kan leiden tot verstoring van de spijsvertering.

Aan de stand van de bek van de vis kun je zien hoe ze het voedsel opnemen. Vissen met een bovenstandige bek (bijvoorbeeld bijlzalmen) nemen voedsel op van het wateroppervlak. Vissen met een eindstandige bek nemen vooral voedsel op uit de middelste waterlagen. Vissen met een onderstandige bek nemen voedsel op van de bodem. Het spreekt voor zich dat je bij het voeren rekening moet houden met de bek van de vis. Bodembewoners kun je bijvoorbeeld voedertabletten geven. Vissen met een bovenstandige bek zijn gek op fruitvliegjes, en vissen met een eindstandige bek nemen langzaam zinkend voer goed op.

Het voeren

Het is het beste om twee keer per dag een beetje te voeren, geef zoveel als de vissen in ca. drie minuten opnemen.

Er zijn zeer veel verschillende visvoeders op de markt, zorg ervoor dat je meerdere soorten in huis hebt, om je vissen wat variatie te geven. Jij eet ook niet elke dag pannenkoeken! Zorg ervoor dat je minimaal drie soorten droogvoer in huis hebt, en minimaal een soort diepvriesvoer. Het is aan te raden om een keer per week levend voer te geven, maar dat is niet voor iedereen te realiseren.

Afwisseling is trouwens heel makkelijk te realiseren, geef je vissen bijvoorbeeld stukjes fijngehakt, gekookt ei. Gekookte of geblancheerde groenten worden door herbivore en omnivore vissen ook goed opgenomen. Vang in de zomer eens wat mieren, bladluis, vliegen, slakken of wormen. Je vissen zullen je dankbaar zijn! Let er wel op dat de vissen het voer op kunnen nemen, snijd grote dieren daarom altijd in kleine stukjes als je vissen houdt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Poecilia Sphenops - Black MollyDe Poecilia Sphenops, in de volksmond Black Molly genoemd, is al jaren een van de meest geliefde aquariumvissen. Omdat d…
Brachydanio rerio - ZebrabarbeelDe Brachydanio rerio is een sterke aquariumvis, die ook zeer geschikt is voor beginnende aquarianen. De Zebrabarbeel is…
Rasbora maculata - DwergrasboraMet zijn 2,5 centimeter is deze Dwergrasbora een van de kleinste aquariumvissen. Het spreekt daarom voor zich dat je dez…
Pimelodus pictusPimelodus pictus is een aquariumvis die je niet vaak tegenkomt. Toch is dat geen reden om deze vis niet te houden. Hij i…
Cichliden - CichlidaeCichlides behoren tot de meest gehouden, en tevens meest geliefde aquariumvissen. Ze zijn dan ook meestal schitterend om…

Reageer op het artikel "De voeding van aquariumvissen"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 13-03-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumhouden
Schrijf mee!