InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Voeding voor aquariumvissen

Voeding voor aquariumvissen

Om je vissen gezond te houden zul je moeten afwisselen met verschillende soorten voeding. Daarom hieronder een overzichtje van de verschillende soorten voeders die er op de markt zijn.

Droogvoer

Droogvoer vormt meestal een zeer geschikt hoofdvoeder voor de meeste tropische vissen. Ook zijn er voor veel vissoorten speciaalvoeders op de markt: Meervalvoer, Cichlidenvoer, Betta/Guppyvoer en Discusvoer.

Vlokvoer

Vormt meestal de basis van de voeding. Koop vlokken van een hoge kwaliteit, die voorzien zijn van diverse vitaminen en mineralen. Let ook op het vetgehalte (liefst zo min mogelijk)
Er is ook plantaardig vlokvoer op de markt, zeer geschikt voor omnivore vissen.

Voertabletten

Deze zakken meestal direct naar de bodem, waardoor ze zeer geschikt zijn voor bodembewoners. Ook kun je ze tegen de ruit van je aquarium plakken, om zo de vissen te kunnen bestuderen als ze eten.

Artemia

Ook verkrijgbaar als levend voer.

Tubifex

Tubifex zijn slingerwormen, ze zijn veelal verontreinigd omdat ze ook voorkomen in riolen. Echter in droogvorm zijn ze goed gereinigd. Ook verkrijgbaar als levend voer.

Daphnia

Daphnia zijn kleine kreeftjes, ook verkrijgbaar als levend voer.

Rode Muggenlarven

Gedroogde muggenlarven zijn bij mijn eigen vissen favoriet! Gedroogde rode muggenlarven zijn niet heel vet, waardoor het een zeer geschikt bijvoer is.

Spirulina

Spirulina is een algensoort, verkrijgbaar in gedroogde vorm. Zeer geschikt voor algetende vissen.

Diepvriesvoer

Diepvriesvoer is zeer handig in gebruik, je kunt het lang bewaren en de meeste vissen smullen ervan. Kijk bij je locale aquariumboer wat er voorradig is, want de mogelijkheden zijn eindeloos.

Levend voer

Alle vissen hebben behoefte aan levend voer, geef ze het daarom regelmatig (eens per week)

Artemia

Artemia moet je zelf opkweken, de eitjes zijn te koop. Het is zeer geschikt voor jonge visjes.

Tubifex

Tubifex, rode slingerwormen die soms verontreinigd kunnen zijn. Geef dit liever niet te vaak.

Muggenlarven

Er zijn rode en witte muggenlarven op de markt. De rode zijn vetter, geef dus liever witte.

Watervlooien

Watervlooien komen overal voor, maar schep ze liever niet uit een slootje. Door buiten een emmer schoon water neer te zetten, komen er in de zomer meestal vanzelf vlooien in.

Overig

Groente

Veel vissen lusten ook graag groente, blancheer dit wel eerst (kort in kokend water leggen) Probeer eens komkommer, sla, waterkers of spinazie.

Vis

Vis gaat er eigenlijk altijd wel in! Bij kleine visjes doen pasgeboren visjes het vaak erg goed (jonge gupjes bijvoorbeeld) maar ook gekookte vis vinden ze lekker. Geef echter maar een piepklein stukje aan kleine vissen, om vervuiling in je aquarium te voorkomen.

Ei

Veel vissen lusten ook ei. Geef echter alleen het eiwit, en maar heel weini om verontreiniging te voorkomen.

Krachtvoer

Krachtige voersoorten, als bijvoorbeeld runderhart en wormen, zijn alleen geschikt voor de grotere (cichliden)soorten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De voeding van aquariumvissenInleiding: Veel, vooral beginnende aquarianen, gaan nogal eens voorbij aan het feit dat een goede, gevarieerde, en op de…
Hoe voeren we onze vissen?Er is een grote diversiteit in visvoer en iedere vis heeft zo zijn eigen voorkeuren. Het ene voer is het andere niet, de…
Poecilia Sphenops - Black MollyDe Poecilia Sphenops, in de volksmond Black Molly genoemd, is al jaren een van de meest geliefde aquariumvissen. Omdat d…
Rasbora maculata - DwergrasboraMet zijn 2,5 centimeter is deze Dwergrasbora een van de kleinste aquariumvissen. Het spreekt daarom voor zich dat je dez…
Xiphophorus maculatus - PlatyDe Platy of Xiphophorus maculatus is een van de meest populaire aquariumvissen en is in vrijwel elke aquariumzaak te koo…

Reageer op het artikel "Voeding voor aquariumvissen"

Reactie

Willy, 04-02-2008 17:25 #1
Hallo, een zeer ongewone vraag. Mogen regenwormen gevoed worden aan discusvissen? Reactie infoteur, 05-02-2008
Hoi Willy,

Volgens mij wordt dat inderdaad wel eens gedaan, maar dit is wel echt krachtvoer. Zorg er wel voor dat de wormen schoon zijn (ook van binnen!) Ik zou het voor de zekerheid nog wel even navragen bij een discus-specialist.

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 21-12-2006
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumhouden
Reacties: 1
Schrijf mee!