InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De verzorging van een goudvis

De verzorging van een goudvis

Een goudvis verzorgen en oud laten worden is een kunst. Dingen als watertemperatuur of biologische huishouding kunnen het leven van je vissen aardig in de war schoppen. Om de twee dagen groen water of happende vissen zijn tekens dat er iets mis met de manier van omgang met je aquarium of vissenkom. Misschien voer je te veel of is er een andere reden waarom je vissen zich vreemd gedragen. Hier vind je een aantal tips en richtlijnen waar je aan moet denken als je een goudvis hebt of gaat kopen.

Aquarium

Als je vissen wilt houden, heb je aquarium of vijver nodig om ze in te houden. Wat is nu beter voor de vis, een vijver of aquarium? In de vrije natuur kunnen goudvissen wel 40 cm lang worden omdat ze de ruimte hebben, maar in gevangenschap niet. Goudvissen passen zich aan de grootte van hun woonruimte aan. Heb je een grotere bak, dan zullen je vissen beter groeien dan in zo'n klein bakje. Hoe lang de vis uiteindelijk wordt is afhankelijk van de woonruimte, filtering van het water, hoeveel voer je ze geeft en de kwaliteit van het voer en het aantal vissen dat je in één bak houdt. Er zijn verschillende leefregels voor alle verschillende soorten vissen. Een goudvis heeft minstens één liter water per centimeter lichaamslengte nodig. Dit betekent dus dat één kleine goudvis van bijvoorbeeld 5cm minimaal vijf liter water nodig heeft om genoeg zuurstof te kunnen krijgen en comfortable te leven, voor twee vissen van die lengte is dat dus minimaal 10 liter en ga zo maar door. Een vissenkom is dus niet geschikt voor het houden van goudvissen. Het ziet wel schattig uit, maar je vis zal zich doodongelukkig voelen. Een koudwateraquarium is veel beter geschikt om goudvissen te houden. Ze voelen zich beter door een groter wateroppervlakte waardoor er ook meer zuurstof in omloop is, je kunt er een pomp inzetten die de zuurstof regelt met een filter wat de biologische huishouding regelt of je kunt dingen als licht en vaste waterplantjes nemen. Een aquarium wordt minimaal ingericht met goed uitgespoeld grind, waterplanten en als je dat leuk vind een decoratiedingetje voor in de bak. Zoiets kan gewoon een voor aquaria bedoeld beeldje zijn maar zijn ook leuke zuurstofdecoraties te koop die je op een pomp kunt aan sluiten, zoals een schatkistje dat om de zoveel tijd zich opent en extra luchtbellen (zuurstof) aan het water toevoegd. Heb je een nieuwe zak grind gekocht, spoel het grind dan goed uit onder stromend water totdat het water helder is. Anders is je zojuist verschoonde aquarium zo weer vies. Doordat vissen veel eten en poepen maar ook wroeten in de bodem wordt het water snel vuil. Je kunt daarom het beste een pomp kopen, die zuivert en zorgt voor de circulatie van het water. Vooral als je meerdere vissen hebt is een pomp onmisbaar. Anders hangen ze bij het eerste warme meteen lucht te happen aan de oppervlakte. Warm water bevat namelijk minder zuurstof dan koud water. Zet een aquarium niet op een warme plaats of voor het raam want dan verwarmd de zon het water zodra ze gaat schijnen. Zet em ook niet naast de deur of op een onstabiele ondergrond. De gevaren daarvan zijn natuurlijk dat je aquarium omgestoten kan worden of kan vallen.

Nieuwe vissen laten wennen aan het nieuwe huis

Als je nieuwe goudvissen koopt krijg je ze mee in een zak met water, leg deze zak in het water van het aquarium zonder em te openen. Zo kunnen de watertemperaturen en de vissen aan elkaar wennen. Maak na 10 minuten de zak open en doe er een beetje water uit het aquarium bij zodat de vissen eraan kunnen wennen. Doe dit om de vijf minuten tot de zak half om half water en aquariumwater bevat. Het water in de zak is dan verdubbeld. Hierdoor wennen de nieuwe vissen aan de watersamenstelling en temperatuur van het aquarium. Laat de vissen dan los in het water van het aquarium. Het is beter om het water wat in de zak zit niet om te keren in het andere water. Gooi nadat je de vissen hebt vrijgelaten, de rest van het water uit de zak weg.

Voeding

Goudvissen zijn eters volgens het ritme, je moet ze dus dagelijks voeren. De meest gemaakte fout die gemaakt wordt is de vissen te overvoeren. Eén keer per dag is genoeg, geef ze wat vlokken of korrels. Het voer moeten ze opgegeten hebben voor het naar de bodem zakt. Als je meer geeft zakt alles wat ze niet op kunnen naar de bodem en dat gaat rotten tussen het grind. Ook poepen en plassen vissen meer als ze teveel gevoerd worden. Dit zakt allemaal naar de bodem en benadeeld de watersamenstelling. Ook ontstaat er zo een ideale voedingsbodem voor ziektekiemen. Als je je vissen met mate voert zorgt dat dus naast een helder aquarium ook voor gezondere en gelukkigere vissen. Let ook op je watertemperatuur, als het water kouder dan 10°C is eten de vissen niet of niet goed. Bij hogere temperaturen zijn je vissen actiever en eten ze meer. "Veranderen van spijs doet eten" is een uitdrukking die op vissen ook goed van toepassing is. Wissel de voeding af en toe af met wat rode-, zwarte- en witte muggelarven, watervlooien (daphia), tubifex en pekelkreeftjes (artemia). De meeste van de bovenstaande diertjes zijn bij de speciaalzaak naast natuurlijk levend ook bevroren te krijgen, laat ze dan goed ontdooien voor je ze aan de vissen geeft. Ga ze niet zelf vangen, je weet nooit wat voor ziektekiemen ze meebrengen van het andere water.

Verzorging

Het beste is één keer per week 1/4 tot 1/3 van het water te verschonen. Maak het filter alleen schoon als de doorstroming minder wordt. Maak je je filter de hele tijd schoon dan verstoor je de biologische werking in het water. Haal dode vissen en dode planten zo snel mogelijk weg en zuig de bodem schoon met behulp van een bodemzuiger. Ontlasting, voedselresten en plantenresten rotten op de bodem waardoor er ammoniak vrijkomt. Bacteriën verwerken deze stof met behulp van zuurstof via nitriet tot het minder schadelijke nitraat. Planten en algen zien nitraat als voeding waardoor je meer algengroei krijgt en de slijmhuid van de vis aangetast wordt. Als de slijmhuid van een vis aangetast wordt is de vis gemakkelijker te pakken door ziektekiemen en snel ziek word. Als je dus regelmatig je water ververst, niet te veel voert en vaste waterplantjes plaatst en die verzorgt blijven de nitraatwaarden binnen normale grenzen. Er bestaan watertesten waarmee je de waarden van het water in je aquarium kunt meten. Als je regelmatig je water ververst voorkom je dus in de toekomst veel problemen. Gebruik niet alleen maar kraanwater, vervang een deel van het water met waterbereider. Waterbereider bindt de metalen in het kraamwater en neutraliseert chloor zodat het leidingwater geschikt wordt voor de vissen. Leidingwater alleen is namelijk te agressief voor vissen door de metalen en andere stoffen die erin bevinden. Ook moet de temperatuur van het nieuwe water hetzelfde zijn als de temperatuur in het aquarium.

Aquarium verschonen

  • Doe in een schone bak de helft van het water uit het aquarium en de vissen, giet het water door een netje om het water te filteren van de grote stukjes oud blad van de waterplantjes en eventuele andere viezigheid
  • Maak de bak schoon en alles wat erbij hoort zoals de decoratie, het grind enz. schoon met lauw water en een schuursponsje dat alleen voor het aquarium wordt gebruikt. Gebruik geen schoonmaakmiddelen of chloor bij het schoonmaken van de kom of bak.
  • Doe dan het grind, de decoratie e.d. met het met waterbereider behandelde leidingwater in de schone vissenkom of bak.
  • Plaats de waterplantjes terug in het water en doe daarna de vissen met het oude water erbij. Denk eraan dat de temperatuur van het nieuwe water gelijk moet zijn aan die van het oude water. Laat em eventueel even staan tot het water op temperatuur is.
© 2008 - 2017 Msmedia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Carassius Auratus - GoudvisCarassius Auratus - GoudvisWat je op het plaatje hiernaast ziet, is wel het grootste misverstand dat er bestaat over de goudvis: hij mag absoluut n…
De goudvis, populaire koudwatervisDe goudvis, populaire koudwatervisDe Latijnse naam van de goudvis is Carassius auratus en behoort tot de familie van de karperachtigen (Cyprinidae). Het i…
Goudvissen verzorgenGoudvissen verzorgenHet is misschien moeilijk te geloven maar goudvissen kunnen tot 25 jaar of ouder worden wanneer ze een goede verzorging…
Vissen in je vijverVissen in je vijverAls je een vijver hebt, kun je overwegen om er vissen in te doen. Bedenk eerst goed wat voor een soort vissen je in je v…
SluierstaartgoudvisSluierstaartgoudvissen zijn mooie maar ook kwetsbare vissen. Je hebt ze in allerlei kleuren en er zijn veel verschillend…
Bronnen en referenties
  • Pets Place Dierenwinkel

Reageer op het artikel "De verzorging van een goudvis"

Reacties

Rien, 22-09-2016 11:26 #40
Ik vind het echt ongelooflijk om te lezen dat er zoveel mensen (goud)vissen nemen zonder eerst goed te lezen over het houden ervan. Er valt zoveel te leren over gedrag, beplanting en waterkwaliteit dat echt veel inzicht in geeft in de cyclus van een aquarium.
Goudvissen zouden echt niet in een kleinere bak mogen dan 60cm breed bij 30cm diep en dan met hooguit een stuk of 2 a 3 vissen. Heel eerlijk gezegd ga ik van een 60CM bak naar een 80CM bak met waarschijnlijk andere vissen.
De afgelopen maanden heb ik veel geleerd over de goudvis. Ik heb er 2 en ze zijn zo tam dat ze uit mijn hand eten (en nee ze zijn niet ondervoed). Vissen in een kom, brrr… we beseften ons dit vroeger niet maar dat is echt zo zielig. Ga zelf maar eens een hele dag door een bol glas kijken, daar word je niet blij van. Mensen er is veel info te vinden op het net. Niet alles klopt, maar het is een goede start.

K. Bleeker, 06-06-2016 10:45 #39
Heb 2 goudvissen in een houten ton. Wanneer ik voer strooi gaat de grootste jagen achterdekleinste aan zodat deze amper eten kan dat gebeurt iedere dag dus altyd. Wat kan ik eraan doen?
Mvg

Joyce, 24-07-2015 13:53 #38
Omdat de buren de visjes niet meer wilden hebben wij die gekregen; leuk voor de kleine blabla. 2 goudvisjes. Ze leefden daar al 2 jaar, vissenkom 1x in de week schoonmaken (ja ja een ronde vissenkom) helemaal met heet water schoonmaken dat alle vuiltjes eruit zijn, daarna afspoelen met koud water uiteraard. Hier zijn ze nu al 2 jaar, dus ze zijn nu ongeveer 4 jaar oud. Krijgen genoeg voeding en ik heb het idee dat ze wat groter zijn geworden. Dit vond ik toch wel zielig dat ze in een vrij kleine kom zitten. Dus heb een vrij groot aquarium gekocht. Nu twijfel ik toch, ze leven al zo lang in de kom.

Herrybeth, 22-07-2015 18:09 #37
Ik heb een cementbak/ton als vijver gehad voor mijn twee vissen van ongeveer 12 a 13cm groot ze zijn blauwe en zwarte met orange. Ik vond het zielig dat ze in een zwarte ton moesten leven en heb zins 3maanden een aquarium bak van ongeveer 40 a 50 liter mijn vragen zijn :de plantjes worden kaal? En kan ik het licht 1 tl van gewoon wit licht en 1 tl van licht rose… kan ik die gewoon aan laten of…
Alvast bedankt voor u reactie

Lasat, 02-07-2015 19:20 #36
Kan iemand mij vertellen als een goudvis boven water komen als hij dood is, ik had er 9 nu nog 3.

Kaj, 22-04-2015 19:10 #35
Mijn goudvis wordt inmiddels best wel groot en zijn aquariumgenoot is overleden dus wil ik hem naar een vijver verhuizen. Maar welke temperatuur moet het vijverwater hebben. (Ik laat hem eerst wennen hoor)

Kobydee, 14-04-2015 15:38 #34
Hallo
ik heb een vraagje, mijn goudvissen zitten zo vaak met hun hoofd boven water is dit erg?

greetz

Christa, 19-03-2015 18:34 #33
Ik heb een vraagje. Ik heb en bakje van 43 cm breed, met alle toeters en bellen (pompje, plantjes, schuilplekjes, goed voer enz.) en 1 van de 3 springt soms keihard omhoog tegen het bovendeksel, echt zo hard dat ik me rot schrik. Is dit een teken dat hij het niet naar zijn zin heeft? De andere 2 doen dat niet.

Suzanna, 10-12-2014 15:12 #32
Dag iedereen,
Zieke vissen moet je naar de dierenarts brengen. Een dierenarts kan een zieke vis op een diervriendelijke manier in laten slapen. Je hebt immers voor het diertje gekozen dus zorg er goed voor. Dat een visje voor een paar euro te koop is in de winkel wil nog niet zeggen dat je het in een vissenkom kunt laten creperen en als ie dood is weer een nieuwe te kopen. Struin het internet af voor goede informatie. Als je geen moeite wil doen en geen kosten wil maken aan de zorg van een vis, koop dan geen goudvis of andere vissen. Veel mensen onderschatten de zorg en maken domme fouten. Goudvissen kunnen 25 jaar worden maar als je online kijkt zie je dat ze soms de twee maanden niet halen door fouten van hun baasjes.

Wendy, 08-12-2014 13:42 #31
Heb even een vraagje, heb vorige week bij iemand een aquarium op gehaald, maar nu is bij mij het water troebel en stinkt, heb wel al een filter gehaald… Maar wat kan ik nu het beste doen? Nog even laten lopenen een weekje wachten of moet ik iets anders doen? Met mijn tropische vissen heb ik nergens last van…

Groetjes Wendy

Noor, 13-08-2014 13:12 #30
Wat mogen vissen NIET eten?

Dorette, 25-02-2014 11:33 #29
Help, vanochtend was er 1 kleine goudvis dood, de andere deed ook niet veel meer, maar heb hem in een andere bak gezet nu doet die weer normaal alleen heeft hij rode kieuwen en dat had de dode vis ook. wat moet ik daar mee doen?

Celine, 24-12-2013 10:46 #28
Wow, wat hier wordt gedaan is gewoonweg dierenmishandeling aanmoedigen :(
Een goudvis groeit NIET naar zn omgeving, zn lichaam wel ja, maar zn organen niet, die blijven gewoon lekker voort groeien tot ze zo groot zijn dat ze helemaal opgepropt in dat kleine buikje van de vis zitten, dan springen ze kapot en sterft de vis van interne bloeding
Een vis moet 10 keer zijn volwassen lengte kunnen zwemmen, dat betekent dus dat een goudvis (die een volwassen lengte van 40cm kan bereiken) minstens een bak van 4 meter nodig zou hebben
Goudvissen zijn GEEN aquariumvissen, deze dieren horen in een vijver te zitten, het is niet voor niets dat je goudvissen op de vijverafdeling vind en niet op de aquariumafdeling!

Lalena, 15-10-2013 21:22 #27
Hayden,
Ik denk dat je eerst precies moet vertellen wat jenu doet voor we kunnen zeggen wat je kan verbeteren. Het aquarium moet ruim zijn. ik heb een bak van 60x30x30cm en er zitten twee goudvissen is. Je zet echt snel te krap. Steentjes voor de boden, voldoende planten voor schuilplaatsen en zuurstof. Niet zomaar kraanwater gebruiken, prepareer dat eerst met watervoorbereider om de zwaremetalen eruit te halen. Zorg voor een goed filter en als je net begint, gebruik dan wat bacteriecultuur om je filter te jumpstarten. Verder je aquarium uit de buurt van zonlicht houden vanwege de temperatuurwisselingen en dan zou je een goed begin moeten hebben.

Pieter, 24-08-2013 16:28 #26
Waarom wordt het hele internet volgekotst met goudvissen ellende. op een uitzondering na, is het hier een graadmeter van hoe het niet moet. Maw. alles wat kan, gaat ook fout.
Hou deze vissen toch in een ruim aquarium of een vijver, het is niet voor niets een vijvervis. De gemiddelde goudvis, en dat zijn er miljoenen wordt niet ouder dan 2 weken tot 2 maanden. Waarom begrijpt men dit niet? goudvissen worden 30 jaar.
En nog een misvatting, vissen kunnen zich niet aanpassen.
Wij beschikken over leven en dood.

Hayen, 08-08-2013 10:01 #25
Ik weet niet wat we verkeerd doen maar het loopt al 5 dagen mis. mijn dochtertje kreeg voor haar verjaardag 3 goudvisjes van haar meter. Ze heeft deze zaterdag gekregen en zondag lagen ze alle 3 dood, we zijn direct andere gaan halen met als resultaat dat deze maandag dood waren. Gisteren opnieuw 2 gaan halen en deze morgen lag er weer ééntje op de bodem te spartelen.
Het bakje is normaal geschikt voor 3 visjes zeiden ze in de winkel, er zit een klein filtertje op, … we weten niet wat we verkeerd doen maar vind het niet leuk. Mijn dochtertje vraagt s'morgens en welke is er deze nacht doodgegaan? Wie kan helpen? groetjes

Daisy, 24-07-2013 22:30 #24
Ik wil graag 2 goudvissen kopen moet je boven de bak een lamp doen? Hoe vaak moet je het grint vervangen? Moet je perse een beetje oud water in de bak laten zitten? Hoe lang kunnen vissen uit het water? Hoe groot moet de bak zijn? Ik ben erg bang dat ik het fout ga doen ik hou erg veel van dieren en wil mijn toekomstige vissen en mooi en goed leven geven Gr. Daisy

Rinus, 16-06-2013 06:36 #23
Hallo, ik heb een groot aquarium (3 jaar) met 3 inmiddels behoorlijk grote goudvissen. 1 sluierstaart, 1 gewone en 1 moor (die nu trouwens bijna helemaal oranje is geworden). Het aquarium is voorzien van 2 zuurstofpompen en 1 groot filter die ik eens in de week voorzie van een schoon gedeelte (wit filter). Het water ververs ik regelmatig gedeeltelijk zoals voorgeschreven. Het water blijft helder en schoon. De vissen zijn vrij actief en zien er gezond uit. Wel is er groene algenaanslag aan de zijkanten. Is dit schadelijk voor de vissen? Is het verstandig om af en toe de vissen er uit te halen en de bak helemaal te reinigen? Ik hoor het graag van u. vr.gr. Rinus

Stefanie, 13-06-2013 07:41 #22
Hallo,

Ik heb een bejaarde vis en gaat binnen kort dood. Ik ben er zelf niet zo heel verdrietig over want hij is bejaard. Weet iemand wat ik met die vis kan doen?

Groetjes,
Stefanie

Coster, 03-04-2013 21:47 #21
Hoi hou goudvissen nooit in een kom het water krijg je nooit goed in een kom het is heel erg voor de vissen je moet zeker een aquarium pakken met een pomp en zuurstof een goudvis houd van zuurstof anders gaan ze dood. elke week een derde van je water verversen anders gaan ze ook dood niet teveel voeren ook heel slecht gezond is dus niet veel voeren altijd schoon water veel zuurstof pomp schoon spoelen met het water uit de aquarium zie je dat de vissen schuin zwemmen dan klopt het niet dan meteen heel veel water verversen de laatste drie jaar is geen vis meer dood gegaan omdat ik echt elke week het water met veertig procent ververs. de leeuwenkop die ik heb is al 25 cm groot en hij voelt zich nog lekker dus veel zuurstof en helder water. gr mike

Carla, 04-03-2013 22:35 #20
Een van mn 4 goudvissen lijkt wel of hij vervelt op zn kop, wit achtig iets. Weet iemand wat dit is?

Arend, 05-02-2013 11:53 #19
Hallo, wij hebben sinds kort 5 goudvissen in een bak van 60 cm, maar mijn vraag is wat voor planten zijn het beste voor de vissen en moet er ook voedingsbodem in of zijn druifplantjes ook goed genoeg? Gr Arend.

Rick Goverde 7jaar, 22-01-2013 08:11 #18
Nadat ik mijn viskom heb verschoond is hij na een dag weer troebel en nare luchtjes. Hoe kan dat toch, wie kan mij er antwoord opgeven?

Elif, 30-06-2012 19:10 #17
Mijn vissen hebbeb paarse zware witte bruine ontlasting. İs dat raar? Door wat zou het kunnen komen? En ze eten zoveel! Er word telkens stenen gegeten, terwijl ze net gevoerd zijn. En ze zijn ook erg bang. Waardoor zou dit komen? İk heb er 1 apart gezet zodat hij misschien meer zelfvertrouwen krijgt.

Lisa, 03-06-2012 19:53 #16
Hey ik heb sinds zaterdag 8 vissen gekocht en ze pas zondag erin gedaan en ze zijn nu echt gelukkig, maar ze eten niet zo veel.

Anne, 15-04-2012 16:30 #15
Hoi! Sinds gisteren heb ik 7 goudvissen gekocht. Ik wil ze echt zo gezond mogelijk houden.
Maar ik ben een beetje bang want ze eten voortdurend zand van de bodem. Nadien speken ze het terug uit maar dit maakt me toch ongerust. Kan iemand me hier meer over vertellen? Ik wil echt niet dat ze ervan ziek worden ofzo. Alvast bedankt!

D., 21-11-2011 12:51 #14
Hallo! Mijn vis heeft deels zwarte ontlasting. De rest grijs/wit. Kan dit zijn doordat er teveel ijzer in het water zit?

Hannie, 24-07-2011 22:14 #13
Ikheb 4 goudvissen en twee zwarte sluierstaarten ik heb ze nu al een jaar maar nu is van de goeudvissen spierwit gewrden en de andere heeft een wittevlek. De andere twee goudvissen zijn gewoon oranje en aan de zwarte sluierstaarten mankeert eigenlijk ook niets.

weten jullie hier misschien een andwoordop wat dat kan zijn.

Romy, 07-07-2011 19:48 #12
Ik heb 4 vissen waar van volgens mij 2 ziek zijn hun staartje hangt naar beneden, ik had ergens gelezen dat je die zieke vis in een apart bakje moet doen maar ik heb dus 2 zieke vissen kunnen ze allebij in een bakje? Reactie infoteur, 13-07-2011
Hoi romy,
Ik zou een kleine bak klaarmaken met natuurlijk een beetje planten enz.
en daar beide vissen indoen. kijk het een tijdje aan maar als ze veel zieker gaan worden neem ze dan mee naar de speciaal zaak, misschien kunnen zij je vertellen wat ze hebben en misschien bestaan er wel druppels voor die je in de bak kunt doen.
mvg msmedia

Antoniesen, 07-12-2010 16:14 #11
Ik heb al jaren een goudvis inmidels 16 cm groot hij is gewoon fit, maar heeft grote bulten of gezellen gekregen.
Is daar wat aan te doen.?

Frans van Noort, 11-11-2010 13:23 #10
Ik meld mij aan voor de nieuws brief en ben in het bijzonder ge intersseerd in het houden van goudvissen (watertemperatuur e.d) Mijn goudvissen vragen de hele dag om eten Hoeveel moet ik geven Het zijn negen vissen van ongeveer 5 centimeter Met dank Frans van Noort

Cathelijne, 07-11-2010 21:13 #9
Ik denk dat deze informatie verouderd is. Een vissenkom is echt 'not done'. Ook is het 10 liter water per centimeter vis in plaats van 1. En in Duitsland is het al verboden om minder dan 5 vissen bij elkaar te houden. Dus dat is 250 liter water voor 5 vissen en dat maakt goudvissen gewoon niet geschikt voor een aquarium.
Waarom schikt een goudvis zich naar zijn kom? Omdat hij vergiftigd wordt door zijn eigen poep. Hij vergroeit eigenlijk. O ja, dat zou je ook dierenmishandeling kunnen noemen.

Carry, 18-07-2010 02:31 #8
Probeer iedere dag de zelfde tijd eten te geven, net als aan mijn kids… als ik te laat ben Hoor ik de steentjes vallen in het aquarium en ik vind dat zoooo mooi. :-)

Sigrid, 07-05-2010 15:32 #7
Onze 2 goudvissen liggen de helft van de dag boven aan de kom aan de achterkant (elke dag) wij zouden graag willen weten wat er met ze aan de hand is daarom type ik dit weten jullie het antwoord? Wij denken dat ze mischien liggen te slapen. Reactie infoteur, 22-06-2010
Onze vissen doen dat ook wanneer ze slapen. meestal drijven/zweven ze min of meer tussen de plant in een donker hoekje en als er beweging in het aquarium is dan bijv voedsel ofzo dan worden ze weer wakker.

Fred Jaspers, 11-04-2010 17:44 #6
Opeens zijn alle goudvissen onzichtbaar. Kan het zijn dat ze door de kou voorlopig niet bovenkomen? Nog nooit meegemaakt! Reactie infoteur, 22-06-2010
Om eerlijk te zijn heb ik het nog nooit gezien. Ik heb er een beetje over nagevraagd bij ons bij de visspecialist, maar hij zegt dat als de bak de koud is de vissen hun warmte uit de bodem kunnen halen. Is het een aquarium of een vijver. Bij een aquarium kun je je bak verplaatsen naar een plek die niet volledig op de tocht staat

Kadir, 07-04-2010 10:26 #5
Mijn vis poept veel luchtbellen en maakt steeds koprollen. Hij kan niet rechtzemmen. Als hij niet beweegt gaat hij automatisch op z'n kop, weet er iemand misschien wat er aan de hand is? Hij is nu 3 jaar oud. Reactie infoteur, 22-06-2010
Wat voor vis is het? en wat voor voer heb je em gegeven?
een sluierstaart doet dit ook als ie bijv het verkeerde voer heeft gekregen.

Huis, 10-02-2010 12:06 #4
Onze goudvis heeft ineens een rode bek en rode kieuwen. Vorige week was het water in de kom ineens heel erg troebel. Weet iemand wat er met onze vis aan de hand is?
groetjes

Silvie, 07-01-2010 19:56 #3
Er word gezegt dat een vis een geheugen heeft van 3seconden.
Daar heb ik mijn twijfels over, elke keer als ik voor mij aquarium sta en schud met mijn doosje eten gaan ze naar de linker-acherhoek, waar ik altijd het eten gooi.:-)

Iemand Met Een Vis, 27-10-2009 14:44 #2
Op deze manier wordt de versorging van een goudvis wel erg duur!
Wij hebben wel eens een goudvis gehad in een vissenkom, met schoonmaakmiddel schoongemaakt (wel goed uitgespoeld) en hij werd 12!
xx

Michelle, 16-07-2008 23:38 #1
Mooi en interessant stuk maar het feit dat je zegt dat je toch eventueel een vissenkom kan gebruiken is wel heel erg.
Vissenkommen zijn gewoon niet geschikt voor geen enkele vis. Zo een vis denkt, jeetje wat is de oceaan toch groot en denkt dat hij een end moet zwemmen tot de andere kant wat niet zo is. Psychisch ontzettend vermoeiend voor en vis. Kijk zelf maar eens door een kopje water, alles wordt verbreed.en vergroot. En wat voor jou te klein is, is voor een anders groot… raad vissenkommen gewoon helemaal af. Veel handiger.

Groetjes,

Infoteur: Msmedia
Laatste update: 28-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 40
Schrijf mee!