InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Zweefalgen bestrijden met een UVC-lamp

Zweefalgen bestrijden met een UVC-lamp

Zweefalgen kunnen ervoor zorgen dat een vijver geheel groen kan worden. De eencellige algen zijn zo klein, dat ze niet zijn waar te nemen zijn met het oog, helaas kunnen de algen gezamenlijk ervoor zorgen dat de vissen niet meer zichtbaar zijn en de vijver oogt als erwtensoep. UVC-filters kunnen ervoor zorgen dat de zweefalgen worden bestraald en de groene kleur uit het water weer verdwijnt. Hiervoor is het van belang dat er een uv-lamp wordt gebruikt met het juiste Wattage.

Werking van een UVC-filter

De werking van een UVC-filter is eenvoudig te begrijpen. Een vijverpomp zorgt ervoor dat het vijverwater langs de UVC-lamp begeleid wordt. De lamp, welke het vijverwater bestraalt met ultra violet licht, zorgt ervoor dat zweefalgen worden tegen gegaan. De zweefalgen zijn eencellige algen, welke beschadigd worden door het licht. Buiten zweefalgen, zorgt uv-licht er ook voor dat andere eencellige organismen worden bestraalt. Denk bijvoorbeeld aan organismen welke in het vijverwater aanwezig zijn, zoals bacteriën. Hierbij gaat het zowel om de goede bacteriën, de bacteriën welke het water zuiveren, als slechte bacteriën (pathogene bacteriën). De uv-lamp zorgt ervoor dat het water in de vijver sterieler wordt gemaakt.

Nadelen van UVC-lampen

Uv-lampen zorgen ervoor dat het water weer mooi helder wordt en de vissen in de vijver weer goed zichtbaar zijn. Dit is natuurlijk uit de kunst, echter is het zo dat de uv-lamp niet de achterliggende oorzaak voor het ontstaan van het groene water wegneemt. De afvalstoffen welke aanwezig zijn in de vijver waarop zweefalg groeit, blijft aanwezig in de vijver.

Dit kan ervoor zorgen dat de groei van draadalgen wordt versterkt. Immers groeien draadalgen sneller en makkelijker wanneer er veel zonlicht aanwezig is, de helderheid van het water speelt hier een belangrijke rol in. Daarnaast zorgde de eerdere aanwezigheid van zweefalgen ervoor dat er veel voedingsstoffen (afvalstoffen) opgenomen werden, deze blijven nu over en zullen benut worden door draadalgen.

Zoals reeds aangegeven zorgt uv-licht ervoor dat het water sterieler wordt, de lamp dood eencellige organismen. Niet alleen dus de verkeerde bacteriën en de zweefalgen, maar ook de bacteriën welke benodigd zijn om het water te zuiveren. Het is daarom ook belangrijk dat er gezorgd wordt voor een juiste verhouding uv-lamp, het water kan te steriel worden wanneer er een te zware uv-lamp toegepast wordt.

Hoeveel Watt dient een UVC-unit te zijn?

Om een vijver helder te krijgen en houden, dient er bepaald te worden hoe krachtiger de uv-lamp dient te zijn. De sterkte van de lamp is afhankelijk van een aantal verschillende factoren, waaronder de visbezetting en grootte van de vijver. Als vuistregel voor een normale vijver met een normale visbezetting dient een uv-lamp met 2 á 3 Watt per 1000 liter vijverwater gehanteerd te worden. Voor vijvers met een zware bezetting, zoals Koi vijvers, dient 4 Watt per 1000 liter vijverwater gehanteerd te worden. Wanneer de vijver zwaar bezet is en daarnaast ook de gehele dag in de zon ligt, dient 5 Watt per 1000 liter vijverwater gehanteerd te worden.

Vijver omstandigheden Wattage
Normale omstandigheden2 á 3 Watt per 1000 liter
Zware visbezetting (Koi vijver)4 Watt per 1000 liter
Zware visbezetting en gehele dag zonlicht5 Watt per 1000 liter

Onderhouden van UVC-units

Aan een UVC-filter dient weinig onderhoud gepleegd te worden. Bij de meeste vijvers hoeft er slechts enkele keren per jaar naar gekeken te worden. Hierbij is het van belang om te controleren of de werking van de uv-lamp in orde is. Bij de meeste units is een klein kijkglas aanwezig, in het donker is er op deze manier goed te zien of het blauwe licht nog schijnt. Buiten de controle op de werking van de lamp, dient de viezigheid of kalkaanslag één á twee keer per jaar verwijderd te worden. Als laatste dient er rekening mee gehouden te worden dat een standaard uv-lamp een effectieve werking heeft van ongeveer 8000 tot 9000 branduren (+/- 1 jaar), hierna dient de uv-lamp vervangen te worden. Let erop dat uv-licht schadelijk is voor huid en ogen, het is niet de bedoeling om onderhoud te plegen terwijl de lamp ingeschakeld is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.tetra-fish.com/Pond/pond-information-center/how-to-control-green-pond-algae-in-pond-water.aspx
  • http://www.watergarden.org/Pond-Info/Algae-Control-amp-UV-Lights

Reageer op het artikel "Zweefalgen bestrijden met een UVC-lamp"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 31-03-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!