InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Wat te doen tegen schuim op de vijver?

Wat te doen tegen schuim op de vijver?

Soms kan het in de vijver voorkomen dat er zich schuim ophoopt op het oppervlakte van het vijverwater. Vaak gaat het om een ophoping van redelijk wat schuim op één bepaald punt. Dit zijn de punten waar veel beweging in het water voorkomt. Bijvoorbeeld een uitstroom van een filtersysteem of een watervalletje. Maar ook bijvoorbeeld een punt waar het water belucht wordt met een luchtpomp. Dit schuim is vaak in de ochtendperiode het makkelijkste waar te nemen. De kleur van het schuim is meestal wit of wat gelig.

Waarom verschijnt er schuim?

Wat precies de reden is van het schuim wat op de vijver verschijnt kan afhangen van veel verschillende factoren. In het algemeen kan er gezegd worden dat wanneer er zich grote hoeveelheden opgelost organisch materiaal in het vijverwater bevindt, er schuimvorming kan ontstaan. Voornamelijk gaat het hierbij om eiwitten.

De micro-organismen in de vijver kunnen niet alle aanwezige afvalstoffen in het vijverwater afbreken. Hierdoor kan er schuim voorkomen op de plekken waar het vijverwater in beweging is. De punten waarbij het vaak optreed zijn bijvoorbeeld de uitstroom van een filtersysteem, een waterval, of een vorm van beluchting in de vijver. Vooral bij het vallende water, zoals een waterval of uitstroom boven het wateroppervlak, ontstaat veel schuim. Door deze omstandigheden heeft het water veel contact met lucht en ontstaan er luchtbelletjes welke naar de oppervlakte zullen stijgen. Aan deze luchtbelletjes bindt zich organisch vuil wat mee naar de oppervlakte komt en wat vervolgens een schuimlaag creëert.

Opgelost organisch materiaal

Opgelost organisch materiaal ontstaat hoofdzakelijk door het voedergedrag in de vijver. Wanneer er bijvoorbeeld overgestapt wordt op een nieuw voeder, een zomervoer met een hoger eiwitgehalte, zullen er meer opgeloste organische materialen (In dit geval eiwitten) in het vijverwater terecht komen. Ook kan het voorkomen dat er meer gevoerd wordt dan voorheen, dit resulteert direct in meer afvalstoffen.

Het kan ook voorkomen dat er een nieuwe filterinstallatie of een nieuw filtermateriaal in het filter is geplaatst. Dit heeft enige tijd nodig om een nieuwe laag bacteriën te krijgen welke deels zorgen voor de afbraak van organisch materiaal. Ook bezinksel op de bodem van de vijver of in de filters kan zorgen voor meer opgelost organisch materiaal in de vijver.

Oplossingen tegen schuim

Er zijn behandelingen die schuim tijdelijk kunnen verhelpen. Vaak zijn dit middeltjes welke eenmalig aan het vijverwater moeten worden toegevoegd. Dit zijn echter tijdelijke oplossingen, in de meeste gevallen zal het schuim binnen korte duur weer terug verschijnen op de bovenste laag van het vijverwater.

Het is nodig om een permanente oplossing te hebben zodat het aandeel (opgelost) organisch materiaal in het water constant verminderd wordt. Hierdoor zal er geen schuimvorming komen op het wateroppervlak, en tevens zal het de waterkwaliteit verbeteren.

Filtersysteem

Hiervoor is het in eerste instantie het belangrijkste een goed functionerend filter te hebben. Deze zal ervoor zorgen dat de meeste organische stoffen worden ontdaan van het vijverwater. Echter hoeft dit, afhankelijk van het voedergedrag en organisch afval niet altijd voldoende te zijn om het schuim te voorkomen. Voor deze vijvers is het nodig om een eiwitafschuimer te installeren welke het schuim zal verwijderen.

Onderhoud filtersysteem

Wanneer nodig, is het belangrijk het filtersysteem te onderhouden. Vooral het mechanische filtermateriaal dient op tijd schoongemaakt te worden. Wanneer er te lang gewacht wordt zal het vuil wat aanwezig is in het filtermateriaal steeds fijner worden en als het ware "opgelost" worden in het vijverwater.

Bezinksel

Bezinksel op de bodem van de vijver dient verwijderd te worden indien dit niet afgevoerd wordt door de vijverpomp, bodemdrain en het filtersysteem. Wanneer er zich vuil op de bodem bevindt, zoals bladeren en algenresten, dient dit verwijderd te worden met bijvoorbeeld een vijverstofzuiger.

Water verversen

Door regelmatig vijverwater te vervangen voor kraanwater, kan het deel opgeloste organisch materiaal worden verdunt. Vervang nooit al het water in eens. Het beste is om zo vaak mogelijk kleine beetjes te verversen. Als vuistregel kan 10 tot 20% per week gebruikt worden. Liever regelmatiger en minder water per keer.

Eiwitafschuimer

Eiwitafschuimers zijn filtersystemen welke de opgeloste organische stoffen uit het water filteren. De filtersystemen zijn zo ontworpen dat er een grote hoeveelheid van beweging in het filter plaats vindt, door middel van lucht of vallend water. Hierdoor zal het water in het filter snel gaan schuimen. Dit schuim wordt vervolgens door de afschuimer gescheiden van het vijverwater.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PU-schuim correct gebruikenPU-schuim gebruiken is op zich helemaal niet moeilijk, je kan er makkelijk gaten mee vullen, deurkaders monteren en nade…
IJspannenkoeken en sneeuwcirkels bij vriezend weerIJspannenkoeken en sneeuwcirkels bij vriezend weerIJspannenkoeken kennen we allemaal. Vanille-ijs stevig in een versgebakken pannenkoek rollen, verhoudfolie eromheen en d…
Zweefalgen bestrijden met een UVC-lampZweefalgen kunnen ervoor zorgen dat een vijver geheel groen kan worden. De eencellige algen zijn zo klein, dat ze niet z…
Vijver in de winterDe winterperiode brengt altijd wat moeilijkheden mee voor mensen die een vijver in de tuin hebben. Het voornaamste gevaa…
Vijveronderhoud: waterplanten voor biologisch evenwichtVijveronderhoud: waterplanten voor biologisch evenwichtBij het voorjaarsonderhoud van onze tuinvijver, neemt de verzorging van onze waterplanten een belangrijke plaats in. Ze…

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen schuim op de vijver?"

Reactie

Goossens Jozef, 10-06-2015 18:28 #1
Regelmatig met het schepnet alle resten klein of groot elke morgend afscheppen.

Ikheb een algenborstel aangschaft om de algen zonderveel op te roeren te verwijderen.

Infoteur: Anteur
Laatste update: 22-05-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Reacties: 1
Schrijf mee!