InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Waterproblemen bij je aquarium

Waterproblemen bij je aquarium

Waterproblemen bij je aquarium Het houden van een aqurium is niet altijd even gemakkelijk. Vaak kunnen er door kleine afwijkingen in de waterkwaliteit al flinke problemen in je aquarium optreden, hierdoor kunnen je vissen in conditie achteruit gaan. Hieronder geef ik enkele situaties aan die kunnen ontstaan in je aquarium en wat hiervan de oorzaak is, maar nog belangrijker hoe dat je dit probleem in je aquarium kan oplossen.

Het water is troebel

  • Oorzaak: Massale ontwikkeling van zweefalgen, dode vissen of slakken, opgewoelde of gistende bodem,overmatige voedering of een overbelast filter.
  • Oplossing: Zweefalgen kun je bestrijden met een UV-apparaat. Filtermateriaal vaker verversen en eventueel filterkool toevoegen. Of met preparaten uit de aquariumhandel.

Grijs, vettig vlies op het water

  • Oorzaak: Bacteriegroei door te weinig waterbeweging.
  • Oplossing: Gedeeltelijke waterverversing, gebruik waterbehandelingsmiddel; speciale oppervlak-afzuiger voor het filter monteren; filteruitstroom zo instellen dat het oppervlak wordt opengebroken.

Water ruikt muf, naar rotting

  • Oorzaak: Rottende bodem; te weinig waterverversing; oud filtermateriaal.
  • Oplossing: Bodem zo nodig vervangen; vaker het water verversen; filtermateriaal vervangen of eventueel een filterkool toevoegen.

Geelbruin water

  • Oorzaak: Te veel uitscheidingsproducten en/of humuszuren en looistoffen.
  • Oplossing: Gedeeltelijke waterverversing; regelmatige controle van de PH, nitriet en nitraatwaarden. Een koolfilter neemt de verkleuring wel weg, maar niet alle schadelijke stoffen.

Bruinzwarte bodem, waaruit stinkende bellen opstijgen; planten rotten van onderen af en wortels worden zwart

  • Oorzaak: Verkeerde bodemsamenstelling; rottende stoffen (turf, potaarde); te fijn grind; of te dikke laag daarvan, zodat de bodem dichtslaat.
  • Oplossing: Bodem vervangen; gebruik dan grind van 3-5 mm korrelgrootte, in een 7 cm dikke laag. Voeg aquariumplantenmest toe.

Slakken gaan dood

  • Oorzaak: Medicijnen of schadelijke toevoegingen aan het water; slakkenetende vissen.
  • Oplossing: Watereigenschappen controleren en zo nodig verbeteren. Slakken uit de bak halen voordat je eventuele medicijnen aan je bak toevoegd.

Te zuur water

  • Oorzaak: Te lage KH waarde, te veel zuurvormers, te veel CO2.
  • Oplossing: Gedeeltelijke waterverversing, sterke beluchting. CO2 continumeter aanschaffen.

Te basisch water

  • Oorzaak: Te veel hardheidsvormers, kalkhoudend decoratiemateriaal, te hard leidingwater.
  • Oplossing: Gedeeltelijke waterverversing met volledig ontzout water, tot de KH waarde 3 bedraagt. Over turf filteren en eventueel turfextract toevoegen.
© 2008 - 2019 Senna0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kweken van guppenHet kweken van guppenNuttige tips en adviezen over het kweken van guppen. Het is niet moeilijk om dit zelf te doen daar guppen graag zichzelf…
Familie Poeciliidae (levendbarenden)De familie levendbarenden is een groep vissen op zich. Zoals de naam al zegt leggen deze vissen geen eieren, maar worden…
Beginnen met een aquariumBeginnen met een aquariumIndien men voor de eerste keer met een aquarium begint is het belangrijk niet meteen teveel ineens te willen. Het opstar…

Reageer op het artikel "Waterproblemen bij je aquarium"

Reacties

Patricia, 13-06-2018 08:05 #8
Hoi

Ik heb een juwel record 800 met tl verlichting. Daar had ik 5 goudvissen in waarvan ik er 1 al 8jaar heb. Een super mooie aparte sluierstaart. Ik was 3 weken van huis weg en toen belde mijn fam dat alles dood was en het water wat vies. Ik naar huis met knoop in me maag maar water was niet vies maar git en git zwart wat kan hier de oorzaak geweest zijn?

Gerard, 19-02-2016 11:34 #7
Ik kreeg mijn bak niet helder, hij staat nu drie dagen.

Nikita, 01-02-2016 14:11 #6
Ik heb een aquarium van 60l met guppies, helaas is laatst mijn TL licht kapot gegaan en is de maat van het TL licht nergens meer te verkrijgen. Nu zoek ik naar een andere betaalbare oplossing. Kan iemand mij helpen?

Ilse, 07-04-2013 22:37 #5
Ik heb nu meer dan een jaar mijn aquarium en eigenlijk nooit problemen gehad maar sinds een paar maanden wordt mijn water op een paar dagen tijd echt troebel en groen. Heb er al 3 keer bijna al het water uitgehaald en opnieuw gevuld. Is nu van eergisteren geleden en het begint weer opnieuw. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn en vooral wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt

L. Hoogteijling, 02-04-2013 10:22 #4
Er is een probllem met het water. Alle waarden Nitraat nitriet etc zijn redelijk binnen de grenzen maar er is veel alggroei (draadalg) en er vormen zicht gel ballen op de bodem. Dit zijn klonten doorzichtige lichtgelige gelatine. Wat is dit, kan het kwaad en wat kan ik hieraan doen? De planten doen het slecht, bladeren worden dun, doorzichtig en gaan dood. Alleen de valisneria doet het OK. Ook nieuwe vissen gaan na een week dood. De oude vissen doen het OK.
Wie kan helpen?
L.Hoogteijling

Robert, 25-03-2009 14:28 #3
Hoi ik heb een aqua. ik heb hem opgestart na anderhalve week water gecontroleerd. Water was goed vissen erin en nu word mijn water naar een aantal dagen mistig. Wie kan mij hierbij helpen en hoe kom ik hier van af. Ik had hem jaren aan de draai nooit wat aan de hand.

Michiel, 16-03-2009 21:37 #2
Het lijkt erop dat je teveel nitriet in het water hebt. Belangrijk is het water regelmatig te testen. Er zijn eenvoudige tests beschikbaar bij de aquarium winkel. Ik gebruik zelf strips JBL. Nitriet is dodelijk voor vissen, vissen gaan eerst bovenin zwemmen en leggen later het loodje. Wat moet je doen om te voorkomen dat je teveel Nitriet in je bak krijgt:

1 Regelmatig verversen
1/3 van het aquarium moet meerdere malen per jaar ververst worden, de regel is hoe kleinder de bak, hoe vaker je dit moet doen. Een 60 liter bak (Jewel Record 60-70) moet je iedere maan verversen.

2 pomp regelmatig schoonmaken
Het makkelijkste is om de twee weken 1 van de twee dingen doen. Dus beging met het schoonmaken van het filter, 2 weken later je water verversen, 2 weken later je filter schoonmaken etc… ook hier geld hoe groter je filter/bak hoe minder vaak je dit hoeft te doen. Ik heb zelf een Jewel Panorama 200 (250 liter) daar doe ik het 1 keer per 2-3 maanden.

3 Niet teveel vissen in je aquarium
Nitriet vergiftiging ontstaat ook door teveel vis in het aquarium, zorg dat er niet teveel vissen in je aquarium zijn. Grote vissen vervuilen de bak meer dan een paar kleine visjes.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt…

Merije Verheul, 10-12-2008 16:11 #1
Hoi

Ik heb sinds medio mei 2008 een aquaruim.

Hier had ik wat problemen mee zat eerst een algeeter in.
wat zebra vissen.en een maanvis en nog wat andere mooie vissen.

de zebra vissen gingen op ten duur dood. ook de rest van de vissjes
en had alleen de maanvis nog.

de maanvis had ik eigelijk genoeg van want die at en at alles kapot.ook de kleine vissen.

die had ik aan de buren gegeven.

dus de hele aquarium schoon gemaakt alles er uit gehaalt tot de steentjes toe.
ook een kalksteen die blijkbaar teveel kalk gaf.
schoongemaakt en 3 dagen gewacht voordat ik hem vulde
nieuw voedings grond erin,
nieuwe plantjes noem maar op.

ook de nieuwe bewoners erin.ik koos voor mooie gypen 4 vrouwen en 2 mannentjes en wat jonkies.
ook 2 hele jonge alg eter erin.
een daar van heeft het niet gered en was eigelijk al dood in de zak.schuld door de winkel.

de andere deed en doet het nog steeds goed.

heb daarna 2 weken gewacht met vullen van andere diertjes.

later heb ik nog 4 guppen erbij gedaarn 2 mannetjes en 2 vrouwen.
2 slang vissen.
en 5 neo tetraas

en 6 garnalen.
3 vuurgarnalen.3 gewoon.
1 is al dood.

de guppen die ik later erbij heb gehaalt zijn nu dood op een vrouw naar
ik terug naar de winkel en drie nieuwe mannen gekregen.
daarna volgde eigelijk vrij snel de andere guppen waarvan 2 mannen en 1 vrouw
en een neo tertra
:-p

de andere doen het goed.
ik was bang dat het de stip is dus heb ze daarvoor nu behandelt.

het lijkt net alsof ze adem tekort hebben.
hangen veel boven aan.

daarnaast hebben allle guppen een opgezette buik.2 vrouwen in verwachting

Infoteur: Senna0
Gepubliceerd: 18-11-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 8
Schrijf mee!