InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Aquarium inrichten: Veilige vluchthaven

Aquarium inrichten: Veilige vluchthaven

Een vredig en sereen aquarium, ingericht volgens traditionele principes. Een eenvoudig ontwerp, waarin fel gekleurde tetra's schitteren in een natuurlijke woonomgeving. U kunt zich heerlijk ontspannen, terwijl u toekijkt hoe de vissen heen en weer schieten tussen de planten en het hout. Met hout en planten schept u een omgeving die uitstekend geschikt is om scholen van vissen te houden die ook in het wild elkaars gezelschap opzoeken. Stelt u zich een tropisch meer voor, waar na jarenlange voortplanting een populatie van miljoenen visjes is ontstaan, die harmonieus samenleven in een kleurrijke wereld - dit idyllische tafereeltje kunt u nabootsen in uw eigen huiskamer.

Het decor

  1. Glad grind Gebruik voor dit aquarium een fijn soort grind. Was het goed voor gebruik om al het stof en vuil te verwijderen. Voor een laag van 7,5 cm heeft u in een middelgrote bak ongeveer 15 kg nodig.
  2. Kienhout Gebruik 3 tot 4 stukken goed gedroogd hout en leg die op een harmonieuze manier bij elkaar in het midden van de bak.
  3. Vallisneria Tortifolia Met zijn gedraaide, sierlijke bladeren creëert deze plant hoogte in uw aquarium. De vissen zwemmen tussen de wuivende bladeren door en kunnen erachter schuilen. Gebruik 2 bosjes.
  4. Rode lobelia Plaats een dwergvariant van de rode lobelia als een rode blikvanger aan de voorzijde van het aquarium. Gebruik 2 tot 3 planten, afhankelijk van het formaat.
  5. Dwergkalmoes Een kleine plant met spichtige bladeren, die goed tot zijn recht komt wanneer hij afsteekt tegen de massieve vorm van het hout. Ietwat hoekig van vorm in vergelijking met de ronde vormen van de valisneria. Gebruik 3 tot 4 planten, afhankelijk van de afmetingen.

De opbouw
Leg de bodemlaag van grind. Plaats de stukken hout in de bak en zorg ervoor dat de hoogste delen naar het midden van de bak wijzen. Plant de valisneria in de achterhoeken. Zet 1 dwergkalmoes net naast het midden, zodat het lijkt alsof hij uit het hout groeit. Plant dwergkalmoes aan de zijkanten van de bak, ook weer dicht tegen het hout aan. Zet ten slotte de lobelia rechts opzij van het midden, helemaal voor in het aquarium.

De hoofdrolspelers

Kardinaaltetra Een klein visje, dat leuk is om te zien vanwege zijn kleuren en bewegingen. De kardinaaltetra is lange tijd de grote favoriet geweest van het tropische aquarium. Vooral in een grote school komt zijn schitterende tekening goed tot zijn recht. Als de vissen door het aquarium heen en weer schieten en duiken, wordt het licht door de rode en blauwe strepen op zijn lijf op een fascinerende manier weerkaatst. Gebruik in een middelgroot aquarium ongeveer 150 vissen.
Alternatieve vissen

Neontetra De neontetra is familie van de kardinaaltetra. Hij lijkt sterk op zijn neef en heeft hetzelfde effect. De neontetra is iets kleiner en zijn lijf heeft een zilverkleurige glans, zodat hij er iets bleker uitziet. Voor het mooiste effect heeft u ongeveer 150 neontetra's nodig.
Vuurneon De populaire vuurneon heeft een zilverkleurig lijf waarover in het midden een heldere, bijna lichtgevende oranje streep loopt. Als de vis optimaal gezond is, zijn de punten van zijn vinnen wit. Net als de neontera zwemt hij graag in grote scholen. Schoolvorming begint bij 10 of meer vissen. Gebruik in een middelgroot aquarium 100 vissen.

Verfraaiing

Door verschillende vissoorten te combineren, geeft u uw aquarium een ander aanzien. Kardinaaltetra's en neontetra's komen ook goed tot hun recht, als ze tussen een groot aantal vuurneons zwemmen. U kunt ook andere plantensoorten kiezen, die passen bij het effect dat u wilt bereiken. Als u dwergspeerblad en de dwerg Amazone zwaardplant gebruikt, gaat uw bak er lager en ronder uitzien. In plaats van hout kunt u ook donkere stenen gebruiken. Denk er dan wel aan dat u voldoende spleten en richels maakt waar de vissen zich in kunnen schuilhouden.

Lees verder

© 2008 - 2019 Biancab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paracheirodon axelrodi - KardinaaltetraDe Kardinaaltetra lijkt erg op de Neontetra (Paracheirodon innesi) maar is naar mijn mening veel mooier. Kardinalen zijn…
In het stroomgebied van de AmazoneDit aquarium straalt een vreedzame en ontspannen atmosfeer uit. Het is gebaseerd op een Zuid-Amerikaans thema en oogt al…
De kardinaaltetraDe Latijnse naam van de kardinaaltetra is Paracheirodon axelrodi en hij behoort tot de familie van de karperzalmen (Char…

Reageer op het artikel "Aquarium inrichten: Veilige vluchthaven"

Infoteur: Biancab
Gepubliceerd: 21-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Droomhuizen voor vissen
Schrijf mee!