InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Paradijs van weelderig groen

Paradijs van weelderig groen

Dit groene paradijs is een lust voor het oog. Het lijkt misschien moeilijk om dit aquarium in elkaar te zetten, maar u kunt het heel eenvoudig zelf maken. Uw vissen voelen zich in de beschutting van deze kalme en plantrijke omgeving prima thuis. Voor een zo fraai mogelijk effect moet u een zo gevarieerd mogelijke selectie waterplanten en de kleurigste en actiefste vissen bij elkaar zoeken die vreedzaam naast elkaar kunnen leven. Dit traditionele ontwerp levert een rustgevend en weelderig groen aquarium op, dat de sfeer van een tropische lagune in het klein in de huiskamer brengt.

Het decor

  1. Glad grind Gebruik fijnkorrelig glad aquariumgrind, met een diameter van 6 mm, om de planten van dit aquarium vast te zetten. Gebruik in een middelgrote bak 15 kg voor een laag van 7,5 cm.
  2. Cryptocoryne blassii Deze plant met zijn brede bladeren fungeert als een groen middelpunt tussen de planten voor in de bak. Gebruik 1 plant.
  3. Dwergkalmoes Als u deze op gras lijkende plant met zijn spichtige bladeren voor in de bak plaatst, vormt hij een fraai contrast met de achetrgrond. Gebruik 5 planten.
  4. Dwerg-Amazone zwaardplant Deze plant wordt in dit aquarium gebruikt omdat zijn brede, gladde bladeren mooi contrasteren met de andere planten. Gebruik 3 tot 4 planten.
  5. Vallisneria tortifola De lange, gedraaide bladeren van deze plant zijn leuk om te zien en geven een effect van hoogte. Gebruik 2 tot 3 planten, Afhankelijk van de grootte.
  6. Rode lobelia Een klein plantje, geschikt om de voorgrond van het aquarium op te vullen. Gebruik 9 plantjes.
  7. Sumatravaren Deze snel groeiende plant neemt afhankelijk van de belichting verschillende kleuren aan. Gebruik 2 tot 3 planten. (let op: plant alleen de wortels en niet de stelen in het grind)
  8. Rode ludwigia De brede, rode bladeren voegen een opvallende kleur toe. Gebruik 2 planten.
  9. Cryptocoryne wendtii Deze indrukwekkende plant lijkt veel op de Amazone-zwaardplant, maar heeft een gekrulde bladrand. Gebruik 3 tot 4 planten.
  10. Bacopa caroliniana Met zijn kleine bladeren is dit plantje ideaal om open plekken op te vullen. Gebruik er 2 tot 3.
  11. Myriophyllum Lijkt op de cabomba, maar is fijner vertakt. Deze plant vult de open ruimtes in uw aquarium. Gebruik 2 tot 3 planten. Als u een iets rankere plant wilt, vervang hem dan door de mayaca fluviatillis.
  12. Bolbitis heudelotti Met zijn brede bladeren hoog op de steel biedt deze varen uw vissen veel schaduw en beschutting. Gebruik 2 tot 3 planten.
  13. Groene cabomba Veel vissen kiezen de groene cabomba om kuit te schieten. De plant wortelt zich gemakkelijk in de bak. Gebruik 1 tot 2 planten, afhankelijk van de afmeting. Verwijder stengels wanneer ze vol raken met afval uit de bak.

De opbouw
Leg de bodemlaag van grind. Plaats de grotere planten, zoals de Selga wildenowii, valisneria, cabomba en de myriophyllum achter in de bak. Plant de middelgrote planten, zoals de cryptocoryne wendtii, bacopa caroliniana, de zwaardplant en de sumatravaren in het midden van de bak. Plant ze om en om, zodat er variatie onstaat in de vorm van de bladeren en voeg een rood accent toe met de rode ludwigia. Plant daarna de overige planten en neem steeds kleinere naarmate u de voorzijde van de bak nadert. Plant voorin een rijtje rode lobelia's en plaats de cryptocoryne blassii daartussen. Zet deze rij af met de dwergklamoes.

De hoofdrolspelers

Sumatraantje Een actieve vis, die blaakt van zelfvertrouwen en een kleurrijke toevoeging aan uw aquarium is. Sumatraantjes kunnen andere vissen irriteren door aan hun lange vinnen te knabbelen, maar in groepjes van 5 tot 10 verlevendigen ze een aquarium dat anders vrij tam zou zijn. Gebruik 10 vissen in een middelgrote bak.
Gouden zwaarddrager De gele en gouden kleur van deze levendige zwaarddrager steekt duidelijk af tegen de groene achtergrond van dit aquarium. Gebruik 10 vissen in een middelgrote bak. (neem meer vrouwtjes dan mannen)
Ramirezi Het antennebaarsje..Omdat hij zo'n fraai uiterlijk heeft en minder agressief is dan andere cichliden, past de ramirezi goed in een gezelschapsbak. Houd hem in groepen van 8 of meer om hun karakter en kleur meer naar voren te laten komen.

Alternatieve vissen

Guppy Gracieus en kalm glijdt het mannetje sierlijk rond tussen de planten, terwijl de vrouwtjes boven hem druk heen en weer schieten, of nestelen in de beschutting van de bladeren. Gebruik in een middelgroot aquarium 10 vissen, met een verhouding van 4 vrouwtjes tot 1 mannetje.
Honinggoerami Een kalme vis, uitstekend geschikt voor een gezelschapsaquarium. Hij veranderd van kleur als hij zich bedreigd voelt of wanneer hij een vrouwtje het hof aan t maken is. Deze goerami's zijn het gelukkigst als ze in paartjes gehouden worden. Gebruik in een middelgrootaquarium 4 paartjes.
Corydoras Om de bodem schoon te houden, kunt u 2 tot 4 van deze kleine meervallen in uw aquarium houden.

Lees verder

© 2008 - 2018 Biancab, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Apistogramma Ramirezi - AntennebaarsjeDe Apistogramma Ramirezi, ook wel Antennebaarsje genoemd, is een geliefde aquariumvis. Geen wonder: de vis is vrij klein…
Corydoras-soortenCoryodoras zijn zeer populaire aquariumvissen. Er zijn echter zeer veel soorten, die min of meer dezelfde eisen stellen.…
Je wilt een aquarium: en dan?Je wilt een aquarium: en dan?Heerlijk: een aquarium vol vissen om lekker naar te kijken. Uiteindelijk is dan het besluit genomen en komt er een aquar…

Reageer op het artikel "Paradijs van weelderig groen"

Infoteur: Biancab
Gepubliceerd: 25-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Droomhuizen voor vissen
Schrijf mee!