InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Barbus titteya - Sherrybarbeel

Barbus titteya - Sherrybarbeel

Scherrybarbelen zijn zeer sterke aquariumvissen, die heel geschikt zijn voor beginners. Ze zijn geschikt voor het gezelschapsaquarium, en door hun mooie rode kleur zijn ze een kleurrijke aanwinst. De wat meer gevorderde aquarianen zullen zeker plezier beleven aan de kweek van dit levendige visje.
  • Wetenschappelijke Naam: Barbus titteya
  • Nederlandse Naam: Sherrybarbeel of Cherrybarbeel
  • Familie: Cyprinidae (karperachtigen)
  • Herkomst: Sri Lanka

Lengte

Tot 5cm. De mannetjes blijven meestal iets kleiner.

Geslachtsonderscheid

De mannetjes blijven iets kleiner dan de vrouwtjes en zijn veel feller van kleur. (zie foto) In de aquariumwinkel is het vaak wat lastiger om het geslacht van de vissen te bepalen, omdat zij daar meestal niet mooi op kleur zijn. Eenmaal op hun gemak in jouw aquarium zul je ze snel zien bijkleuren.

Huisvesting

Houdt sherrybarbeeltjes in een aquarium van minimaal 60cm lang. Zorg voor een donkere bodem en een dichte beplanting. Het bodemmateriaal is minder van belang aangezien de sherrybarbeel zich voornamelijk in de middelste waterlaag ophoudt. Donker grind of zand zijn ideaal. Schuilmogelijkheden zijn noodzakelijk, creëer deze met planten en eventueel wat kienhout. Kies enkele felgroene planten zodat de kleur van de sherrybarbeel mooi uitkomt.

Karakter

Barbus titteya is een vreedzame en zeer actieve scholenvis. Houdt ze met minimaal 5 exemplaren, maar liever nog met wat meer. Houdt ze niet bij vissen met lange vinnen of voelsprieten (bijvoorbeeld goerami’s of de Betta splendens) want daar zullen ze in gaan bijten. Dit geldt overigens voor alle barbelen. Het spreekt voor zich dat je ze niet met grote, agressieve vissen houdt.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 23-26°C
  • Ph: 6-7
  • GH: 8-12

Voeding

Sherrybarbelen zijn makkelijke eters. Zowel droogvoer, diepvriesvoer als levend voer nemen ze op.

Kweek

Redelijk eenvoudig. Zet een kweekstel in een beplante kweekbak. De eieren worden afgezet tussen de bladeren en komen na 24 uur uit. Verwijder de ouders na het afzetten uit de kweekbak, want ze eten de eieren en de jongen op. Er worden tot 300 eieren afgezet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Barbus titteya - Sherrybarbeel"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 22-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Aquariumvissen
Schrijf mee!