InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Grote barracuda, de snoek van de zee

Grote barracuda, de snoek van de zee

Grote barracuda, de snoek van de zee De grote barracuda, ook wel de 'snoek van de zee' genoemd. En dat is wel te begrijpen, het uiterlijk lijkt sprekend op dat van onze Hollandse snoek. De grote barracuda is een echte jager en kan hierbij geduldig op zijn prooi wachten. Wanneer hij toeslaat en zijn krachtige kaken met vlijmscherpe tanden sluit is er geen ontsnappen meer aan.
  • Wetenschappelijke naam: Sphyraena barracuda
  • Nederlandse naam: Grote barracuda, grote zeesnoek of 'snoek van de zee'
  • Familie: Sphyraenidae (Barracuda's)

Grote barracuda

De grote barracuda is een echte jager die voornamelijk aan het oppervlakte in de wateren te vinden is. Jonge exemplaren zwemmen vaak in grote scholen. Terwijl een volwassen exemplaar vaak alleen aan het jagen is. De grote barracuda wordt vaak de 'snoek van de zee' genoemd en heeft dan ook een aantal kenmerken die veel weg hebben van de snoek, zoals de zeer slanke bouw, krachtige kaken en manieren van jagen.

Kenmerken van het uiterlijk

Een volwassen grote barracuda is langs de zijlijn zilverachtig van kleur. De onderkant van de barracuda is haast wit, terwijl de rugzijde donkerbruin van kleur is. De grote barracuda heeft verder een aantal zwarte vlekjes over het lijf verdeeld net onder de zijlijn. Deze kleuren zijn ideaal voor de grote barracuda om te jagen. Wanneer prooivissen onder de barracuda zwemmen, valt de lichte kleur van de buik van de barracuda niet op. Eveneens wanneer ze boven de barracuda zwemmen, zien ze de donkerbruine rug van de barracuda bijna niet doordat ze in het donker de diepte in kijken.

Jonge grote barracuda

Een jong exemplaar van de grote barracuda heeft een iets wat ander uiterlijk qua kleuren. Langs de zijlijn beschikken ze beiden van het zilverachtige kleur lijf. Alleen beschikt een jong exemplaar nog over donkere strepen over de zijlijn. Deze strepen verdwijnen wanneer de vis ouder wordt. Naarmate de vis volwassen is geworden zijn de strepen niet meer zichtbaar.

Krachtige kaken

Ontsnappen als prooi zijnde is onmogelijk als ze eenmaal tussen de kaken van de grote barracuda zitten. De vis beschikt over twee rijen met tanden, de binnenste tanden zijn grof en de buitenste rij tanden zijn fijner en scherp. Een aantal van de tanden zijn licht naar binnen van de bek gericht, waardoor deze werken als weertanden. De tanden in de bovenkaak passen precies in de ruimte van de tanden in de onderkaak. hierdoor is het voor de grote barracuda mogelijk zijn kaken volledig op elkaar te sluiten.

Vinnen

De rug van de grote barracuda heeft twee vinnen. Aan de borstzijde, buikzijde en langs de kieuwen zijn aan weerszijden vinnen aanwezig.

Overige kenmerken

  • Maximale lengte: +/- 2 meter
  • Maximale gewicht: +/- 50 kg
  • Maximaal leeftijd: +/- 14 jaar
  • Top snelheid: 58 km/h
  • Slanke bouw
  • Krachtige kaken
  • Onderkaak steekt licht uit

Verspreiding

De barracuda leeft in tropische en subtropische delen met een maximale diepte van 100 meter, vaak langs de kunst of in de buurt van koraalriffen, in de Grote, Atlantische en Indische Oceaan. De grote barracuda leeft vooral in de buurt van het Caribische gebied.

Jacht en voeding

De grote barracuda is een snoekachtige, net als de snoek in onze Nederlandse wateren is het een echte jager. De vis voedt zich dan ook met levende vis.

De grote barracuda hangt afwachtend boven een rif waar hij zichzelf stil en stabiel op een plek kan houden door kleine bewegingen met zijn vinnen te maken. Dankzij zijn kleuren kan hij onopvallend zijn prooi in de gaten houden en op het juiste moment toeslaan. Jonge exemplaren jagen vooral op haring, sardines, mul en ansjovis, terwijl een volwassen exemplaar zelfs toeslaan op tonijnen en makrelen. Tijdens de jacht maakt de grote barracuda alleen gebruik van zicht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Yarramalong, Pixabay
  • http://www.diergaardeblijdorp.nl/
  • http://deepfreezer2.blogspot.nl/2009/08/deel-5-europese-barracuda.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_barracuda
  • http://www.visenseizoen.nl/vis/barracuda
  • http://gtviajes.blogspot.nl/2012/01/la-barracuda-un-digno-rival.html

Reageer op het artikel "Grote barracuda, de snoek van de zee"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!