InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Vegetatie - de vele soorten op aarde

Vegetatie - de vele soorten op aarde

Vegetatie - de vele soorten op aarde Sommige gebieden op aarde staan vol met bergen, andere bestaan uit eindeloze vlaktes. Soms is de aarde hard en rotsachtig, soms is hij rul en vruchtbaar. Daar komt nog bij dat het in de verschillende klimaatzones veel verschil maakt welke temperatuur er heerst en of er neerslag valt. Overal zijn de omstandigheden weer anders. En overal vind je levensvormen die zich zelfs aan de meest zware omstandigheden aanpassen.

De poolstreek

Op de polen liggen de Arctische en Antarctische ijswoestijnen. Antarctica, bij de Zuidpool, is een grote landmassa, en de Noordpool bestaat alleen maar uit ijs dat op de Noordpoolzee drijft. Daar groeien geen planten, maar toch voelen ijsberen, zeehonden en sommige zeevogels zich er thuis. Op de Zuidpool groeien wel bepaalde plantensoorten, hoewel de grond er maar een heel klein beetje vruchtbaar is. Hier wonen pinguïns, zeehonden en zeevogels. In de zeeën leven veel diersoorten. Grote en kleine soorten kunnen blijkbaar goed leven.

De toendra

Ten zuiden van het eeuwige ijs, in het uiterste noorden van Amerika, Scandinavië en Siberië, is de toendra. Daar heb je lange, zeer koude winters met bijna geen neerslag. Tijdens de korte zomers groeien er struikjes, mossen, korstmossen en grassen. In die korte tijd moet de rondtrekkende rendieren hun buik goed vol eten.

De taiga

In gebieden met een milder klimaat groeien naaldbomen: grove en gewone dennen, en sparren. Het grootste bosgebied van het noordelijke halfrond is de taiga. Dit gebied strekt zich uit van canada tot het hoge noorden van Scandinavië en Siberië.

Loofbossen

In Midden-Europa vind je vooral loofbossen. De echte oerbossen zijn bijna allemaal weg uit europa – de meeste bossen van nu zijn door mensen geplant. In de typische Nederlandse bossen vind je veel beuken en eiken.

Woestijnen

In woestijnen regent het bijna nooit veel woestijnen zijn grote zandvlaktes, zoals de Sahara in Afrika. Andere bestaan uit rots, steen of zelfs zout. In de meeste woestijnen is het overdag erg heet, soms wel 60 graden Celsius in de schaduw. Maar ’s nachts kan het er vriezen! Er zijn maar weinig planten die er kunnen leven, en de cactus is een van die planten. Deze plant slaat water op onder zijn dikke huid.

Regenwoud

In de tropen rond de evenaar vind je de regenwouden. De vochtige warmte en het zonlicht vormen de ideale combinatie voor veel planten en bomen. Veel boomsoorten zijn hier 40 tot 50 m hoog en samen vormen ze een gigantisch bladerdak, waaronder allerlei dieren kunnen leven.

Steppe

Waar het klimaat te droog is voor bomen, groeien vooral grassen. de grootste droge grasvlaktes zijn de savannes in Afrika. Na de regentijd is de savanne een lustoord voor zebra’s, gazellen en veel andere dieren. In de droge periode verdort het gras en dan trekken de dieren verder.
© 2011 - 2019 Psveindhoven, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: L.B. Brubaker, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Vegetatie - de vele soorten op aarde"

Infoteur: Psveindhoven
Gepubliceerd: 04-02-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!