InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Mount Everest (hoogste berg ter wereld)

Mount Everest (hoogste berg ter wereld)

Mount Everest (hoogste berg ter wereld) Op de grens tussen Nepal en China, gelegen in het Himalayagebergte ligt de Mount Everest. Het Himalayagebergte ontstond miljoenen jaren geleden toen India ineens naar het noorden begon te verschuiven. Toen India tegen Azië opbotste schoof India een stukje onder Azië en werd de oceaanbodem met een enorme kracht omhoog geduwd. Sommige wetenschappers beweren dat de Mount Everest nog steeds groeit. Omdat de aardplaten van India en Azië een enorme kracht op elkaar uitoefenen, zou het gebergte nog steeds iets verder omhoog worden geduwd.

George Everest

Pas in 1947 ontdekte Andrew Waugh van de British Indian Survey de berg. In het begin had hij helemaal niet door hoe hoog de berg was. De Mount Everest kreeg toen de naam Peak b. In 1954 veranderde Waugh de naam in Peak XV. Toen duidelijk werd dat Peak XV de hoogste berg op aarde was vonden ze een chiquere naam wat gepaster. Om onrust onder de plaatselijke bevolking te voorkomen, gaf de Britse Topografische dienst de voorkeur aan een lokale benaming. Hier was Waugh het echter niet mee eens. Hij stelde voor de berg te noemen naar zijn voorganger George Everest. Ondanks de protesten van onder andere George Everest zelf kreeg Waugh toch zijn zin. In 1865 werd de berg door de National Geographic Society officieel erkend als Mount Everest.

Beklimming

Op 29 mei 1953 bereikten de Nieuw-Zeelander Edmund Hillary en de Nepalese sherpa Tenzing Norgay als eersten de top van de Mount Everest. In navolging van Hillary en Norgay bereikten ongeveer 1200 klimmers ook de top. Op weg naar de top kwamen maar liefst 175 klimmers om het leven.
De Mount Everest beklim je niet zomaar. Niet alleen de kou of de klim maakt de tocht zo zwaar, maar naarmate je hoger komt verandert ook de luchtdruk. Op de top van de Mount Everest is die ongeveer 70% lager dan op zeeniveau. Dit houdt in dat de klimmers maar 30% van het normale aantal zuurstofmoleculen binnen krijgen. Hierdoor gaat het hart sneller kloppen, kan men last krijgen van hallucinaties (dingen zien die er niet zijn). Het gevaarlijkste is dat door de hoge druk op het lichaam vocht uit de haarvaatjes in de hersenen en longen kan komen. Daarom nemen de meeste klimmers extra zuurstof mee tijdens hun tocht. De Italiaan Reinold Messner lukte het echter wel om als eerste de top te bereiken zonder extra zuurstof.

Afval

De afgelopen 50 jaar hebben klimmers een hoop afval op de Mount Everest achtergelaten. Zuurstofflessen, kleding tenten. In totaal lieten veel mensen de afgelopen 50 jaar ongeveer 50 ton afval achter. Dat is ongeveer 44,4 kilo per succesvolle klimmer. Natuurlijk kan dit niet eeuwig doorgaan. En daarom zijn er plannen om opruimexpedities te organiseren. Men wil om te beginnen ongeveer 2,4 ton afval van de berg verwijderen.

Verschillende records

29 mei 1953 Eerste geslaagde Beklimming
16 mei 1975 Eerst vrouw op Mount Everest
21 augustus 1980 Eerste soloklim zonder zuurstof
08 oktober 1984 Eerste Nederlander op Mount Everest
13 mei 1999 Eerste Nederlandse vrouw op Mount Everest
27 mei 1999 Eerste gehandicapte op Mount Everest
7 oktober 2000 Eerste volledige skiafdaling van Mount Everest
25 mei 2001 Eerste blinde klimt op Mount Everest
30 mei 2002 Eerste Nederlandse klim zonder zuurstof

Feest

In 2003 was het 50 jaar gelden dat de eerste mens een voet zette op de top van de Mount Everest. Daarom vonden veel klimmers het belangrijk om juist in dat jaar alle records te breken. Op 2 mei 2003 bereikte de 70 jarige Japanner Yuichiro Miura als oudste in de geschiedenis de top van de Mount Everest. Een dag later op 3 mei 2003 stond de 15 jarige Napalese als jongste klimmer ooit, op de berg. In 2003 zijn verder nog veel meer records verbroken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mount Everest (hoogste berg ter wereld)"

Reactie

Nesje, 20-09-2008 10:50 #1
Ik vind dit een heel goede site er staat heel wat info in over de mount everest en dat is voor mij echt handig want ik doe mijn spreekbeurt daar over
grt:-p

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 24-02-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Reacties: 1
Schrijf mee!