InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > IUCN: International Union of Conservation and Nature

IUCN: International Union of Conservation and Nature

De IUCN (International Union for Conservation of Nature) is een organisatie gericht op het bieden van oplossingen bij urgente milieuproblemen. De IUCN steunt wetenschappelijk onderzoek; beheert over de gehele wereld veldwerk projecten; en brengt overheden, niet-gouvernementele organisaties, de agentschappen van de Verenigde Naties, bedrijven en lokale gemeenschappen bijeen om beleid, wetten en alternatieve mogelijkheden te ontwikkelen en uit te voeren.

International Union for Conservation of Nature

De IUCN is de oudste en grootste mondiale milieunet van de wereld. De IUCN is een democratische lidmaatschapsunie met meer dan 1.000 overheden en NGO als lidorganisaties, en heeft ongeveer 10.000 actieve vrijwilligerswetenschappers in meer dan 160 landen. Het werk van IUCN wordt gesteund door 1.100 deskundigen te werkzaam op 62 kantoren en honderden partners in publieke en particuliere sectoren over de gehele wereld. Het hoofdkwartier van IUCN is gevestigd in Gland, dichtbij Genève, in Zwitserland.

Geschiedenis

De IUCN werd na een internationale conferentie in Fontainebleau (Frankrijk) in oktober 1948 opgericht als de International Union for Protection of Nature (IUPN). De organisatie veranderde zijn naam in de International Union for Conservation of Nature and Natural Resources in 1956 met het acroniem IUCN (of UICN in het Frans en het Spaans). Dit is tot op de dag van vandaag de officiële benaming. Het gebruik van de naam "World Conservation Union", samen met IUCN, begon in 1990. Vanaf maart 2008 wordt deze naam niet meer algemeen gebruikt.

Visie en missie

De visie van IUCN is een wereld waarin de natuur wordt gewaardeerd en geconserveerd. De missie is het beïnvloeden, aanmoedigen en ondersteunen van maatschappijen over de hele wereld, om de integriteit en de diversiteit van de aarde te behouden en ervoor te zorgen dat het gebruik van natuurlijke rijkdommen ecologisch duurzaam en verantwoord is.

Wat doet de IUCN?

  • De IUCN ontwikkelt en steunt de revolutionaire wetenschap ter behoeve van conservatie, met name het behoudt van dier- en plantsoorten, ecosystemen, biodiversiteit, en het effect dat deze op het menselijk levensonderhoud hebben.
  • De IUCN leidt duizenden gebiedsprojecten over de wereld om natuurlijke milieus beter te beheren.
  • De IUCN steunt overheden, NGO’s, internationale verdragen, de organisaties van de VN, bedrijven en gemeenschappen om de wetgeving en het beleid optimaal te ontwikkelen.
  • De IUCN helpt met de implementatie van wetgeving en optimaliseert het uit te voeren beleid door organisaties te mobiliseren, middelen te verstrekken, mensen op te leiden en de resultaten te controleren.
© 2008 - 2019 Amoroso, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uitsterven op aardeHoeveel dier- en plantensoorten er op aarde zijn, weet niemand precies. In de 90er jaren kwam de UNEP (United Nations En…
Jakobskruiskruid - een giftige plant voor mens en dierJakobskruiskruid - een giftige plant voor mens en dierJakobskruiskruid is een tweejarige, giftige plant die dodelijk kan zijn voor koeien, paarden en varkens. In het eerste j…
Telepathie tussen dieren en plantenGarnalen die voelen dat soortgenoten levend gekookt worden... planten met 'woede' gevoelens... Is dit een bewijs voor te…
Kruidige siertuinKruidige siertuinHeel lang geleden leefden wij mensen in de natuur, we aten uit de natuur en we gingen dood in de natuur. Dat natuurlijk…
Bronnen en referenties
  • Webiste van IUCN - http://cms.iucn.org

Reageer op het artikel "IUCN: International Union of Conservation and Nature"

Infoteur: Amoroso
Laatste update: 28-03-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!