InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Natuurverschijnsel de regenboog

Natuurverschijnsel de regenboog

Natuurverschijnsel de regenboog Een van de mooiste natuurverschijnselen is de regenboog. Met zijn zes kleuren weet hij menig persoon te boeien. Een regenboog is niet alleen te zien bij regen, maar ook in waterdruppels van een fontein of tuinslang. En soms ook boven een branding van de zee. Vooral kinderen vinden een regenboog een fantastische verschijning. Mede doordat hij natuurlijk niet dagelijks aan de horizon staat.

Ontstaan van een regenboog

Een regenboog ontstaat wanneer de zon tegen een nevel van waterdruppels aanschijnt. Het zonlicht dat alle kleuren van de regenboog bezit, wordt in de druppels gebroken. Zodat alle kleuren apart te zien zijn. De kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, en violet lopen in elkaar over. De boog is rood van buiten, en loopt naar binnen toe naar de violet kleur. Hoe meer de kleur aan de binnenkant van de regenboog is des te fletser hij is. Een regenboog is ook altijd alleen maar tegenover de zon te zien. Als de zon laag staat dus vroeg in de ochtend of laat in de middag zijn de regenbogen het grootst om te zien. Hoe lager de zon aan de hemel is, des te meer regenboog er te zien is. Ook is het zo hoe groter de druppels zijn hoe smaller de regenboog is. Maar daartegen zijn de kleuren van de regenboog wel weer erg fel.

Dubbele regenboog

Het gebeurt ook regelmatig dat je een dubbele regenboog ziet. Dus twee regenbogen onder elkaar. Meestal is de tweede regenboog een stuk lichter als de eerst regenboog. En de kleuren staan ook nog eens in omgedraaide volgorde. Dit komt doordat er een dubbele terugkaatsing van zonlicht in de regendruppels is ontstaan. De tweede boog staat een stukje van de gewone boog af. Tussen de beide bogen is de hemel vaak erg donker. Dit noemt men de "band van Alexander". Bij voldoende water in de lucht en het zonlicht is sterk genoeg, kan er zelfs een derde nog lichtere regenboog ontstaan. Deze regenboog is weer in spiegelbeeld van de tweede boog.

Spiegelboog

Ook bij een glad wateroppervlak kan er soms een extra boog ontstaan, de spiegelboog. Deze ontstaat omdat het spiegelbeeld van de zon in het water voor een extra regenboog aan de hemel zorgt.

Wanneer de meeste regenbogen

Voor een regenboog heb je dus de combinatie zon met regen nodig. De herfst heeft over het algemeen deze combinatie het meest. Dus in de herfst komen over het algemeen de meeste regenbogen voor.

Maanboog

Bij volle maan zien we ook soms een regenboog verschijnen. Omdat ons oog in de nacht vrijwel kleurenblind is, lijkt deze boog kleurloos. Op een kleurendia van de maanboog zijn de kleuren wel degelijk te zien. Een sneeuwboog bestaat niet: om een boog te zien zijn bolvormige transparante deeltjes nodig en sneeuw bevat geen ijsbolletjes.

Pot met goud

Vaak word er gezegd dat er aan het einde van de regenboog een pot met goud staat. Als dit kinderen verteld worden ze meteen razend enthousiast en willen meteen op zoek. Helaas is dit natuurlijk maar een fabeltje, Dit fabeltje is waarschijnlijk ontstaan in Ierland. In Ierland werden regenbogen vaak gezien bij een kaboutervolk. Zij geloofden dat aan het eind van de regenboog een pot goud stond.
Zo zijn er nog meer bedenksels over de regenboog. In Noorwegen en Zweden dacht men dat een regenboog een brug zou zijn om naar de hemel toe te gaan. En in Griekenland dacht men dat de regenboog een godin was, met de naam Iris.

Zo kun je wel lezen dat men vroeger nog erg weinig wist wat een regenboog nou precies was. Dat is gelukkig nu wel anders.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • KNMI
  • Wikipedia
  • Helgavanleur.nl

Reageer op het artikel "Natuurverschijnsel de regenboog"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 27-08-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!