InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Een van de grootste wespen van Europa; de hoornaar

Een van de grootste wespen van Europa; de hoornaar

De hoornaar (Vespa crabro) is een soort wesp die tot 4 cm groot kan worden. Een indrukwekkende verschijning die weinig kwaad in de zin heeft. Wanneer de hoornaar bij jou in de tuin z'n gigantische nest heeft gebouwd, kun je er bijna zeker van zijn dat je die zomer weinig last hebt van ander ongedierte zoals bijvoorbeeld de veel agressievere 'gewone' wesp. Men zegt echter ook dat hij met zijn steek een paard kan doden en men noemt hem bovendien de moordenaarswesp. Waar of onzin?

De hoornaar: vriend of vijand?

We treffen soms een wel heel speciale soort wesp aan, de hoornaar. Deze sociale wespen zijn meer dan twee maal zo groot dan de gewone wesp. Speciaal omdat hij veel zeldzamer is en sociaal omdat hij in groepsverband leeft.

Beschrijving van de hoornaar

Het borststuk en de kop zijn roodbruin gekleurd en het achterlijf geel met enkele zwarte strepen. De hoornaar valt niet alleen op door z'n roodachtige borststuk en felle geluid. Ook z'n afmeting is indrukwekkend. Werksters zijn 18 mm tot 25 mm, mannetjes tot 28 mm lang en een koningin kan wel 40 mm groot worden! Ze hebben 6 poten en 4 vleugels. Het lijkt alsof ze maar twee vleugels hebben doordat de twee achterste vleugels veel kleiner zijn dan de twee voorste.

Functie van de hoornaar

Door z'n angstaanjagende grootte is de hoornaar een goede insectenbestrijder. Hij kan grotere prooien aan dan de andere wespen. Ze zijn bovendien erg nuttig omdat ze de natuur opruimen door bijvoorbeeld dode bijen mee te nemen.

Voedsel

In tegenstelling tot kleinere wespen zal je een hoornaar nauwelijks tegenkomen op het terras; de hoornaar is niet geïnteresseerd in dit soort zoetigheden. Over het algemeen zijn ze op zoek naar eiwit- en suikerhoudend voedsel en dan vooral voor het voeden van de larven. De larven hebben namelijk dierlijk voedsel nodig. Ze jagen daarom op andere insecten (bijen, rupsen, spinnen, libellen). Vaak bijten ze de kop en de poten van de insecten af omdat die geen voedingswaarde hebben. Ze kauwen vervolgens de borststukjes fijn en nemen dat mee naar het nest. Een volwassen hoornaar eet geen dierlijk voedsel meer. Om de temperatuur van het broednest op peil te houden (ca. 29 graden Celsius) hebben ze suikers nodig. Via spiertrillingen wekken ze warmte op, waardoor ze energie verbruiken.

De naam moordenaarswesp hebben ze zeer waarschijnlijk te danken aan de manier waarop ze op andere insecten jagen en verorberen. Voor die dieren is de hoornaar namelijk een geduchte moordenaar.

Nestbouw en levenscyclus

In april / mei begint het bevruchte wijfje, de koningin, een geschikte plaats voor het nest te zoeken. Dit kan in een holle boom zijn, een legkastje van een vogel, onder de dakpannen of het balkenwerk van een dak, of zelfs vrijhangend in een boom. Wanneer ze een geschikte plek heeft gevonden begint ze met de bouw van het nest. Het nest wordt altijd gebouwd op een niet-vochtige plaats. Het nest wordt van rottend hout gemaakt. Het bouwmateriaal wordt fijngekauwd en vermengt met een kleverige speekselafscheiding waardoor er een papierachtige grijze massa ontstaat.

Zij begint met het bouwen van enige broedcellen en legt daar enige eieren in. Ze schermt de eieren en broedcellen af met de papiermassa en gaat in haar eentje verder met het bouwen van het nest en het voeren van de larven. Uit die eerste eieren ontwikkelen zich de werksters. Zij nemen het bouwen van de broedcellen over van de koningin en verzorgen verdere broed. De functie van de koningin is nu alleen nog het leggen van de eieren.

Eerst worden er alleen maar werksters geboren, pas in de nazomer komen de geslachtsrijpe wijfjes en angelloze mannetjes erbij. De mannetjes bevruchten de wijfjes. De hele kolonie kan in de loop van de zomer uitgroeien tot zo'n 4000 exemplaren.
In het najaar, tijdens de eerste nachtvorsten, sterft de hele kolonie uit behalve de bevruchte wijfjes. Deze wijfjes zoeken een geschikte plek om te overwinteren en zijn de koninginnen van het jaar daarop. De cyclus is rond.

Bijzonderheden

De hoornaar is de enige papierwesp die ook 's nachts jaagt. Bij een brandende lantaarn zie je ze dan ineens omdat ze worden aangetrokken door prooidieren die op het licht afkomen.
De larven produceren voor de werksters en de koningin een zoetige vloeistof, die ze uitbraken en die door de werksters en de koningin weer wordt opgezogen. Zij worden dus gezoogd door de larven. Het verschijnsel dat ze jongen de ouderen van voedsel voorzien noemt men trofallaxis.

Schade en gevaar

Hoornaars kunnen hinderlijk zijn, al zijn ze veel minder hinderlijk dan de gewone wesp. De mate waarin iemand ze als hinderlijk ervaart is vaak afhankelijk van de plaats van het nest en van de aanvliegroute én van de persoon zelf.
Het wordt door de hoornaars niet op prijs gesteld wanneer je in de aanvliegroute terecht komt. Niet doen dus. Wanneer een nest in een holle ruimte is gemaakt, kun je het tot op een meter naderen. Wanneer een nest echter vrijhangt kun je beter de veilige afstand van 5 meter aanhouden.

Net als bij gewone wespen zijn voor een niet-allergisch mens circa 500-1000 steken nodig om dodelijk te kunnen zijn. Nesten zijn namelijk zelden zo groot en slechts één op de tien dieren uit het nest zullen steken. De kans wordt daardoor verwaarloosbaar klein.

Hoornaars kunnen schadelijk zijn voor bijenhouders. De hoornaars steken namelijk de bijen dood en zuigen vervolgens de honing uit hun maag.

Gebieden waar ze te vinden zijn

Vroeger kwam de hoornaar veel in Nederland voor. In de jaren 50 / 60 is hij bijna helemaal verdwenen waarin landbouwgiffen als DDT een grote rol hebben gespeeld. Het aantal neemt sinds de jaren '90 weer toe. In het oosten en zuiden van het land zijn ze meer aanwezig dan in het westen. Dit heeft o.a. te maken met de hoeveelheid bossen en de zandgronden. Soms wordt hij gezien in de duinen. In poldergebieden en op de Zeeuwse klei komt hij veel minder vaak voor.

Een steek van een hoornaar

De hoornaar is een stuk vriendelijker dan de meeste andere wespensoorten maar hij zal zeker steken als hij in het nauw gedreven wordt. Men zegt wel dat een steek van een hoornaar een paard kan doden. Dit is een fabel. Het gif is vergelijkbaar met dat van bijen en andere wespen maar niet exact hetzelfde. Het bevat een relatief grote hoeveelheid van de neurotransmitter acetylcholine waardoor de steek wel zeer pijnlijk is.

Een steek kan gevaarlijk zijn als de steek direct in een bloedvat plaats vindt en wanneer men in de mond, keelholte of hals gestoken wordt. Een steek is bovendien gevaarlijk voor mensen die allergisch zijn voor die giftige stoffen. Wordt iemand na een steek onpasselijk of duizelig, ga dan direct naar de huisarts of de EHBO-post in een ziekenhuis!

Gestoken

  • Koel de plek met natte doeken of een washandje met ijsblokjes erin
  • Niet krabben of wrijven

Kwakzalverij of medicijn na een pijnlijke steek?

  • Doe er ammoniak op.
  • Meteen onverdund wasmiddel erop doen dan is de pijn zo over.
  • Maak een suikerklontje nat met speeksel en wrijf dit over de pijnlijke plek.
  • Leg een (droge) aspirine op de pijnlijke plek. Het gif trekt uit de steek, in de tablet. De verdovende stoffen uit de aspirine trekken in de steekplek.
  • Maak een wat shag nat en doe dit op de pijnlijke plek.
  • Doe sigaretten-as op de pijnlijke plek.

Een wespennest bij je thuis

Wespen worden beschouwd als schadelijk en mogen derhalve vernietigd worden. Je kunt hiervoor contact opnemen met de brandweer of een plaatselijke imker wil ook nog wel eens behulpzaam zijn. Stop nooit de uitvliegopening van het nest dicht!
Mocht je de hoornaars en de plek van het nest niet als hinderlijk ervaren, dan kun je deze insectenvangers ook gewoon laten zitten.

Links

© 2008 - 2017 Jack, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grote wesp laten zitten of de wespenbestrijding bellen?Grote wesp laten zitten of de wespenbestrijding bellen?Wat zijn die indrukwekkende grote wespen die je soms ziet? Het zijn hoornaars, ook wel bekend als paardenwesp of hoornto…
Insecten: de wespInsecten: de wespEr zijn zo'n 50.000 verschillende wespen in de wereld. Wespen zijn geen leuke insecten om tegen te komen. Ze komen vaak…
Bij, hommel, wesp, hoornaar, zweefvlieg: uiterlijk en stekenBij, hommel, wesp, hoornaar, zweefvlieg: uiterlijk en stekenIedereen die regelmatig buiten komt, herkent het wel. Een zwart-geel-gestreept insect vliegt langs. Je weet niet precies…
Wespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen komen vaak voor in de warme zomermaanden. Deze kleine insecten kunnen bij mensen veel overlast veroorzaken. Het l…
De onvermoeibare wesp!De onvermoeibare wesp!De lastige wesp is het meest gevreesde insect, op de voet gevolgd door de spin. De wesp is echter ook een nuttig diertje…
Bronnen en referenties
  • www.gardensafari.net
  • www.wespennest-flevoland.expertpagina.nl
  • Wikipedia
  • Wespen.startkabel.nl
  • www.wespennest.nl

Reageer op het artikel "Een van de grootste wespen van Europa; de hoornaar"

Reacties

P. van Hooff, 17-09-2017 15:05 #128
Is de hoornaar een beschermd insect?

Martine, 10-09-2017 21:28 #127
Juist een hoornaar gevangen! Mijn zoon is erg geschrokken! Moet ik dit melden? En waar? Mvg

Hedwig, 25-01-2017 20:00 #126
Mn beste maat heeft sinds 1 week, in zijn appartement al 4 hoornaarts dood gemaakt, we zijn eind januari 2017… hoe kan dit? Ze waren zeker 3cm groot… Best brandweer bellen? Vinden niet van waar ze komen. Koninginnen nu? Graag meer info. Mvg, Hedwig

Yvonne, 27-09-2016 13:27 #125
De hoornaars zijn nu nog erg druk met het maken van een nest. Ze zitten in de vogelhuisje en wij vinden het een prachtig kunstwerk. Ik wil graag weten of dit nest over een tijdje te verplaatsen is want ik zou het zonde vinden als ze doodvriezen.

Pring, 24-09-2016 12:14 #124
Een hoornaar kan zeker agressief zijn. Voorbeelden genoeg op internet. Hij zal zeker niks beginnen tegen een heel bijenvolk. Maar een rondvliegende hoornaar maakt wel degelijk bijen dood als hij ze tegenkomt. Dit lijkt me toch algemeen bekend. De ideeën van Darwin zijn, naar ik aanneem, inmiddels ook wel algemeen ingeburgerd. Meneer Pring is een vrouw.

Ernst, 18-09-2016 22:59 #123
Ze zijn wel degelijk agressief, ik heb net een 5cm grote koningin moeten doden omdat ze de bewoners aanviel.

Jo van Hecke, 15-09-2016 13:36 #122
Toch een paar kleine fouten.Hoornaars vangen inderdaad bijen, maar dit is verwaarloosbaar. Ik ben imker en heb zo'n 5 à 6 kasten (hangt van seizoen af). Verder heb ik ook twee hoornaarkasten gemaakt en die bevolken zich uiteraard zelf / of niet. Nu ik heb jaren gehad dat de twee kasten gevuld waren met elk een kolonie. Warme jaren veel hoornaars, koudere latere jaren weinig. Je moet weten dat er in zo'n hoornaarkast een volk leeft van ongeveer een 300 à 900 dieren. In mijn bijenkasten in de zomer 60.000 à 80.000 bijeen in Datant blatt kasten. Hoornaars zuigen geen honing uit hun maag, maar als ze kunnen zouden ze binnen proberen geraken om de larven te pakken. Nu dit is hier nog nooit gebeurd! Wat zouden de verdedigers van de kasten doen als er een hoornaar probeert binnen te komen? 60.000 waarvan miss een 1000 verdedigers zijn tegen 1 hoornaar.

Hoornaars zijn geen probleem. Echt niet. Dat mensen er schrik voor hebben kan ik geloven, maar ik kan alleen maar uit ervaring zeggen dat het dieren zijn die niemand kwaad doen.

Tweede zaak is: koninginnen zullen in onze contreien eerder in juni starten dan in april mei. Bij heel warme voorjaarstemperaturen kan het vroeger maar doorgaan is het niet in BE en NL.

En wat betreft mijnheer Pring, want een ondoordacht commentaar. Een stapje verder op de evolutionaire ladder, man toch? En wie heeft deze bedacht, mensen toevallig zeker! Btw ik eet geen vlees! (Doe ook geen moeite, want ik reageer enkel op jouw bericht en zal geen polemiek starten. Ik zal zelfs je eventuele antwoord niet meer lezen!)

Asdriaensen Linda, 11-09-2016 20:18 #121
Sorry Zenne maar een hornaar kan echt wel agressief zijn, heb er zelfs een steek van gehad en heeft 2 dagen serieus pijn gedaan (branderig gevoel).

Maths, 10-09-2016 22:08 #120
Wanneer U bent gestoken door een wesp of een bij of een hoornaar kunt U het beste de plek direct uitzuigen of dat door iemand anders laten doen. Gif wel uitspugen. Daarna een dikke laag tandpasta op de plek aanbrengen. De plek zal niet gezwollen raken en U zult geen pijn hebben. U zult in feite helemaal nergens last van hebben. De menthol doet het werk.

Pring, 10-09-2016 21:43 #119
Ik vraag me af of al de mensen die hieronder zo sentimenteel en beschermend oordelen over een hoornaar ook geen vlees (dierenlijken) eten. Ik ben zelf al een jaar of 25 vegetariër, maar als ik een hoornaar aanstalten zie maken een nest te maken in mijn tuin of schuur, maak ik hem dood. Er zijn er namelijk genoeg en een steek van een wesp of hoornaar is beslist geen pretje. Sentimenteel zouden mensen moeten zijn als daar reden voor is, zoals in de bio-industrie waar zoogdieren (toch een stapje verder in de evolutie dan insecten) vreselijk moeten lijden par faveure van de maag van het grootste beest, de mens.

J. Kramer, 19-08-2016 13:56 #118
Op nog geen 2 meter van onze volkstuin zit een hoornaars nest in een vogelhuisje. Het is een mooi gezicht om te zien hoe ze bezig zijn om het nest te verfraaien. Een hele overkapping hebben ze gemaakt. Ze doen ons hoegenaamd niets. Ze vliegen af en aan. Ik voel me niet bedreigt. Maar blijf toch wel een beetje voorzichtig met benaderen.

Tieneke Jansen, 06-08-2016 23:29 #117
Vanavond vloog een Hornaar mijn woonkamer in. Ik schrok me helemaal wezenloos. Ik had nog nooit zo'n grote wesp gezien. De katten dachten dat t leuk was om ermee te spelen maar daar heb ik vlug een einde aan gemaakt. Met behulp van een glas en een bierviltje heb ik hem (of haar, want het was een enorm exemplaar) de deur uit geholpen.

Marcel, 04-06-2016 19:20 #116
Afgelopen week een exemplaar in huis. Nagemeten nadat hij gevangen was en vier cm groot. Dacht dat hij een enkeling was uit de buurt maar ik kijk naar buiten en boven de bijkeuken zit een gaatje van ongeveer 1 cm in de buitenmuur waar net een ander exemplaar naar binnen vliegt. Waarschijnlijk zit er dus een nest in huis. Kan ik met wespen bestrijdingsmiddelen dit aanpakken maw heeft dit hetzelfde effect of moet er iemand voor komen?

Dorien, 27-05-2016 13:35 #115
Wij hebben elk jaar hornaars in de tuin. Ze eten 80% van de appels uit mijn appelboom op en ik zou ze graag dit jaar niet willen hebben in mijn tuin. Ik gun ze best een appeltje, maar bijna de hele oogst vind ik zonde. Ook zitten wij niet meer prettig buiten met die enorme beesten die rondvliegen. Iemand een tip om ze weg te houden?

Tamara, 21-05-2016 21:06 #114
Vandaag vond mijn man in de schuur een hornaar. Hij riep en zei wat is dit nu voor groot beest. Hij heeft het gevangen en laten zien aan de buurman. Die had ook nog nooit zoiets gezien. Een insectenverdelger die we gebeld hadden zei dat we hem dood moesten maken. Het kan zijn dat er een nest zit of dat dit de koningin is. Het kan gevaarlijk zijn om een nest in je tuin te hebben zei de verdelger. Vanaf 3 meter afstand kunnen ze zich bedreigd voelen en je aanvallen en steken. We hopen nu dat dit de koningin was. Mocht ze ergens eitjes hebben gelegd dan gaan de eitjes nu dood. Brrrr baal ervan dat ik nu weet dat deze enge insecten bestaan. Ik vind gewone wespen al eng. Laat staan deze griezels.

Gina de Blieck, 07-11-2015 11:04 #113
Eergisteren, 5 november 2015, zat er een hoornaar op de haag aan de achterkant van mijn tuin. Ik ben het gaan opzoeken want ik had nog nooit in mijn leven een zo grote wesp gezien. Ze viel mij op door het luide geluid bij het vliegen en ik was behoorlijk geschrokken van de grootte, volgens mij een koningin want de grootte was 3 a 4 cm

Hennie, 21-09-2015 18:43 #112
Vanmiddag zat er een hoormaar bij mijn dochter in haar glas wijn.in de tuin in swifterbant sjonge wat een enorme wesp.
Wij schrokken enorm en zijn gauw naar binnen gevlucht

Jan Bergveoet, 14-08-2015 22:35 #111
Elke avond is het raak in onze woonkamer. Ergens komen ze binnen maar ik weet niet waar. Die hoornaar is indrukwekkend groot en je hebt de neiging ze met een insectenverdelger te lijf te gaan maar ze zijn redelijk goedaardig. Dus vangen we ze elke avond en laten ze buiten weer los. Waar ze vandaan komen weet ik niet en kan het ook niet vinden. Het zijn nuttige wespen dus we doden ze niet maar leuk om ze in de woonkamer te hebben is het niet.

Henriette, 05-08-2015 17:21 #110
In Zeeland, Domburg trof ik in mijn tuin (kleigrond)een grote hoornaar. Hij vloog van bloem tot bloem altijd trillende vleugels.
Er kwam geen pauze tijdens de zoektocht in de bloem.
Is dat normaal? Het is de eerste keer dat ik een hoornaar gezien heb.

Frank, 04-08-2015 20:14 #109
Vandaag een horselnest weggehaald uit de nok van het dak. De horsels vlogen telkens het slaapkamerraam binnen vandaar het verwijderen.
Was een groot nest met veel hoornaars echter hebben we in tegenstelling tot eerdere berichten ook wel veel hinderlijke wespen op rondom het huis in Twente Overijssel.

Petra, 03-07-2015 01:51 #108
In onze tuin in Emlichheim moet ergens een nest zitten. Dagelijks zoemen de Hoornaars rond. Prachtige wespen, imposant en niet agressief.

Jos, 15-05-2015 10:47 #107
Vanmorgen zat er opeens een grote hoornaar in onze slaapkamer. Geen prettige gedachte dus. Heb het beest kunnen vangen in een glazen pot en heb deze dus goed kunnen bekijken.
Het beest was ruim 3 cm lang, zal dus wel een koningin zijn.
Afgelopen jaar tot twee keer toe een hoornaarsnest in een mezenkastje gehad bij ons in de tuin. De mezen hadden zes jongen maar de mezen hebben hun jonge kroost niet groot kunnen brengen. Vermoedelijk durfde ze niet meer in hun nestkast te komen. Wij wonen in Asenray bij Roermond.

Margreet, 06-03-2015 17:10 #106
Vanmiddag haalde ik een oude overgebleven plant uit diepe pot, (buiten) voel ik opeens heftige pijn in pink. Zie ik heel groot beest, blijkt hoornaarkoningin te zijn, lang leve internet! Die zit daar in diepe aarde waarschijnlijk te overwinteren. Hebben haar maar weer teruggezet in aarde, toch zielig om dood te maken. Had mijn pink in azijn gedaan maar bleef erg pijnlijk, ijsblokje helpt beter, na uur neemt de zwelling iets af. Ik woon in Zwijndrecht, Zuid-Holland

San, 02-09-2014 19:19 #105
Hallo,

Afgelopen zondag vloog er een Hoornaar bij ons in huis. Wij hebben hem gevangen en bekeken onder een glas. Wat ons opviel waren de grote knalblauwe ogen, die we nergens anders op internet kunnen vinden.

Leny Wibier, 09-08-2014 20:18 #104
Wij hadden in 2013 een hoornaarnest in de schuur hadden er verder geen last van alleen lag er op de zolder een paar cm. dik plakkerig spul op de grond toen het kouder werd konden wij het nest weghalen omdat al de werkers dood waren als je deze dieren met rust laat doen ze niets maar we waren toch blij dat ze weg waren. Wat wel opviel was dat wij weinig wespen hadden dat jaar die werden door de hoornaas opgepeuzelt.

Dicky, 20-07-2014 12:16 #103
Vanmorgen zaten er twee hoornaars samen met bijen en vlinders rustig op de vlinderstruik.
Zelden nog gezien hier in Nieuw-Lekkerland (ZH)

Henk Gevers, 22-05-2014 16:07 #102
Geachte Heer/Mevr.: Ik heb een vraag.
Is het hinderlijk of gevaarlijk als een hoornaar onder een overdekt terras een nest aan het bouwen is? Hij zit onder de pergola op een afstand van 1,5, 2meter van ons zitje, in een nieuw vogelnestkastje. Of is het verstandig om de nest te verplaatsen, nu het nog kan?

Groeten Henk Gevers

Carolien, 20-05-2014 07:53 #101
Een hoornaar koningin heeft besloten om haar nest te bouwen in het vogelnestkastje pal naars onze tuindeuren. Nu willen we het kastje verplaatsen maar ik vraag me af of de koningin het dan nog terug kan vinden. Ze is nu nog alleen.

Wl ter Beest, 29-04-2014 12:15 #100
Vandaag 29-02014 weer een hoornaar op onze cotoneaster ontdekt. Evenals afgelopen week. Ik vermoed dat het een enkel, alleen opererend exemplaar is. Wat opvalt is dat je hem op zeer korte afstand kunt observeren. Plm 20cm.

Mich, 03-11-2013 12:12 #99
Waren aan de moezel. Hebben een nest ontdekt op een wandelroute in de bergen. Hing in een schuilhokje aan het plafond. Schrok van de grootte. Was ongeveer 60cm lang en had een diameter van 35cm. Nooit eerder gezien en de hoornaars vlogen af en aan.

Arie Overheul, 03-11-2013 00:45 #98
Het gezegde dat ie een paard kan doden slaat op de pijn na een volledige steek komt overeen met de bijen in Texas daar zegt men "they kill a cow" en nee de koe gaat er niet van dood net als het paard, maar voor mij en andere "geluksvogels", bij het gevoel van de pijn zou je het wel denken.

Gerrit, 10-10-2013 17:35 #97
De laatste tijd al een paar keer hoornaars waargenomen. Twee gevangen in een bijenvanger en een zat op een afgevallen peer onder de boom. Alle drie hebben ze het niet overleefd.

Grietsje, 01-10-2013 16:58 #96
Vanmorgen in de knipe van die grote hoornaars gezien, hierbij nog nooit van gehoord en gezien, gelijk aan het spitten op internet en zie nu wat voor beesten het zijn.

Anja, 27-07-2013 21:53 #95
Vorige jaar al meerdere malen een hoornaar gespot in onze tuin. Nu zitten er een aantal bij de kersen die van de kersenboom zijn afgevallen. Verder nooit last van deze beesten gehad. We hebben wel hommels in de tuin, maar nog amper wespen gezien. Nest zal toch wel in de buurt zitten. Wij wonen in Drenthe.

Nelie Buitenwerf, 09-06-2013 16:33 #94
Vanmiddag voor het eerst in onze tuin in Heerenveen een hoornaar gespot; supergroot! Rode kop, rode poten, een beetje eng om te zien, bezocht een restant van een holle boom…

Leny Wibier, 04-06-2013 21:45 #93
Gisteren enorm geschrokken had een hoornaar in de kamer op de grond kruipen. heb hem toch maar dood gemaakt. Ik had nog nooit zo`n grote gezien, en vandaag zat er weer een bij ons huis. Afgelopen jaar hadden wij er een in de nok van de schuur zitten maar het zijn enorme smeerders. de vloer onder het nest was met een hele dikke laag plakspul bedekt. Het was er bijna niet meer af te krijgen.

Johan, 23-05-2013 16:07 #92
In Toscane bij het zwembad kwam er ook eentje laag overvliegen. Gewoon wegblijven uit hun aanvliegroute. Dan is er weinig aan de hand. Hij deed de zwemmers of zonaanbidders geen kwaad.

Therese, 15-05-2013 19:00 #91
Vorig jaar hoorde we iets in de kachel en toen zat er een super wesp, grijs maar dat kan van de kachel zijn. gelijk naar buiten gegooid en nu hoorde ik weer iets in de kachel en weer zat er één echt super groot of het de zelfde is geen idee. weer naar buiten gegooid en gelijk de kachel aan gemaakt.

Kelly, 03-10-2012 20:07 #90
Vandaag is mijn vader en collega's in de bossen aangevallen door een nest hoornaars.
Ze waren er ongeveer 10 meter vandaan aan het maaien maar ineens kwamen ze allemaal op hun af. Mijn vader is er niet zo allergisch voor maar toch hevige pijn en uitslag. Een collega wel allergisch viel meteen flauw en begon slecht te ademen. Meteen was de ziekenwagen gebeld en dat was maar goed ook. De collega was maar 1 keer gestoken maar was er slecht aan toe. Meteen 2 spuiten gekregen en aan het infuus. Mijn vader moest ook mee. na 2 uur observatie in het ziekenhuis mocht mijn vader gaan maar zijn collega ligt nog steeds met hevige pijn en af en toe flauwvallen in het ziekenhuis en moet er nog een dag blijven. Ik ben het er dus niet mee eens dat ze zeggen dat de steek even gevaarlijk is als die van een gewone wesp. Mijn vader is al heel vaak gestoken door gewone wespen en die doen maar even pijn zegt hij. Dit is dus een heel groot verschil!

Taeke, 03-09-2012 07:27 #89
Gisteren, zondag 2 september tijdens een wandeling in de wijk skoatterwâld in Heerenveen een vlinder op een boom opgepeuzeld zien worden door een soort reuzenwesp. Die reuzenwesp blijkt nu dus een hoornaar te zijn. Ik had nog wel fotos gemaakt maar superduperduidelijk waren die niet [wel duidelijk genoeg voor determinatie denk ik]. Vooral toen een zo'n reuzenwesp om me heen begon te zoemen heb ik me maar gauw uit de voeten gemaakt.

Sido, 29-08-2012 10:22 #88
Wij hebben ook een nest in de nok van het dak, lekker laten zitten. Heb nog geen gewone wesp gezien in de tuin. Zo nu en dan vliegt er een hornaar voorbij, maar moet zeggen dat ik er geen last van heb en fascinerend om zo'n grote wesp te zien.

@maaike
Waarom zou dit nest in een bos weggehaald moeten worden, dan loop je toch om, zie geen reden om dit dan maar te laten verwijderen, wij moeten de natuur delen niet opeisen.

Jantienus V. Steenwijk, 28-08-2012 12:41 #87
Goedemiddag
Ik wou u even zeggen dat ik een nest Hoornaar bij mij onder de dakpannen heb zitten, dit moet vrij uniek zijn heb ik gehoord van de imker die er gisteren bij is geweest.

Groet

Andre, 22-08-2012 08:24 #86
Gisteravond schrok ik me een hoedje toen rond 22.00 uur een grote wesp (4cm dus een hoornaar) onder mijn afdak vloog. Nadat ik deze jonge van de wereld heb geholpen, dook een 2e exemplaar op. Helaas beste dieren vrienden moet ik toegeven dat nummer 2 dit ook niet heeft overleefd. Daarna werd het rustig en ben ik tocht maar gaan slapen.
Hopelijk heb ik geen nest in de buurt, want mijn oudste dochter zou spontaan willen verhuizen.

Gerry, 20-08-2012 00:27 #85
Al 3 avonden achter elkaar komt er plotseling opnieuw een hoornaar op ons terras om ons heen zoemen met veel lawaai. Al 3 avonden achter elkaar overleeft hij het niet. Ben benieuwd hoe lang dit nog doorgaat. Het nest niet gevonden.
Vind het doodeng. En wil niet het risico lopen dat we gestoken worden. Vorig jaar de gemeente gebeld maar wil niet komen, dan maar eigen initiatief. Beschermd of niet.

Dopey, 15-08-2012 19:18 #84
Speciaal omdat de hoornaar in groepsverband leeft? Doen niet alle wespen dat dan?

Maaike, 13-06-2012 16:55 #83
Ik ben vorig jaar ook gestuit op een nest in een boomstam. Deze stond pal naast een wandelroute. Ik moest er elke dag langs met mijn honden en ik ben het er ook totaal niet mee eens dat ze niet agressief zouden zijn, ze kwamen ons gewoon achterna zonder dat ik ze gestoord had en zaten ook op de honden die helemaal freakten. Doodeng. Ik heb een wespenverdelger gebeld maar die stuurde me door naar de gemeente omdat het beschermde beestjes zijn. Die is polshoogte komen nemen maar vond het niet nodig het nest weg te halen. En ook dit jaar kom ik weer op een andere plek een nieuw nest tegen, weer pal langs een wandel- en mountainbikepad. Ik vraag me af wat belangrijker is: deze plaagbeesten vernietigen of voorbijgangers laten steken met alle mogelijke nare gevolgen van dien. Ik zeg: weg met die stekers! Voor mij is het ongedierte.

Jef, 29-05-2012 11:30 #82
In huis ook al 2 exemplaren gevangen, indrukwekkend. Toch maar eens naar een nest beginnen zoeken.
Kempen - België

Auk, 23-05-2012 00:15 #81
Ik woon in België in het gebied de Kempen en sinds kort vliegt er één rond ons huis die ongeveer 50 á 60 mm is. We schrokken ons een hoedje, dat beest maakte zo veel geluid, dit was niet normaal en waar het vandaan komt Joost mag het weten. Ik kan tot op heden zijn of haar nest niet vinden.

Trudy, 20-05-2012 20:52 #80
Zaterdag 19 mei zat er een reuze wesp in huis, hij was zo groot dat ik er met verbazing naar heb gekeken.
Zeker 4 cm! In Leerdam

Desiree, 18-05-2012 00:08 #79
Desiree17-5-2012
ik wou vanavond de kachel aan maken en bij het openen van de deur vloog mij iets om de oren direct in de gordijnen ik keek en zag een enorme grote Bij 4cm zeker. het leek wel een reus nog nooit gezien zoon kanjer, snel in een potje gevangen en wat nu, moest hij dood of naar buiten nou doden vind ik geen goed idee (zonden) dan maar na buiten in de hoop dat hij nooit meer terug komt hier in dreumel

Noel, 10-05-2012 19:52 #78
Hebben hier een bij in huis gehad van 25mm lang. Waarschijnlijk een hoornaar, wel indrukwekkend om te ontmoeten in je huis.

R. Goolaerts, 08-01-2012 09:55 #77
Nou dat ik dit lees, snap ik wat er met de bijen gebeurt, wij kwamen er eentje tegen hier in de computer kamer en ik schrok mij rot toen ik zag hoe groot die wesp is en met de weet dat ze in nesten leven, en dat ik lees dat er meerdere mensen nesten hebben gevonden.
Moeten er meer Hoornaar nesten zijn. En die vormen een terdege bedreiging voor bijen houders. Bijen zijn heel hard nodig voor bloemen en planten en gewassen die voor de consument belangrijk zijn. Bijen houders zouden op de hoornaar allert moeten zijn. Een aanval van de Hoornaar roeit per aanval een heel nest bijen uit.

http://www.youtube.com/watch?v=JDSf3Kshq1M
http://www.youtube.com/watch?v=K6m40W1s0Wc

Verhas, 03-10-2011 21:44 #76
Afgelopen weekend lagen er zeker een vijftigtal hoornaars in de wc ruimte en kleine gang.Ik had al wespenactiviteit gezien vorig jaar en dacht dat het gewone wespjes waren, de daklegger had gekeken en niks gezien.Ondertussen had ik me al de vraag gesteld waar de spinnen bleven die jaarlijks in de living binnen over de vloer renden… andere kevertjes had ik ook nog niet gezien… nu begrijp ik waarom!.die kolonie hoornaars lijken me wel degelijk "moordenaarswespen" ze hadden eerst die onschuldige wespenkolonie uitgeroeid en hun plek ingepakt.Het voordeel was wel dat ik er tot voor het weekend geen last van had, en dit wel de beste insectenbestrijders waren van deze zomer.jammerlijk begonnen ze massaal binnen te komen en was ik genoodzaakt van hen door de brandweer te laten uitroeien.

Ilse, 26-09-2011 11:29 #75
Gisteren een hoornaar gevangen van bijna 40mm en weer vrijgelaten. Ik wist niet wat ik zag zo groot vond ik dit exemplaar. Ik vraag me af hoewel ze niet zo agressief zijn, of ik dit exemplaar moet laten leven. Het zit nu weer in de buurt van het zwembad en ik heb niet zo'n trek in een steek bij een onverwachtse ontmoeting. Kan iemand mij advies geven over al dan niet doden. Stel het is een koningin dan kan er nog een nest zijn volgend jaar.

Marga Kramer, 10-09-2011 11:22 #74
De grootste wesp van Europa is denk ik niet juist. Hier in Portugal heb ik deze zomer regelmatig mamoetwespen zien vliegen in de tuin. Die zijn nog groter. Mooie solitaire wesp en totaal niet bezig met mensen.

Maartje, 09-09-2011 17:12 #73
Wij zijn afgelopen zondag gaan wandelen met de hond in het bos in Wellerlooi (N-limburg) en werden daar totaal onverwacht aangevallen door grote insekten. Na een melding bij de boswachter bleek dat het hier hoogstwaarschijnlijk gaat om een nest hoornaars, dat zat in een boom naast de wandelroute. Onze hond is flink gestoken, waarop een allergische reactie volgde. Daarna kwamen ze achter ons aan. We zijn letterlijk uit bos uitgevlucht en konden acuut naar de dierenarts. Gelukkig is het goed afgelopen met de hond. Hoornaars niet agressief? Ik heb duidelijk een andere ervaring.

Gea, 06-09-2011 17:06 #72
Ook wij hebben een nest in de spouw van de schoorsteen, en vooral s'avonds vliegen ze rondom de buitenlamp en we hebben dus gemerkt dat er nu bijna geen ongedierte, spinnen enz meer bij de lamp aanwezig zijn. maar we hebben er geen [nog] last van.
Overdag zie ik ze eigenlijk niet, af en toe vliegt er 1. Ze vliegen dus ook als het donker is.
En wij wonen in Noordbroek [Groningen] Mijn man is zelf ongedierte bestrijder maar maakt hem niet weg, we hebben er geen last van.

Dieder, 04-09-2011 16:58 #71
Afgelopen 3 weken heb ik, in een wespenpot, 9 hoornaars gevangen. Hun verschijning is hier niet iets bijzonders. In een nestkast zit een nest het lijkt wel of deze wespen tam zijn, gezien hun aantal heb ik het vermoeden dat er zich meerdere nesten in onze omgeving bevinden.

Aagje de Zeeuw, 29-08-2011 08:26 #70
Wij hebben 's avonds last van hoornaars. Het nest kunnen we niet vinden. Ze vliegen heel paniekerig rond tegen de gevel. Overdag zijn ze nergens te vinden Het huis heeft een overkapte veranda. Is het mogelijk dat ze op het licht van de ramen afkomen. We wonen in Hongarije en het is erg warm. Heeft dat het er soms ook iets mee te maken?

Jacqueline, 22-08-2011 19:50 #69
Er stierf in onze boom een tak af en de katten keken steeds omhoog in de boom. Ik zag er hornaars zitten die de bast rondom de tak hadden aangevreten. Later begonnen ze ook om de hoofdstam. Binnen 1 dag had de boom 2 plekken van 1 x 1 cm. Ze lusten dus ook de sappen van de boom en ze vliegen aan en af. Ik heb de plekken afgeplakt met tape en hoop dat ze een andere boom gaan zoeken.

Arjan, 18-08-2011 23:03 #68
Als zelfstandige ongediertebestrijder kom ik ieder jaar wel nesten tegen met hoornaar wespen maar zoveel als dit jaar heb ik nog nooit megemaakt.mijn werkgebied is de alblaserwaard.

Roy, 15-08-2011 20:50 #67
Ik heb een enorm nest in de spauw van de schoorsteen! Er zitten nu zo'n 100tal in, heb er vandaag eens met de luchtbuks in geschoten, toen kwamen ze allemaal naar buiten! Ze zitten op een verkeerde plek, soms komen ze uit de houtkachel het huis in. Ik weet dat ze geen kwaad kunnen, maar vind dit toch wel erg hinderlijk. Ik wou het gat dicht smeren met cement, maar lees nu dat dat juist niet mag, waarom niet?

A. Bakels, 12-08-2011 17:13 #66
Ik ben bepaald niet bang uitgevallen en toch toen ik zo'n wesp voor de eerste en ik hoop de laatste keer in Duitsland zag schrok ik me kapot, tijdens een oefening in militaire dienst heb ik het beest met mijn laars naar beneden getrapt in het zand en bleek een taaie te zijn, kwam weer te voorschijn en toen maar iets grondiger gestampt tot die dood was.
Achteraf dus niet nodig weest nu ik het artikel gelezen heb.

Ingrid, 12-08-2011 12:54 #65
Hierbij wil ik melden dat ik vorige week een dertigtal hoornaars heb ontmoet op onze campingplek. Zij nestelden zich tussen 2 tentdoeken van ons prieeel. Ik had deze wesp nog nooit eerder gezien en vandaag zag ik in de Telegraaf dat ze in Gelderland deze wesp hadden gehad. Maar nu dus ook in Zeeland (Wolphaartsdijk) gesignaleerd!

Arianne, 09-08-2011 22:34 #64
Ik had er vrijdag 1 in de auto zitten. ik had 160 km gereden met mijn raam open, omdat ik geen airco had. Echter. ik ontdekte hem pas op mijn eindbestemming. Ik deed de auto uit, dus de muziek ging ook uit (logisch), maar toen hoorde ik luid gebrom. ik keek achterom en zag echt een joekel van een wesp (dacht ik) ik de auto uitgevlucht. en toen heb ik mijn vriend gevraagd om hem uit te auto te halen. Hij heeft er toen nog wat foto's van gemaakt. En vertelde mij dat het een hoornaar was. En hij is gelukkig uit mijn auto haha!

Hj, 03-08-2011 12:26 #63
Gisteren eentje door de wc gespoeld… zonde eigenlijk omdat ik nu net lees dat ze zeer nuttig zijn. Volgende keer maar weer netjes naar buiten brengen.

Anne, 12-07-2011 16:15 #62
Bij mij in de tuin komen veel "Hoornaren" of "Hoornaars"voor. Gisteren twee gevangen in een wespenpot en 1, wel uitzonderlijk groot, onder een glazen pot, deze bleek ruim 3 en een halve centimeter.
Momenteel vliegt er weer 1 die veel belangstelling voor het bier in de wespenpot

Ida, 30-06-2011 15:43 #61
Ik heb een nest van de hoornaar in mijn tuin in een berken houten nestkast.De kast hangt aan de rand van de tuin.Wat een grote beesten zijn het.Ik wilde een foto maken maar kwam iets te dicht bij en ja hoor kwam op mij af.Wat moet ik doen?Alles gewoon laten zitten of iemand bellen die het weghaalt.gaan ze vanzelf weer weg?Of overwinteren ze daar ook in?

Katrien, 06-06-2011 17:00 #60
Er zat er daarjuist één in mijn slaapkamer denk ik. De prenten hierboven lijken echter gewone wespen want degene die ik net zag was precies breder en met niet zoveel rode kleur. Nuja, geen probleem met die beest"jes" zolang ze buiten blijven =)

Pietje, 01-06-2011 23:36 #59
Ik heb er al 2 doorgemaakt op mijn kamer. Ik vind ze doodeng maar ben dus bang dat er een nest in de buurt zit. Maar hoe zie ik dat? Hoe ziet zon nest eruit en kan ik nog wel met mn raam open slapen dan? Ze zijn echt enorm.

Yvonne, 21-05-2011 10:55 #58
Wij hadden vlakbij het terras in een vogelbroedhuisje een hoornaar-nest, waarvan de koningin zo'n 5 cm. lang was. Bovendien zit er 1,5 meter ernaast, een koolmezenfamilie, die op uitvliegen staan, dus gisteravond hebben mijn man en ik toch maar de hoornaar-familie uitgeroeid. Met een dubbel gevoel erover, zijn we toch wel blij, dat het weg is, aangezien de kleinkinderen hier ook vaak zijn.

Franca van de Laar, 27-04-2011 18:33 #57
Ik heb zojuist in huis een hoornaar gevangen. Omdat ik niet wist wat het was heb ik het meteen opgezocht en kwam op deze site. Hij is ongeveer 5 cm groot en ik heb hem tijdelijk in een glazen kom zitten om aan de rest van het gezin te laten zien. Daarna ga ik hem weer vrij laten, want ik lees nu dat ze zeer nuttig zijn.

Sjohn, 25-04-2011 10:58 #56
Ik had er gisteren een op mijn slaap kamer hij was zeker 7 cm ik heb hem naar buiten gelaten ik dacht ook dat het een grote wesp was tot ik dit las. afz sjohn uit nieuw amsterdam

Marjolein, 22-04-2011 11:59 #55
Gisteren schrok ik mij kapot, in de gang liep een joekel van een wesp. We hadden hem gevangen en gemeten, ruim 7 cm groot. We hebben hem dood gemaakt omdat we dachten dat het een koningin was, echter kan ik het uiterlijk van deze wesp niet vinden op internet. Hij is zwart en heeft op zijn schild-staart, een gele verticale brede streep lopen.
Hij zoemt heel hard en het glas bewoon als hij er tegen aan vloog. Ook had hij een verschrikkelijke angel.
Wie weet wat dit voor een wesp is geweest=

Elly, 11-10-2010 22:17 #54
Vandaag op de markt in Roosendaal 2 stuks gezien. Schrok er van want dacht dat het een hele grote wesp was. Eerlijk gezegd nog nooit van een hoornaar gehoord en ik ben toch 54 jaar. Bij V&D buiten ( broodjes/drinken) vloog er één van wel 4 cm groot en een stuk verderop… op de markt zelf een kleinere. De vrouw van de kraam ( zoetigheid) dacht een exotische inheemse wesp te zien vliegen. De man die er naast stond had het over een koningenwesp. Ik vind ze doodeng maar begrijp dat ze minder kwaad doen als de gewone wesp.

Stefan Knoop, 04-10-2010 10:10 #53
Nu ik dit alles heb gelezen over deze geweldige insecten baal ik ervan dat ik er al zoveel heb dood geslagen ik zal ze in het vervolg vangen en terug buiten zetten Ik heb nu al 3 maanden lang elke dag 1tje in mijn slaapkamer gevonden en bij ons op de veranda zitten er elke avond een stuk of 5
Maar nu ik weet dat ze geen kwaad in de zin hebben zoals die kleine wespen laat ik ze maar lekker hun gang gaan

Cathy, 26-08-2010 11:34 #52
Onlangs hoornaar van 4 cm in slaapkamer van zoon gehad. Als ze binnen in huis zijn lijken ze in paniek te raken en zijn ze dus zeker agressief. Ze staan als vrij onschuldig te boek maar ze vliegen recht op je af en proberen te steken. Opletten dus als ze IN huis zijn! Ramen open zetten en hopen dat ze naar buiten vliegen. Ga er niet achteraan rennen om te vangen. Ze vallen dus echt wel aan! Buiten voelen ze zich natuurlijk minder bedreigd.

Dept, 11-08-2010 15:19 #51
Mijn vader is in turkije door een hoornaar gestoken in zijn halsader en heeft kantje boord gelegen, hij is bijna in coma geraakt en was dus bijna niet meer bij ons. nu loopt hij met injectiespuiten rond voor het geval er weer zoiets gebeurt, hij MOET dan direct een spuit krijgen! klote beesten zijn het!

Moppie, 05-08-2010 16:00 #50
De hoornaar zit in mijn dakraam, ik heb al # 40 stuks in mijn stofzuiger, nu zie ik dat er wel 400 in zo, n nest kunnen zitten. Ze zijn er al weken, maar sinds gisteren met tientallen. Kan iemand mij vertellen hoelang dit duurt? Nu ik weet dat ze niet zo gevaarlijk zijn, zal ik ze maar niet meer in mijn stofzuiger laten verdwijnen. Het gebrom vind ik minder vooral als ze midden in de nacht gaan vliegen :-(

Jacques, 10-06-2010 13:54 #49
Circa twee weken geleden heb ik een "bolletje" met een lange tuit tegen het overhangend metselwerk van en keukenraam gezien. Ik zie bij de lange tuit een hoornaar naar binnen en naar buiten gaan. Het bolletje is een cm of 7 in doorsnee. Nu zie ik dat er weer een laag omheen gemaakt wordt. Omdat het raam aan het terras grenst vraag ik me af wat ik er mee moet doen. Enerzijds vind ik het prachtige beesten maar van de andere kant voel ik niets voor om op een onverwacht moment een aanval te krijgen op een van mijn gezinsleden. Als ik mijn echtgenote moet geloven had ik het nest al twee weken geleden moeten "opruimen". Opruimen kan nog door op een avond als er geen activiteit is een dikke plastic zak er om heen, afstoten en weg ermee. Dit is de tweede keer dat ik een hoornaar nest in mijn omgeving heb (Zuid-Limburg, Valkenburg). De eerste keer zat het nest in de spauwmuur, kon ik niet zien hoe groot het was en heb ik een professionele verdelger het nest laten vernietigen. Ik zit nog steeds in dubio.

Abbie, 10-06-2010 12:42 #48
Één hoornaar is op dit moment bezig om een nestje te maken in een vogelhuisje in m'n tuintje. Helaas hangt dit vogelhuisje maar een paar meter van m'n terrasje af en komt de aanvliegroute hier ook over. Ik vind het prachtige beestjes en omdat ze redelijk zeldzaam zijn in Nederland wil ik ze eigenlijk niet vernietigen. Maar ik heb ook geen zin om gestoken te worden. Kan hun nest bijvoorbeeld verplaatst worden of zijn er mensen die graag een nestje hebben?

Miriam, 16-05-2010 22:38 #47
Wij hebben ook last van bruine vloeistof die aan de binnen kant door het behang heen komt. Er is ook een zoemend schurende geluid te horen, aan de buiten kant van de muur is echter niets te zien iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

Elisabeth Manders, 30-04-2010 12:22 #46
Gisteravond zat er een hoornaar aan de binnenkant van mijn slaapkamerraam. Ongeveer 3 centimeter lang. Volgens een wespenbestrijdingsdeskundige moet het een "koningin" geweest zijn, omdat het pas april is en werksters of mannetjes dan nog niet zo groot kunnen zijn. Is er iemand die me hier meer over kan vertellen?

Dr_gonzo, 29-04-2010 15:01 #45
Of Hoornaars schadelijk zijn voor imkers valt nog te bezien, er zijn tal van imkers die zelf een hoornaarsnest bij hun Bijenkasten zetten, omdat de Hoornaars maar relatief weinig bijen doden, veel te weinig tov het aantal bijen in een kast. En omdat de ervaring erop wijst, dat hoornaars niet actief meehelpen om parasieten te bestrijden waar de bijen last van hebben. En specifiek omdat ze ook 's nachts jagen en zo de wasmot bestrijden waar bijen last van hebben…

Guido, 15-10-2009 19:19 #44
Ik had ze nog nooit gezien tot 10 minuten geleden, er liep er 1 op zijn gemakkie over de vloer thuis… Een grote envelop gepakt, er overheen laten lopen, wat foto's gemaakt -wel indrukwekkend- en buiten gezet op de tuintafel. Daar zit hij of zij nu op het gemak (in de kou), maar ik heb het beest liever niet binnen, zeker niet als de katten ermee gaan spelen…

Yvonne Goessens, 27-09-2009 09:45 #43
Wij hebben een huisje in Frankrijk waar bijzonder grote wespen zitten. Ik denk dus dat het Hoornaars zijn. Het ene jaar hebben ze een nest onder de grond in de tuin, het andere jaar zie ik ze uit het topje van het dakkapel komen en dit jaar heb ik ze in ons schoorsteenkanaal gehoord waarop een houtkachel zit aangesloten. Heel af en toe komt er per ongeluk een in het huis terecht, maar die zetten we dan voorzichtig buiten en als dat niet lukt laten we een tijdje de deuren openstaan en verdwijnt hij vanzelf. We zijn niet bang voor bijen en wespen dus gaan ook geen strijd aan. Wij hebben echter kennissen die ook af een toe naar ons huis gaan en panisch zijn voor alles wat beweegt. De wespen in ons schoorsteenkanaal hebben hun zomervakantie verpest door hun onschuldige aanwezigheid. Alleen het geluid al zorgde ervoor dat ze niet konden slapen. Ook nu gaat er weer een vriendin van ons heen, die zich ernstig zorgen maakt over wat er zou kunnen gebeuren. Ik denk dat, zogauw wij de houtkachel in de herfst aanmaken, de diertjes vlug verdwenen zullen zijn door de rook/warmeontwikkeling. Ze kunnen er alleen aan de bovenkant uit dus we zullen daar in huis weinig last van ervaren. Is mijn gedachte juist of moeten we er een deskundige bijhalen?

Anneke de Vries, 25-09-2009 14:50 #42
We wisten dat een hoornaarnest zat in een apart stuk van onze zolder dat eigenlijk bestemd was voor een kerkuil. Opeens begon en een donkerbruine vloeistof naar beneden te lekken. Zolder opengemaakt om te kijken: de vloeistof kwam uit het nest van wel 3/4 meter doorsnee. Twee meter ernaast zat doodkalm een holenduif met jonkies.
Wat kan de oorzaak van die donkere vloeistof zijn? Iemand dit vaker gezien?

Bert, 07-09-2009 07:56 #41
Ik ben dit jaar voor het eerst geconfronteerd met de hoornaar, ik had er int verleden vaag iets over deze beestjes gehoord, maar goed dit terzijde, waarschijnlijk is er dicht bij mij in de buurt een nest alhoewel ik die nog niet heb kunnen localiseren. Maar goed heb inmiddels visite gehad van ik denk zo rond de 15 stuks(niet tegelijk) waarvan 8 in mn kamer en 7 in mn slaapkamer, en op dit moment zijn er 2 een natuurlijke dood gestorven in mn slaapkamer, maar idd wat hebben die beestjes een indrukwekkende gezoem overzich. Maar nu ik weet dat ze vriendelijk zijn net als bijen laat ik ze gewoon gaan, want in mn confrontatie heb ik gemerkt dat ze me niet opzochten net als een bij dit in tegenstelling tot de wespen die zo ontzettend brutaal zijn.
grtz bert

Kris, 28-08-2009 16:04 #40
Het verhaal van Marc over de buizerd die een wespennest uitgraaft is een mooie waarneming. Alleen betreft het hier geen buizerd maar een Wespendief. een vogel die veel op de buizerd lijkt maar andere leefgewoonten heeft.

Karla, 25-08-2009 08:39 #39
Wij wonen in het buitengebied ergens in de Friese Wouden. Onder de overstekende kap van ons huis wordt een enorm nest gemaakt door de hoornaar. We hadden eerst geen flauw idee wat voor bessten dit waren. Onze dochter noemt het "gemuteerde" wespen, ze zijn ook echt enorm en boezemden ons in eerste instantie wel angst in! We hebben er een kenner bijgehaald die ons uitleg heeft gegeven. Het nest zit hoog genoeg, we zitten niet in de aanvliegroute, dus we hebben besloten ze rustig te laten zitten. Ze bewijzen inderdaad hun nut; we hebben absoluut geen last van wespen! :-)

Meg, 22-08-2009 21:27 #38
Interresante site, zat vanmiddag op te terras in Arnhem.Zuid, daar zaten wat kleine wespen.
maar ineens kwam er een super grote aan (leek heel veel op Hoornaar, maar had een hele geel gekleurde bolle achterkant.
Ben me rot geschrokken en heb consumptie en broodje laten staan
en ben weg gerend! Wat een griezel.

Killer Bee, 19-08-2009 18:38 #37
Wij hadden elke zomer weer een wespennest in de tuin, nu zag ik dat deze zomer hoornaars in dat nest zitten. Dat betekent dus dat ze die wespen uit hun nest hebben gejaagd en er zelf in zijn gaan wonen. Helemaal geen last meer van wespen in/en rondom huis. Mooie diertjes, of beter gezegt dieren om te zien!

Ad, 16-08-2009 23:55 #36
Helaas heb ik recent in Frankrijk een nest moeten vernietigen omdat ze te dicht bij onze leefomgeving zaten, gewoon de brander erop, je weet wel zo'n grote voor het plakken van bitumendakbedekking, werkt goed alleen jammer voor zo'n nuttige insectenvanger, maar ja, je meot wat, toch?

Hilde, 16-08-2009 13:04 #35
Ik werd een paar weken geleden gestoken door een hoornaar. Er zat een nest 'reuzenwespen'aan de onderkant van een houten chalet in de Ardennen (België). Ik had dat niet opgemerkt, en liep voorbij, blijkbaar in hun aanvliegroute, wat ze dus kennelijk niet fijn vinden! Ik werd gestoken in mijn voet en nog geen 10 seconden later werd een vriendin van me die achter mij kwam, ook gestoken in haar onderbeen. We hadden er veel pijn van, dagenlang. Ik kreeg de eerste steek, dus kreeg waarschijnlijk het meeste gif binnen, en ik had gedurende een dag of 4 een flink gezwollen voet en veel pijn. Het trok tot in mijn been. Het wondje is vrij groot en is na 2 weken nog steeds niet genezen. Zo onschuldig zijn die beestjes dus niet…
:-(

Joost, 11-08-2009 15:32 #34
Wij hebben ze ook in de tuin, ik zie er meestal twee of drie tegelijk. Zandgrond en bos hier ook (Utrechtse Heuvelrug).

Ard, 09-08-2009 20:26 #33
Wij hebben deze beesten al jaren achter elkaar in onze perenboom zitten, en helaas dit jaar weer… ze eten werkelijk al onze peren aan. Weet iemand hiervoor een oplossing, en kunnen we nu nog iets gebruiken om ze te bestrijden, dan kunnen we misschien dit jaar nog een paar peren eten.

Bryan, 01-08-2009 21:55 #32
Zeer intresant. Maar wat ik niet begrijp is, wat als ik een wesp van zeker 4 cm en zeer dik in de wespen vanger heb en maar niet dood wil gaan en durf het beesje ook niet los te laten, heb zelf kleine kinderen hoe los ik dit op en het is niet voor het eerst deze week om zo een grote te vangen.

Annemiek, 25-07-2009 20:22 #31
Bah, eng verhaal Marc. Wij wonen boven in een flat, midden in de stad en hebben nu een nest naast het raam zetten. Ramen en deuren kunnen niet meer open aan die kant van het huis. Erg vervelend. Wel gestoken, zeer pijnlijk, maar gewoon overleefd;)

Marc, 25-06-2009 15:59 #30
Ik woon in duitsland net over de grens bij Tubbergen en heb weer een hornaar nest ontschadelijk gemaakt (de tweede dit jaar)in een vogelhuisje die aan mijn huis bevestigd zat, heb het niet zo op dat beestje want ze vallen je toch wel echt aan als ze vinden dat je hun nest bedrijgt. Was vorig jaar aan het gras maaien bij m'n moeder in frankrijk in de omgeving van Lemogne(Haute Vienne) en stuite op een nest in een oude tammekastanjeboom van wel zeker 4000 stuks hornaartjes naar mijn inschatting en die mij niet al tevriendelijk begroeten, wist me zelf in veiligheid testellen door vliegensvlug de nabij gelegen étang in teduiken en grote stukken onder water tezwemmen naar de andere kant van de étang(wist niks beters te verzinnen op dat moment) en weer veilig was. En kon toen op een veilige afstand(+- 90 meter) waarnemen dat zo'n beetje het halve volkje het nest uitgekomen was(lucky me)Twee dagen later heeft de brandweer het nest ontschadelijk gemaakt en waren ook verrast van de grote van het nest en zeiden dat ze in langetijd niet zo'n groot nest hadden meegemaakt, één brandweerman zei dat het er wel minstens 6 á 7000 waren. Misschien ook wel aardig tevertellen is dat ik 3 dagen later aan het maaien was op een stukland van zo'n 5 hectare en ineens een paar honderd wespen rond mij en de tractor hingen, dus weer rap de benenwagen genomen richting het hek van het landstuk. Daar met een sigaretje peinzend, shit hoe haal ik die tractor daar nu weg bij dat wespen nest daar in de grond, storte zich van uit het niets een buizerd zich op dat wespen nest en ik zag hem wild met z'n poten in de grond hakken en met zijn vleugels wapperen en verdween bijna in dat nest, en vertrok weer na een stief kwartiertje. Heb nog effe gewacht en ben na dat schouwspel"buizerd roeit wespen nest uit" gaan kijken en zag een gat van zeker 35 cm diameter en 40 cm diep met nog wat overblijfselen van wat eerst een wespen nest was, en er was ook geen wesp meer te bekennen. Wist niet dat die buizerds dat deden, ongelofelijk. En ben weer verder gegaan met maaien :-)

Rian, 29-05-2009 21:52 #29
Vanavond ben ik me bijna doodgeschrokken. er vloog een wesp mijn slaapkamer binnen van ongeveer 10 centimeter.
mijn moeder is met de vliegenmepper gekomen en heeft het beestje doodgeslagen. hij was toch niet zo groot als ik dacht. we denken dat er een nest in de buurt zit omdat mijn moeder er al meer gezien had.
al met al hele enge maar ook indrukwekkende beestjes.

Anneke, 22-05-2009 20:04 #28
Onze oudste dochter had een hoornaar op haar slaapkamer zitten, volgens ons is het een koningin, een enorm beest, van wel 4 cm. lang! We hebben hem gevangen met een potje, en in de tuin weer vrij gelaten. We weten niet waar hij wegkwam, en waar het nest zit, maar hij was wel indrukwekkend groot…

Anne, 15-05-2009 10:38 #27
Ik heb deze week 2x zo'n supergrote wesp in de babykamer! gehad. Ik heb ze nooit eerder gezien en ik woon in het Gooi naast het bos. Even een paar vraagjes: Is het altijd zo dat ze dan een nest in de buurt hebben of kunnen ze ook gewoon op 'doorreis' zijn? Wat zijn ongeveer de afstanden die ze vanaf het nest afleggen? Het lijkt mij dat ik het wel gemerkt had als er een nest was toch? Ik begin een beetje bang te worden want zo'n steek lijkt me voor een baby van een paar weken niet echt fijn…

Frank, 05-05-2009 15:07 #26
Sinds een aantal dagen zijn ze ookactief in mijn tuin in het centrum van Borne.
Je schrikt in het begin wel even, zo giga groot ze zijn.

John, 25-04-2009 23:08 #25
Op 16 en 25 april is telkens een hoornaar waargenomen. De eerste heeft het overleeft hij werd gevangen met twee plastic bekers en buiten vrijgelaten. Tijdens de poging om hem te vangen probeert hij zich met te veren door een of twee poten op te tillen in mijn richting. De tweede helaas niet. Ze worden steeds meer gezien de laatste jaren. Hun vlieg geluid vind ik nogal indrukwekkend.

Bertina, 23-04-2009 11:20 #24
Gisteren was ik op zolder samen met mijn dochtertje toen zijn heel paniekerig begon te gillen. Ma er zit een hele grote wesp achter het gordijn. Toen ik dat beest zag schrok ik enorm. Zeker 4 cm groot die 'wesp'. Heb hem dood gemept. Collega's vertelde mij dat het om een hoornaar ging. Via internet kan ik dat bevestigen. Ben er echt niet blij mee. Woon in het midden van het land. Ga zeker zoeken of er geen nest zit. En betreffende allerlei verhalen, nou blijf er maar uit de buurt want ze vallen echt wel aan. het is gewoon ENG!

Chris, 19-04-2009 10:33 #23
Mijn vrouw ondekte vanmorgen achter de ruit van onze houthaard een grote wesp. We dachten een koningin, en om niet opgezadeld te worden met een wespennest heb ik het diertje met een tangetje opgepakt en doodgedrukt.Maar ik zag een angel uit het achterlijf komen.Heb toen even gezocht op internet enkwam tot de conclusie dat het een hoornaar is. Ik ben 67 jaar en dit is pas de tweede keer van mijn leven dat ik met hoornaars te maken heb gehad, in mijn jeugd heb ik ooit in een zwerm of een aanvliegroute gestaan, zonder vervelende gevolgen overigens, maar toen ervoer ik het als zeer beangstigend.

F. H. Ketting, 16-11-2008 13:17 #22
Mijn vrouw (toen 68jr.)werd in de herfst van 2000 2x in haar rug gestoken door hoornaars. Na een kwartier kreeg zij pijn en grote witte vlekken op de plaatsen van het steken. Ik heb de plekken uitgedrukt, leeggezogen en bestreken met Azaron. Het merkwaardige is, dat zij een halfjaar later een totaal verstopte kransslager had en twee bypasses moest krijgen. Wij denken dat er verband moet zijn met het steken van de hoornaars, omdat er eerder nooit hartklachten waren.

Willemijn, 26-10-2008 10:25 #21
Ik hoor hier alleen maar veilige dingen over de hornaar. Maar in Frankrijk was zelfs de imker doodsbang voor die wesp, die daar Frelon heet. Volgens hem kan je door een enkele steek al binnen een half uur het loodje leggen. Onze klusjesman vertelde van een man van 31 die was gestoken en ook in korte tijd is overleden. Op Wikipedia staat over de Hornaar ook een vriendelijk verhaaltje, maar besef wel dat wikipedia niet altijd gelijk heeft. Ik weet niet wat nou wel de goede beschrijving is, maar ik blijf er in ieder geval uit de buurt!

Jody, 08-10-2008 19:02 #20
Ik heb een hoornaar in mijn schuur gehadt en ik heb hem mee naar school genomen
en eenwerkstuk overgemaakt. Slim he ik haalde een 10+.

Barbara, 27-09-2008 00:04 #19
In de Bult/Steenwijk ben ik ze al eerder tegen gekomen, maar nu zit er hier net over de friese grens ook een nest… ze komen inderdaad op het licht af. Enge insecten.

Femke, 26-09-2008 15:18 #18
Mijn zoontjevan 5 ging gisteren naar kasteel Loevestein, met school. Wat een leuke dag had moeten worden, werd een horrorfilm. Ze waren aan het spelen in het bos daar, en waarschijnlijk kwamen ze te dicht bij een nest van Hoornaars. Ze werden belaagd en overal geprikt, mijn zoontje is ongeveer 15 keer gestoken. 20 van die beesten zaten op de hun rug, in de haren, echt overal waren ze. Echt horror was het. Kinderen krijsen, braken iedereen was totaal in paniek.Hij is nu helemaal traumatisch en reageert totaal in paniek al hij maar een insect ziet. Verder heeft hij last van zwellingen, ziet wit, en klaagt over hoofdpijn. De huisarts heeft een middel voorgeschreven om allergie tegen te gaan.
Mocht iemand nog tips hebben waar ik op moet letten of wat ik kan doen, dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet Femke

Michiel Smilde, 12-09-2008 17:26 #17
Nog steeds (3) Hoornaars in onze seringenboom. Op het pad onder de boom zijn er ook nog drie. Deze kunnen echter niet meer opstijgen. Alle drie missen ze een stuk van een vleugeltje. Zijn ze misschien door de anderen gekortwiekt? Hoewel ze vliegen e.d. in de buurt met rust laten zag ik toch een hoornaar op mijn broek neerstrijken met een vlieg tussen zn voorpoten.Hij draaide het slachtoffer rond, beet kop en vleugels er af en vloog weer weg.

Hermine, 07-09-2008 20:01 #16
We hebben al de hele zomer een nest hoornaars in de afvoer van onze afzuigkap. We horen ze zoemen. Daardoor kennelijk nauwelijks wespen en geen muggen. Regelmatig komt er eentje in huis, maar ze zijn niet aggressief. Alleen stinkt het nu zo erg in de keuken, en dat zijn toch echt die hoornaars, dat we nu iemand zullen moeten laten komen om ze te verdelgen. De Bult/Steenwijk.

Mariette, 31-08-2008 22:15 #15
Vorige week is mijn dochter van 6 in Frankrijk nachts door een hoornaar (heet daar frelon) in haar gezicht gestoken, vlak bij haar oog. In de schoorsteen van het vakantiehuisje zat een nest en omdat ze s'avonds/'s nachts actief worden, waren er diversen de slaapkamer ingevlogen, vermoedelijk naar het nachtlampje en is zij in haar slaap op een daarvan gaan liggen. Het was heel pijnlijk en haar gezicht was aan die kant 2 dagen opgezwollen. Daarna was het gelukkig over. Als 'behandeling' hebben we met koud water gebet en een kinderaspirine gegeven. Ik zou een nest in de buurt van een woonhuis altijd bestrijden.

Michiel Kootstra, 31-08-2008 14:31 #14
Sinds gisteren, 30 -08-08 zitten er 7 hoornaars in onze seringenboom. Ze eten voortdurend van de bast en hebben al flinke stukken afgekloven. Ze zijn steeds omringd door allerlei vliegen en lieveheersbeestjes die kennelijk ook van het seringenboomsap eten of misschien van afscheidingsproducten van de hoornaar? Wie weet hier meer van? Smilde, Drenthe.

Marian, 29-08-2008 00:03 #13
Wij hebben ook een nest in de spouwmuur. We hebben de hele zomer geen last gehad van de hoornaars, ook niet van wespen trouwens, maar sinds gisteren vliegen er ook bij ons vele vele exemplaren rond het huis en in de schuur, eigenlijk alleen 's avonds als de lampen branden. Hoop niet dat we meer dan één nest bij ons huis krijgen volgend jaar, dan zou er misschien wel overlast kunnen ontstaan. Ik las ergens een tip dat een imker de koningin kan verplaatsen (als je er tenminste bij kan). Wij wonen trouwens in Friesland.

Winnie, 27-08-2008 14:48 #12
Gisterenavond bij de lamp boven de buitendeur wel twintig hoornaars, druk heen en weer vliegen en zoemen, ik wist niet hoe ik veilig binnen moest komen, mijn kleine maar felle ierse terrier werd helemaal hysterisch en probeerde ze te vangen. Eentje vloog naar binnen en toen de hond hem volgde werd hij later gestoken in zijn poot. Hij jankte erg en bleef maar likken en bijten in zijn poot. Ik heb de buitenlichten aangedaan en de deuren open gezet, de wesp is toen toch verdwenen. Het was al met al een spannende nacht. Drenthe, nieuw buinen.

Peter, 26-08-2008 07:37 #11
Vandaag diverse hoornaars gezien, ze vreten mijn appels aan in mijn tuin, erg vervelend. Er zitten veel bijenvolken bij ons in de buurt. Ik heb ze in de voorgaande jaren niet waargenomen.

Ingrid, 25-08-2008 13:41 #10
Vandaag een hoornaar gezien in onze tuin aan de binnenduinrand (NH). Grootte: 3,2 cm. Is misschien net pas aan komen vliegen, want we hebben toch wel wat wespenoverlast gehad deze zomer.
Ook vorige zomer slechts 1 maal een hoornaar in de tuin waargenomen.

Mark, 24-08-2008 22:31 #9
Blijkbaar gaat het erg goed met de Hoornaar, ik heb al 3 exemplaren in mijn huis (gieterveen) gehad. Ondanks dat ze minder gevaarlijk zijn dan wespen zijn het indrukwekkende insecten! Hopelijk zit er geen nest in of in de omgeving van mijn huis.

Ik las ergens dat ze beschermd zijn… klopt dat en betekend dat ik ze niet mag bestrijden?

Louise Berghuis, 11-08-2008 16:42 #8
We ontdekten de hoornaar bij ons in de spouwmuur. Een gat tussen de gemetselde stenen boven de achterdeur. Inderdaad hadden we weinig last van andere insecten dit jaar.
Wat we gaan doen weten we nog niet. De achterdeur zit wel vlakbij hun aanvliegroute.

Sacha de Jong, 08-08-2008 12:18 #7
Sinds een paar dagen zien we bij ons de hoornaar in onze tuin (in Friesland). Eerst wel even schrikken maar niet gevaarlijk gelukkig. Ze zitten vooral in onze wespenvangers en in onze appelbomen. Nog geen nest gezien.

Morgana, 08-07-2008 13:06 #6
Wanneer vliegen de werkster ongeveer uit?
En sinds kort heb ik ook de zwarte reuzenmier ( koningin ongeveer 3 cm! ) in mijn schuur.
Kan de hoornaar samen met deze "agressieve "mier leven of roeien ze elkaar uit?

Joop, 27-06-2008 14:09 #5
Wespen nestelen zich graag in de spouw van de muur of iets dergelijks. Wat je nooit moet doen is zoals Morgana zegt de ingang dichtstoppen, wespen knagen net zolang door tot ze een andere uitgang hebben gevonden en dat heeft dus geen zin, je loopt dan het risico dat ze zich op plaatsen gaan nestelen waar de ongediertebestrijdingsdienst maar moeilijk bij kan komen.

Bij een wespenplaag altijd gelijk bellen. Wespen en mensen gaan niet samen. De wesp die je hebt gezien is waarschijnlijk de koningin die kunnen tot 4 cm lang worden.

De koningin kan overigens wel steken, wespen en mensen gaan nu eenmaal niet samen. Een wespensteek kan ook gevaarlijk zijn als ze direct in een bloedvat steken in je mond of keel.

Als je allergisch bent kunnen er ook hele nare gevolgen ooit voortvloeien.

Vanmorgen is er bij mij een wespennest opgeruimd, nu maar hopen dat ze weg blijven. Ik zit er niet op te wachten.

Morgana, 15-06-2008 15:27 #4
Ze moet haast nog een ingang hebben. De nestbouw begint al in het vroege voorjaar en als dit de enige ingang was had je haar wel vaker gezien. Voor de koningin hoef je niet bang te zijn die hebben geen steekangel. Ik zou de ingang die in jouw badkamer uitkomt dichtstoppen. Als het goed is weet je waar de leidingen uiteindelijk uitkomen? Controleer dan eerst of de koningin daar wel een uitgang heeft. Als je er echt vanaf wilt roep er dan een imker bij en niet een bestrijdingdienst. Een imker zal de koningin vangen en het nest verplaatsen. Zo ben jij er vanaf maar deze nuttige en mooie dieren kunnen dan gewoon verder leven :-)

Mo, 13-06-2008 07:28 #3
Ik had gisteren in mijn badkamer bij het raam een bij of een wesp. Hij zoemde heel hard en was wel ruim 5 cm groot en vrij dik. Hij kwam op me af gevlogen en ik ben zo geschrokken dat ik gillend ben weggerend en de deur achter mij dichtgedaan heb. Later ben ik gaan kijken in de badkamer en kan ik hem niet meer vinden. Nu is het het geval dat wij een gat in de muur hebben waar leidingen doorheen lopen en een gat onder de douche cabine waar ook zand onder ligt. Mijn vraag is; Kan het zo wezen dat dit een koninginnewesp/bij was en dat ie ergens in een gat gekropen is dat ie daar eitjes legt of een nest begint? Zoja, wat kunnen we hieraan doen?

Morgana, 28-05-2008 11:26 #2
Ik heb een koningin in mijn tuin (schuur zitten). Zij is bezig met haar nest. Nu heb ik ook wilde wingerd tegen mijn schuur aangroeien en ik merk dat de hoornaar niet zo snel meer in haar nest kan komen. Ik knip steeds wat takjes weg als zij op jacht is. Maar is dit wel verstandig? Verder vindt ik het een prachtdier en ze mag lekker met haar kroost blijven zitten.

Erika, 09-05-2008 21:21 #1
Wij wonen 2km over de grens bij arnhem/ duiven in duitsland aan een bosrand en ieder jaar zijn er begin mei 3 a"4 hoornaars in onze tuin te vinden, ze zwermen vooral rond de nestkastjes en de vijver, als je er meer over leest zijn ze niet meer eng, je moet ze gewoon laten gaan binnen een paar dagen zijn ze weer weg is mijn ervaring.

Infoteur: Jack
Laatste update: 07-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Reacties: 128
Schrijf mee!