InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Het Gryfino woud

Het Gryfino woud

Het Gryfino woud In het noordwesten van Polen kan je een bos vinden. Met ongeveer 400 pijnbomen zou dit een vrij normaal bos kunnen zijn. Het feit wil echter dat niet alle bomen recht groeien. Er zijn namelijk een aantal van deze pijnbomen die in een onnatuurlijke boog groeien. Vandaar dat dit ook wel als het scheve bos oftewel Crooked Forest bekend staat. De grote vragen zijn; was dit een natuurlijke reactie of heeft de mens zich ermee bemoeit? Waarom zijn niet alle bomen scheef gegroeid?

Gryfino stad

Bron: Artur Strzelczyk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Artur Strzelczyk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De stad Gryfino ligt ten zuiden van Sczecin bij de rivier Regalica die uitkomt in de Oder en Gryfino telde in 2005; 21.584 inwoners. Het Gryfino woud is naast deze stad te vinden en in het eerste gezicht, lijkt dit een normaal bos. Totdat je de afwijkende bomen ziet en toch even twee keer moet kijken om er zeker van te zijn dat je ogen, je niet voor de gek houden. De bomen van dit scheve bos werden waarschijnlijk rond 1930 gepland, maar veel mensen twijfelen of het niet dertig jaar later was. Ongeveer zeven tot tien jaar groeiden zij gewoon recht de lucht in, zoals we dat gewend zijn van bomen. Wat de reden is dat ze daarna scheef verder zijn gaan groeien, kan van alles zijn. In het dorpje zelf bestaan er diverse theorieën over wat er gebeurt kan zijn met de bomen, maar niemand weet het zeker.

Natuurlijke oorzaak

Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat daar een magnetisch onder veld ligt. Hierdoor zouden de bomen magnetisch water opzuigen, waardoor de top naar de grond worden getrokken. Als dit met jonge bomen gebeurt, kunnen ze scheef groeien. Het kan ook met de zwaartekracht te maken hebben, dat die op deze plek anders aan de bomen trekt. Zo kan zelfs de sterkte van de wind de richting van bomen en planten bepalen, maar of de wind zulke sterke ontwikkelingen in zijn bereik heeft, is dan weer de vraag. Hierbij heerst ook de vraag, waarom de bomen in een nette boog zijn blijven groeien. Dit verklaart allemaal niet waarom niet, alle bomen scheef zijn gaan groeien..

Sneeuw

Het kan een heftige sneeuwstorm zijn geweest, waarbij het hele bos door de sneeuw bedekt werd. Hierdoor werd de groei belemmerd en na een lange tijd van ontdooiing groeide de bomen pas weer door. Het gewicht van sneeuw die lange tijd op de wortels drukt, kan de bomen dwingen scheef te groeien. Als het dan ook nog eens tot de vroege lente bevroren blijft, kan dat de groei sterk beïnvloeden. Wellicht zou de sneeuw niet alle bomen bedekt hebben, waardoor er ook bomen recht konden blijven groeien. Een merkwaardig feit blijft wel dat de scheve bomen erg op elkaar lijken en je zou eerder verwachten dat ze dan alle kanten op gaan groeien.

Menselijke oorzaak

Een menselijke bemoeiing met de groei van de bomen zou kunnen komen, doordat ze zakken zand op de jonge wortels hebben gelegd en de extra takken hebben verwijdert. Het doel hiervan zou de productie van hout voor onder andere boten kunnen zijn. Het kan zijn dat toen de tweede wereldoorlog uitbrak, men hierna simpelweg de gemanipuleerde bomen vergeten zijn. Het oogsten van de bomen is er dan natuurlijk bij ingeschoten. Of de bomen daadwerkelijk in 1930 werden gepland is ook nogal discutabel. Sommige mensen denken namelijk dat de bomen in 1960 of 1980 gepland zijn, omdat ze er nog niet zo oud uitzien. De mogelijkheid dat ze de bomen door de tweede wereldoorlog zijn vergeten gaat dan natuurlijk niet meer op.

Per ongeluk of met opzet

Degene die dit heeft gedaan, moet wel hebben geweten wat hij deed. De bomen kunnen namelijk snel dood gaan als dit verkeerd wordt uitgevoerd. De methode met zware middelen op de wortelen van jongen bomen leggen is een bekende manier. Hierin blijft dus wel de vraag bestaan; waarom ze de bomen niet hebben geoogst? Het kan zijn dat ze simpelweg niet meer geoogst mochten worden, omdat het ondertussen een nationaal Pools bos was geworden. Er zijn beweringen dat mensen dit onbedoeld met tanks hebben uitgevoerd. Zelfs tijdens de tweede wereldoorlog, waarbij Duitse tanks over de jonge bomen heen reden in hun haast om in Berlijn te komen. Sneeuw en modder zou de bomen in leven hebben kunnen houden, waarna ze verder groeiden in een boog.

Lees verder

© 2015 - 2019 B3th, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Antares / Malyszkz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nowe_czarnowo-krzywy_las.jpeg#/media/File:Nowe_czarnowo-krzywy_las.jpeg
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gryfino_p-gm.jpg#/media/File:Gryfino_p-gm.jpg
  • http://tywkiwdbi.blogspot.nl/2011/05/crooked-forest-of-gryfino-poland.html
  • http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=8336
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gryfino_(stad)
  • Afbeelding bron 1: Artur Strzelczyk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Het Gryfino woud"

Infoteur: B3th
Laatste update: 08-04-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Geheimzinnige bossen
Schrijf mee!