InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Geniet van de herfstnatuur

Geniet van de herfstnatuur

Geniet van de herfstnatuur De natuur kent in ieder seizoen mooie beelden, het ene seizoen misschien iets meer dan het andere. Toch, als je echt goed kijkt, zijn in ieder seizoen de specifieke kenmerken voor dat seizoen te benoemen en kan je er van genieten. Je moet het alleen echt willen zien én al je zintuigen inzetten om het in je op te nemen. Het herfstseizoen is daar zo’n voorbeeld van.

Het natuurlijke proces

De herfst heeft het imago van neerslachtigheid, somber, mistroostig … en ga nog maar even door. Maar tot laat in de herfst is het in West Europa vaak nog heerlijk weer. Een zachte temperatuur en alleen vallende de blaadjes. Maar die blaadjes hebben allemaal prachtige kleuren, want eerst worden ze nog geel en rood en pas als ze echt klaar zijn met leven, verschrompelen ze na diverse bruintinten tot nieuw voedsel voor diezelfde natuur.

Als je naast het zien van al dit fraais ook het natuurlijke proces erbij kunt bedenken, dan wordt het alleen nog maar mooier. Hoe ingenieus is het immers, om onder meer je eigen bladeren weer de nieuwe voeding voor het nieuwe seizoen te laten zijn.

Bron: Beba, PixabayBron: Beba, Pixabay

Pak het in de ochtend op…

Als je echt wil leren genieten van alle seizoenen, dan is eigenlijk het herfstseizoen misschien wel het beste om mee te beginnen. De lente kennen we allemaal wel, dan ontluikt alles en de geuren en kleuren komen je tegemoet. De herfst vergt iets meer, maar pak dit eens op. Een perfect begin is de vroege ochtend. Een ochtend dat de mens eigenlijk nog niet zo actief is en dat is óf heel vroeg óf de ochtend van een weekend. Ga de natuur in, sluit je ogen af en toe zodat je gehoor het overneemt. Pak wat op om aan te ruiken en te voelen en kijk goed naar alles wat er in dit seizoen gaat gebeuren of al aan het gebeuren is. Waar je bij staat vindt het plaats!

De typische herfst kenmerken, maken het nog meer de moeite waard. Denk aan:
  • Ochtenddauw, dit geeft de vroege morgen iets mysterieus.
  • De spinnenragen waar dauwdruppels op zitten.
  • De bomen met nog groene, gele en rode bladeren aan de takken of de afgevallen bruine bladeren om de stam.
  • Eikels en kastanjes die massaal uit de bomen vallen.
  • Paddenstoelen in de mooiste kleuren die uit de grond schieten of zich geworteld hebben op de stam van een omgezaagde boom (overigens zijn er in het voorjaar ook paddenstoelen).
  • Naaktslakken komen massaal tevoorschijn (ze zijn er in de lente en zomer ook, maar in de herfst vallen ze veel meer op).
  • Watervogels die spetteren en in het water om nog eten proberen op te duikelen.
  • Een opkomende zon die de kleuren van herfst oplicht.
  • Er is een vlinder die in de herfst tot “bloei” komt, nl. de herfstuil, een nachtvlinder.

Zet je zintuigen in

Combineer bij wat je ziet nu ook de geuren van deze herfstnatuur in de ochtend. Je ruikt de verschillende geuren van de herfstnatuur en ruikt bijvoorbeeld wezenlijk anders dan de lentenatuur. Maar niet minder lekker, het voelt en ruikt naar iets wat langzaam voltooid is … en dat is het natuurlijk ook.

Als je bladeren oppakt en er aan ruikt dan hebben deze bladeren een geur die niet vies is, maar vaak heel nadrukkelijk is. Maar het mooiste is toch dat wanneer je wat afstand probeert te nemen, je in het totaalplaatje van je scope allerlei kleuren ziet en eigenlijk veel meer dan die van de lente.

Bron: Vught - AnnastaalBron: Vught - Annastaal

Als de kou doorzet

Als de kou eenmaal doorzet en we echt richting de winter gaan, zijn de bomen vaak bijna kaal. Zijn de afgevallen bladeren bijna verdwenen en zie je nog slechts de nerven van het blad. Voel je de koude wind over je handen en door je gezicht blazen. Dit voelt anders dan de winterkou, want in de herfst is de luchtvochtigheid hoger.

Tot slot

Er is geen mooier proces dan het natuurlijke proces van de natuur. Niks gemanipuleer, de mens die tentakels heeft in de natuur. Nee, dit gaat vanzelf en ieder jaar weer. Sommige zaken sterven af en er komt vanzelf iets anders weer naar voren. Geniet er van!
Gerelateerde artikelen
Vier het najaarVier het najaarAls het nog zomer is en de zon laat zich regelmatig zien, dan denken we bij voorkeur niet aan de herfst. Het najaar heef…
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Najaarswandeling in de natuurNajaarswandeling in de natuurHet najaar wordt niet door zo’n grote groep met gejuich ontvangen dan het voorjaar of de zomer en toch is het najaar eno…
Zijn kastanjes gezond?Zijn kastanjes gezond?Wilde kastanjes zijn noten die je vroeger als kind wellicht hebt gespaard. Maar wist je dat juist deze noten helemaal ni…
De herfst geeft u de kans om van haar pracht te genietenDe herfst geeft u de kans om van haar pracht te genietenDe herfst wordt vaak gezien als voorbode van de winter, maar daarmee doet men de herfst beslist geen recht. Voor wie zic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel2013, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Beba, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Vught - Annastaal

Reageer op het artikel "Geniet van de herfstnatuur"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!