InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Waddenboek – Van Helsdeur tot Duivels Hoorn

Waddenboek – Van Helsdeur tot Duivels Hoorn

Waddenboek – Van Helsdeur tot Duivels Hoorn Pieter de Vries van Texel maakte een prachtig fotoboek over het Waddengebied van Helsdeur tot Duivels Hoorn van het westelijke deel naar het oostelijk deel van de Waddenzee. En dat is meteen ook de titel: Van Helsdeur tot Duivels Hoorn. Hij zette er zijn mooiste foto’s in, geschoten vanuit grote hoogte.

Texel

Fotograaf Pieter de Vries

Pieter de Vries is fotograaf van Texel. Hij wil het ultieme Waddenboek maken en komt daar met de uitgave van Van Helsdeur tot Duivels Hoorn heel dicht bij. Hij is in 1950 in Den Helder geboren en woont en werkt zijn hele leven op het Waddeneiland Texel. Zijn ouders woonden ook op Texel, maar voor de bevalling moest zijn moeder even naar het ziekenhuis. Vandaar dat er niet Texel maar Den Helder op zijn geboortebewijs staat. Hij specialiseerde zich in de luchtfotografie en Piet Standaard is min of meer zijn eigen piloot gevonden.

Fries

Hij is ‘van Texel’, het Noord-Hollandse eiland, maar spreekt vloeiend Fries. Zijn moeder kwam uit Leeuwarden en zijn vader uit Warns. Thuis op Texel spraken de De Vriesen Fries met elkaar en toen Pietertje op de kleuterschool kwam moest hij het Nederlands nog leren.Toen hij groter werd bekwaamde hij zich in de fotografie en sindsdien kamt hij de Waddenzee uit op zoek naar de mooiste plekjes voor de mooiste foto’s. Hij krijgt zelfs tips van zeilers en bootjesvolk die hem vertellen waar iets bijzonders is te zien of waar een fantastisch plekje is dat zijn camera waard is.

Helsdeur

Het fotoboek Van Helsdeur tot Duivels Hoorn is sinds 16 augustus 2014 te koop. De Texelaar gaf het in eigen beheer uit. Het bevat 24 van zijn mooiste luchtfoto’s van de laatste vijf jaar en allemaal zijn ze van het wad. Pieter de Vries gaf het uit ter ere van de vijfde verjaardag van de Waddenzee als Werelderfgoed. Bij de foto’s staan exacte coördinaten van de plek. De Vries geeft met zijn boek mee dat we trots moeten zijn op dit prachtige gebied dat bij onze achterdeur ligt. Geniet ervan, zegt hij, en wees er voorzichtig mee.

Veel te zien

De fotograaf vindt dat er veel te zien is in het waddengebied en vanuit de lucht al helemaal. Hij verbaast zich over de meest bizarre vormen, schaduwen en reflecties die hij ziet. Hij verwondert zich over de weerspiegeling van de wolken in het water. Het lijkt soms net of een zandbank in het water zweeft, zegt de cameraman over wat hij ziet als hij naast de piloot in het vliegtuigje zit. Hij hoort ook de verhalen die bij de gefotografeerde objecten en landschappen horen. Zoals over de ruïne van een Duitse vuurtoren die gewoon blijft staan en inmiddels een nestplaats voor aalscholvers is geworden. Hij weet ook dat er een renbaan in de Waddenzee ligt. De Duitsers hebben hem op het wad aangelegd. Eens in het jaar zijn daar harddraverijen waar duizenden mensen op afkomen.

Zandbanken in de wolken, vlakbij de veerdam van Holwerd / Bron: Pieter de VriesZandbanken in de wolken, vlakbij de veerdam van Holwerd / Bron: Pieter de Vries
Danseres/ Monster van Loch Ness en Engelsmanplaat / Bron: Pieter de VriesDanseres/ Monster van Loch Ness en Engelsmanplaat / Bron: Pieter de Vries
Stroomnaden met rechts Engelsmanplaat / Bron: Pieter de VriesStroomnaden met rechts Engelsmanplaat / Bron: Pieter de Vries

Stroomnaden

Pieter de Vries plaatste foto’s van stroomnaden bij de Engelsmanplaat, van monsters in het water en zandbanken in de wolken. Het is allemaal te zien in het waddengebied, dat zich uitstrekt over drie landen, bijna 60 eilanden heeft met 1 tot 21.000 inwoners, waar drie rivieren op uitkomen (de Weser, Elbe en Eems). Het gebied heeft twee marinebases, in Den Helder en in Wilhelmshaven. Er liggen drie wereldhavens aan de Waddenzee: Wilhemshaven, Bremerhaven en Hamburg. Er liggen meerdere kleine havens aan zoals Harlingen, Den Helder, Eemshaven, Delfzijl, Emden, Bremen, Cuxhaven en Esbjerg. Er zijn tientallen vissershavens waarvan sommige bij eb droogvallen. Er zijn vele veerhavens, er zijn dammen en enkele jachthavens. Sommige eilanden zijn per smalspoor te bereiken, bij eb via een weg of grindweg of vanuit de lucht. Er is toerisme, er zijn olie- en gasboringen, offshore, zoutwinning en er zijn windturbineparken. Tussen al dat kabaal zijn er vele verstilde plekken te vinden en mooie vormen en structuren te zien.

Van Helsdeur tot Duivels Hoorn

De titel van het boek benoemt twee plekken aan de Waddenzee. Helsdeur is te vinden bij Den Helder en Duivels Hoorn aan
de andere kant van het wad, in Denemarken. Duivels Hoorn vind je niet op de kaart. Het is het einde van de Waddenzee, bij het Horns Rev, een rif bij de meest westelijke punt van Denemarken, bij Huk. Het rif is er zo gevaarlijk dat de Nederlanders er op hun zeekaarten 'Duivels Hoorn' bij schreven. Het boek heeft een voorwoord in het Nederlands, Engels en Duits. Het is te bestellen via www.pieterdevriesfotografie.nl
Prijs: € 32,95 + verzendkosten.

International Fine Art Photography

Special Air Photo Services
Pieter de Vries
Telefoon: +31 (0)6 5316 5794 MOBILE
E-mail: info@pieterdevriesfotografie.nl
Website: www.pieterdevriesfotografie.nl

Waddengebied

Legenda
A. Helsdeur
B. Duivels Hoorn
C. Texel
E. Cuxhaven
F. Bremerhaven
G. Hamburg
H. Wilhelmshaven
I. Den Helder
J. Harlingen
K. Eemshaven
M. Emden
N. Esbjerg
O. Eems
P. Weser
Q. Elbe

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kwalificatiecampagne EK 2012 van de Rode DuivelsKwalificatiecampagne EK 2012 van de Rode DuivelsMet 6 op 18 staan de Rode Duivels op de tweede plaats van hun kwalificatiepoule voor het EK 2012 in Polen en Oekraïne. D…
Texel, dorpen op TexelTexel is het grootste eiland van de wadden. Je vind er zon, zee en strand. Het heeft een prachtige natuur en gezellige d…
De Tasmaanse duivel - bijna uitgestorvenDe Tasmaanse duivel - bijna uitgestorvenVeel mensen kennen de Tasmaanse Duivel alleen uit de Warner Brothers tekenfilms. Dit dier bestaat wel degelijk echt al k…
Vakantie op TexelVakantie op TexelHet eiland Texel is erg in trek als binnenlandse vakantiebestemming. Het is het grootste waddeneiland. Jaarlijks bezoeke…
recensieDuivels Zaad - Dean Koontz (recensie)Duivels Zaad van Dean Koontz vertelt het verhaal van een computerprogramma dat een eigen leven gaat leiden. Hoe onmogeli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cover boek
  • Leeuwarder Courant 9 augustus 2014
  • Van Helsdeur tot Duivels Hoorn
  • http://www.waddenvereniging.nl/nieuws/item.php?item_id=7857 geraadpleegd op 27 augustus 2014
  • Afbeelding bron 1: Pieter de Vries
  • Afbeelding bron 2: Pieter de Vries
  • Afbeelding bron 3: Pieter de Vries

Reageer op het artikel "Waddenboek – Van Helsdeur tot Duivels Hoorn"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-04-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Ameland Boeken
Schrijf mee!