InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Een beter milieu begint echt bij jezelf

Een beter milieu begint echt bij jezelf

Een beter milieu begint echt bij jezelf In je eentje kun je niet veel doen aan de milieuverontreiniging, de opwarming van de aarde,het verdwijnen van regenwouden en alle andere dingen die er gebeuren waardoor de hele natuurlijke balans is verstoord maar met zijn allen sta je sterk.. Het is een feit dat de mens het enige wezen op aarde is wat al deze ellende heeft veroorzaakt dus zijn we ook verantwoordelijk om deze balans terug te krijgen in zover dat voor jou mogelijk is.

Een beter milieu begint echt bij jezelf.

Onze wereld is al zo'n 5 miljard jaar oud en de eerste mens is geboren in Afrika tussen de 150.000 en 280.000 jaar geleden. Tot die tijd was de natuur in een evenwichtige balans. Vanaf het moment dat de mens op aarde kwam begon deze natuurlijke balans verstoord te raken. Eerst heel langzaam maar daarna steeds sneller met alle gevolgen van dien. Ieder mens kan heel veel of in ieder geval een klein beetje bijdragen aan een beter milieu en als iedereen mee helpt kunnen die kleine beetjes een groot geheel vormen die de wereld heel positief zal beïnvloeden. Hieronder staan een aantal dingen die jij kunt doen om de wereld te helpen.

Neem eens wat vaker de fiets

Elke keer dat we de auto thuis laten staan en de fiets pakken verminderen we de luchtvervuiling en daarbij verbeter je je eigen gezondheid en bespaar je ook nog eens geld uit. Dus ook voor jezelf is het een verbetering.

Biologisch eten
Tegenwoordig zijn er steeds meer mogelijkheden om verantwoord voedsel te kopen. Denk aan biologisch vlees, groenten en fruit. Veel mensen vinden dit duur maar in principe valt dit wel mee. Leg de prijzen van biologisch vlees maar eens lang dat van het andere vlees. Soms is biologisch zelfs goedkoper. Het idee dat je een koe eet wat gewoon buiten heeft mogen grazen met genoeg ruimte om zich heen in plaats van in volgepropte,donkere stallen waar ze volgestouwd worden met mais, soja en groeihormonen. Groenten en fruit wat biologisch is, is niet volgespoten met allerlei gifstoffen wat ook weer mee werkt aan een beter milieu. Daarbij is het ook gezonder voor je eigen lichaam en dat van je (toekomstige) kinderen.

Fairtrade

Fairtrade betekent dat producenten (boeren) uit armere correct betaald worden voor hun werk. Fairtrade is geen liefdadigheid, maar een faire afspraak. Tussen bedrijven van hier en boeren of landarbeiders in het Zuiden. Een duurzame productie houdt daarbij rekening met het milieu en houdt rekening met sociale werk voorwaarden. Een gedeelte van fairtrade opbrengsten gaat naar verschillende projecten zoals onderwijs, gezondheid of naar het lokale leven in de armere landen.

Documentaires

Op internet zijn talloze documentaires te vinden die wat vertellen over het milieu om je er bewust van te maken wat er nu allemaal aan de hand is op de wereld. Ook zijn er documentaires die laten zien hoe het vlees wat op jouw bord beland gemaakt kan zijn geworden. het is allemaal best schrikwekkend en vaak ook ongelofelijk hoe de dieren behandeld zijn geworden en wat voor rotzooi ze binnen krijgen. Na het zien van zo'n documentaire besluit iemand vanzelf wel wat bewuster te gaan eten of toch te kiezen voor een stukje biologisch vlees.

Stap over op herbruikbare tassen

Kies voor tassen die te hergebruiken zijn en neem niet meer zo snel een plastic zak uit de winkel mee. Veel tassen belanden in de prullenbak en zorgen dus voor vervuiling van water en land. Herbruikbare tassen, gemaakt van materiaal die de omgeving geen schade aandoet tijdens de productie, en niet na elk gebruik weer worden weggegooid, verminderen vervuiling en besparen middelen die beter gebruikt kunnen worden dan het maken van plastiek en papieren tassen.

Draag duurzame kleding

deze kleding is gemaakt uit respect voor mens en milieu en zijn verkrijgbaar in bijna elke kledingwinkel. Veel mode lijnen gebruiken tegenwoordig ook een eco-lijn. Vraag er naar in je kledingwinkel.

Kook eens wat minder

Wanneer je eten klaar maakt zorg er dan voor dat je niet teveel klaar maakt en als je dat moeilijk vind zorg dan dat je het niet bewaard maar de volgende dag gebruikt. Tegenwoordig kan bijna alles bewaard worden in de vriezer of koelkast.

Neem spaarlampen

Spaarlampen kosten minder energie, hebben een langere levensduur kosten meer energie en zijn op de langere termijn goedkoper dan TL lampen en fluorescent lampen. Met een spaarlamp let je dus op het milieu en je portemonnee.

Factuur online

Veel bedrijven bieden hun klanten de mogelijkheid hun factuur online te betalen. Online betalen gaat sneller en scheelt een hele hoop papierwerk.
© 2011 - 2019 Ditiseenoveral, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nuclea…
Biokleding, wat is groene en eerlijke kleding?Biokleding is populair en een trend. Biokleding is duurzaam en is gemaakt met respect voor mens en milieu. Biokleding is…
Albert Heijn BiologischAlbert Heijn BiologischBiologisch en verantwoord eten is een hedendaagse trend. Steeds meer supermarkten komen dan ook met een biologisch assor…
Biologisch honden- en kattenvoerBiologisch honden- en kattenvoerEr wordt steeds meer biologisch gegeten en in de grotere supermarkten is er voor vrijwel alle producten wel biologisch a…
De verschillen tussen groene en grijze energieDe laatste jaren wordt er veel gesproken over groene energie. Veel mensen zijn al overgestapt en een groot aantal mensen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Een beter milieu begint echt bij jezelf"

Reactie

Tom, 03-11-2016 13:27 #1
Hallo,

Leuk artikel, maar je slaat de plank gedeeltelijk mis. Helaas gaan een beter milieu en biologische voeding niet samen. Zo vervaardigen koeien en varkens die buiten lopen methaan dat niet opgevangen kan worden. Methaan is een van de sterkste broeikasgassen. Ook groenten en fruit die biologisch geteeld worden hebben een stuk meer landbouwgrond nodig, vanwege de hogere uitval. Deze landbouwgrond concurreert indirect met landbouwgrond overzee, om onder andere deze reden worden er dus bossen gekapt in de Amazone.

Infoteur: Ditiseenoveral
Gepubliceerd: 14-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 1
Schrijf mee!