Duurzame energie: zijn er ook nadelen?

Duurzame energie: zijn er ook nadelen? Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nucleaire en fossiele brandstoffen als aardolie, aardgas en kolen. Het gebruik van duurzame energie wordt daarnaast langzamerhand steeds populairder in Nederland en Europa. Duurzame energie (de milieuvriendelijke variant) kan de oplossing van dit probleem bieden, maar zitten er dan helemaal geen nadelen aan het gebruik van duurzame energie?

Over duurzame energie

Duurzame energie, iedereen heeft er intussen al de nodige positieve verhalen over gehoord. Duurzame energie wordt namelijk opgewekt door gebruik te maken van duurzame bronnen, dit wordt ook wel duurzame energie genoemd. Vormen van duurzame energie zijn vele malen milieuvriendelijker dan de gebruikelijke fossiele brandstoffen en worden dan ook steeds vaker aangereikt door diverse energieleveranciers. Bekende voorbeelden hiervan zijn biomassa, zon-, wind- en waterenergie. Duurzame energie wordt verkregen uit onuitputtelijke bronnen en stoot geen CO2 af. Maar waarom zijn wij nu dan nog niet allemaal overgestapt op duurzame energie?

Nadelen duurzame energie

Naast fossiele brandstoffen kan ook duurzame energie nadelig zijn voor natuurgebieden en het landschap. Duurzame energie kan namelijk het landschap ‘vervuilen’ omdat hiervoor ruimte in beslag genomen moet worden. Denk hierbij aan diverse windmolen oppervlaktes die in het landschap geplaatst zijn. Ook vogels en andere dieren hebben hinder van het feit dat er in grote getalen windmolens worden geplaatst. Jaarlijks sterven er ongeveer 20.000 vogels tijdens trektochten door de wieken van windmolens. Hier worden inmiddels al wel oplossingen voor gevonden.

Ook bij overige grootschalige projecten wordt vaak natuurgebied aangetast. Een waterkrachtcentrale beïnvloed bijvoorbeeld het omringende water en verslechtert de leefomgeving van de vissen die daarin leven. Zonnepanelen zijn uiterst belangrijk voor het behoud van het milieu. Maar helaas zitten er hoge kosten aan die gemaakt moeten worden bij de aanschaf van het aanbrengen van zonnepanelen.

Voordelen t.o.v. duurzame energie

  • Er bestaat geen CO2 uitstoot bij gebruik van duurzame energie
  • Fossiele brandstoffen zijn niet meer nodig
  • Ieder land kan duurzame energie opwekken
  • Duurzame energie is goed voor het milieu en is een onuitputtelijke bron

Duurzame energie en ‘vervuiling'

Het uitsluiten van de CO2-uitstoot is een van de belangrijkste voordelen van duurzame energie en zal zorgen voor een ‘duurzame toekomst’ van het milieu en onze toekomstige generaties. De meningen over het ‘vervuilen’ van het milieu door duurzame bronnen zijn verdeeld. Duurzame energie is in staat om de schadelijkheid van fossiele brandstoffen te verhelpen maar tast uiteindelijk toch nog het milieu aan. Wegen de voordelen nu op tegen de nadelen van fossiele brandstoffen of zullen er eerst nog meer oplossingen moeten komen voor de problemen die duurzame energie met zich mee brengen. Duurzame energie zal in de loop van de tijd door de populatie nog verder moeten worden geaccepteerd zodat deze ‘milieuvriendelijke’ vorm van energie een eerlijke kans krijgt om mee te helpen aan een duurzamere toekomst.
© 2010 - 2020 Wverhoog, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Duurzame energie: zijn er ook nadelen?"

Reactie

Mateusz, 08-10-2015 14:15 #1
Ik vind dit erg informatief.

Infoteur: Wverhoog
Gepubliceerd: September 2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 1
Schrijf mee!