InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > Homeostase - een constant intern mileu

Homeostase - een constant intern mileu

Homeostase, hoe zorgt je lichaam dat alles functioneert zoals het hoort? Hier lees je hoe je lichaam zijn intern milieu instant houdt.

Extern Mileu

Als factoren buiten her lichaam veranderen dan moet het lichaam daar op reageren, bijvoorbeeld als het koud wordt, dan moet je lichaam meer doen om warm te blijven.

Intern Milieu

In je lichaam zijn heel veel factoren die in stand gehouden moeten worden, als dat niet gebeurt zou je lichaam niet kunnen functioneren zoals het hoort te doen. Overal in je lichaam, en in dat van elk organisme, zitten receptoren die de waarden van allerlei factoren in de gaten houden, en als het nodig is signalen sturen naar je hersenen om het weer in orde te maken.

Hormonen

Als er een interne factor moet worden aangepast dan stuurt de receptor een signaal naar de hersenen, die vervolgens regelt dat er bepaalde hormonen in je lichaam komen. Alleen het juiste orgaan zal reageren op het hormoon. Als het hormoon het juiste orgaan bereikt zal hij zorgen dan je lichaam weer in de juiste staat komt.

Voorbeelden

je lichaam regelt onder andere:

Zuurstof gehalte en CO2 gehalte

In je bloed en je lichaam is overal zuurstof nodig, en CO2 moet worden afgevoerd.
Als je te weinig zuurstof in je lichaam hebt, of te veel CO2 dan zorgt je lichaam ervoor dat je hart sneller klopt, en dat je sneller adem haalt zodat alles weer op peil komt.

Glucosegehalte

Als je energie nodig hebt heb je glucose in je bloed nodig, er komt een hormoon vrij en die zorgt ervoor dat de lever glucose vrij maakt dat in je bloed komt zodat alle cellen in je lichaam de energie kunnen gebruiken.

Osmotische waarde

Als je veel water drinkt, dan zitten er relatief weinig stoffen in je lichaam, het water moet dus verdeeld worden. Als je veel hebt gedronken gaat er dus veel water je nieren in om uit te scheiden(je urine is dan ook heel licht) en als je weinig hebt gedronken gaat er weinig water je nieren in zodat je lichaam genoeg water heeft.

Temperatuur

Als het buiten koud wordt moet je lichaam meer warmte genereren om dat goed te maken, de meeste warmte wordt veroorzaakt door stofwisseling in je organen, dus als je het koud hebt gaan die harder werken, ook zorgen je spieren voor veel warmte.
© 2009 - 2019 Martijn123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Homeostase: evenwicht in je lichaamHomeostase: evenwicht in je lichaamJe lichaam heeft een evenwicht nodig. Niet een evenwicht zodat je niet omvalt, maar een evenwicht dat ervoor zorgt dat j…
Joodse (Hebreeuwse) termen: synagoge en het Joods gezinHet Jodendom kent zijn eigen Hebreeuwse termen voor verschillende religieuze handelingen. In dit deel behandel ik de syn…
Urinewegstelsel; overzicht van het urinewegstelselHet urinewegstelsel bestaat uit de beide nieren, urineleiders, de urineblaas en de plasbuis. Het urinewegstelsel speelt…
Anatomie - BewegingenAnatomie - BewegingenDankzij het bewegingsapparaat is het lichaam in staat tot bewegen. In de anatomie heeft elke soort beweging zijn eigen b…
Redeneren en argumenteren: terminologieRedeneren en argumenteren: terminologieAls je wilt leren hoe je denkfouten en redeneerfouten op het spoor kunt komen en hoe je drogredenen kunt doorprikken, mo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeostase_%28fysiologie%29 Biologie Voor Jou, 4 vwo

Reageer op het artikel "Homeostase - een constant intern mileu"

Reactie

Maxim, 10-03-2016 15:41 #1
En waar staat de informatie? Welke factoren, ? U zegt gewoon standaard informatie die bijna iedereen weet op 3 jarige leeftijd.

Mvg,
P. Maxim

Infoteur: Martijn123
Gepubliceerd: 26-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Reacties: 1
Schrijf mee!