InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Wat is uw Mondiale Voetafdruk?

Wat is uw Mondiale Voetafdruk?

Wat is uw Mondiale Voetafdruk? Als wereldburger gebruikt ieder voor zich een gedeelte van de beschikbare ruimte op deze aarde. Het verbruik verschilt echter per individu. Hoeveel ruimte een persoon daadwerkelijk gebruikt, hangt van de manier van leven en van iemands consumptie. Om deze consumptie te berekenen is een model bedacht, waardoor het mogelijk wordt om dit gebruik te berekenen. Het gebruik wordt uitgedrukt in hectares en geeft zo de Mondiale Voetafdruk weer. En wat is uw Mondiale Voetafdruk?

De Mondiale Voetafdruk

Consumptiepatroon en levenswijze
Door Canadese wetenschappers is een model bedacht waarmee we, gebaseerd op onze persoonlijke levensstijl, kunnen berekenen hoeveel ruimte we van deze aarde gebruiken. Ons consumptiepatroon en onze levenswijze bepalen hoe groot die ruimte daadwerkelijk is. Ons eetpatroon, de kleding die we dragen, de wijze waarop we reizen (het vervoermiddel) en de producten die we kopen leggen allemaal beslag op de beschikbare ruimte op aarde. De ruimte die een persoon individueel gebruikt wordt uitgedrukt in hectares en staat bekent als De Mondiale Voetafdruk. Naast de Mondiale Voetafdruk van personen is het ook mogelijk om met dit model op dezelfde wijze voor producten, bedrijven, steden én landen uit te rekenen hoeveel grondoppervlak nodig is voor de gebruikte energie en ruimte.

Berekenen van uw Mondiale Voetafdruk

Alles wat we gebruiken moet worden omgerekend naar de hoeveelheid ruimte die daarvoor nodig is. Eten en drinken moeten verbouwd, geproduceerd en/of vervoerd worden. Tegenover ons papierverbruik staan bossen die gekapt moeten worden. Voor huizen, wegen en landbouwgrond is de hoeveelheid ruimte duidelijk. In geval van energieverbruik wordt dit eerst omgerekend naar de hoeveelheid CO2-uitstoot. Om de CO2-uitstoot om te zetten naar zuurstof (CO2-compensatie) is een bepaald oppervlak bos nodig. Al het verbruik wordt omgezet in benodigde ruimte op aarde en uitgedrukt in hectares. Het aantal hectare bepaald de grote van uw Mondiale Voetafdruk.

Waarom berekenen we onze Mondiale Voetafdruk?

Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
Eerlijk verdelen van beschikbare aarde
Om de aanwezige natuur en de biodiversiteit (verscheidenheid van dieren, planten en micro-organismen) op onze aarde te behouden moeten we er zuinig mee omgaan. De wereldvoorraden zijn immers niet onuitputtelijk; grondstoffen en bruikbare gronden zijn er in beperkte mate. Als we hier met elkaar goed mee omgaan en alles niet opmaken is er geen enkel probleem. Maar in de praktijk wordt er niet altijd even verstandig en in gelijke mate met onze aarde omgegaan. De Mondiale Voetafdruk van rijke westerse landen is vele malen groter dan die van de arme landen. In het meest ideale geval is er voor iedere bewoner van deze aarde 1,8 hectare nodig. In dat geval is de beschikbare aarde eerlijk verdeeld onder alle bewoners op deze wereld én geven we ook de natuur nog voldoende ruimte om te overleven. De gemiddelde Mondiale Voetafdruk is de laatste jaren helaas sterk gestegen. Als we zo doorgaan hebben we straks niet meer genoeg aan één aardbol!

Gemiddelde Mondiale Voetafdruk per land

Onderstaand een overzicht van de Mondiale Voetafdruk van de gemiddelde inwoner in een aantal landen (van hoog naar laag):
LANDMondiale voetafdruk
Noord-Amerika9,6 hectare
België5,6 hectare
Nederland4,4 hectare
Hongarije3,5 hectare
Turkije2,1 hectare
China1,6 hectare
Kenia0,8 hectare
India0,8 hectare
In bovenstaande tabel is duidelijk te zien dat de armere landen onder de "ideale" Mondiale Voetafdruk van 1,8 hectare blijven. Maar ook dat sommige westerse landen er schrikbarend ver bovenuit komen!

Mondiale voetafdruk in Nederland

Bron: Picasdre, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Picasdre, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De Nederlander leeft op grote voet
Wij leven hier in Nederland in een rijk land met een hoge levensstandaard en de daarbij automatisch behorende luxe levensstijl. Dat is dan ook duidelijk aan onze Mondiale Voetafdruk te zien: de gemiddelde Nederlander heeft een Mondiale Voetafdruk van 4,4 hectare. Om een idee te geven: dit is bijna zoveel als 8 voetbalvelden bij elkaar. Met deze Voetafdruk van 4,4 hectare zitten we ver boven de ideale Voetafdruk van 1,8 hectare. Kortom er is maar één conclusie mogelijk: Wij leven in Nederland duidelijk op te grote voet. Deze manier van leven zorgt voor een te grote aanslag op de natuurlijke reserves van de aarde.

Verlaag je Mondiale Voetafdruk

In je eentje kun je de wereld niet redden. Maar het is wel zo dat ook alle kleine beetjes helpen. Het heeft dus wel degelijk zin om bewust naar je eigen levensstijl te kijken en te bedenken of je door een paar kleine wijzigingen in je consumptiepatroon je Mondiale Voetafdruk al kleiner kunt maken.

Eten en drinken

  • Eet minder vlees
  • Eet minder zuivel
  • Eet meer plantaardige producten
  • Eet groente en fruit van het seizoen
  • Eet Nederlandse producten
  • Koop niet te veel
  • Kook niet te veel

Levenswijze

  • Afval scheiden (glas, papier, GFT, plastic)
  • Koop tweedehands
  • Ruil met familie en/of vrienden
  • Neem geen plastic tasjes aan, maar koop een eigen tas
  • Bron: Streetwise Cycle, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Streetwise Cycle, Wikimedia Commons (Publiek domein)
    NEE/NEE-sticker op de brievenbus (scheelt heel veel papier én onnodige aankopen
  • Laat apparatuur niet op stand-by staan (Stekker uit het stopcontact is nog beter)
  • Gebruik spaarlampen
  • Brand kaarsen i.p.v. een schemerlamp
  • Doe een dikke trui aan en de verwarming iets lager
  • Doe de thermostaat in de loop van de avond al omlaag
  • Douche niet te lang
  • Pak de fiets i.p.v. de auto
  • Ga eens met de trein of de bus op vakantie i.p.v. met het vliegtuig

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk?Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk?De ecologische voetafdruk is een cijfer, uitgedrukt in hectare, dat weergeeft hoeveel ruimte iemand nodig heeft om gedur…
De ecologische voetafdruk Nederland (ecological footprint)De ecologische voetafdruk oftewel de ecological footprint, is het verbruik van een land of persoon uitgedrukt in hectare…
De vervuiling (lucht,bodem,water)De vervuiling (lucht,bodem,water)De laatste tientallen jaren doet de vervuiling van ons milieu voor heel wat alarmbellen gaan . Niet alleen voor het mili…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is uw Mondiale Voetafdruk?"

Infoteur: Martina
Laatste update: 17-05-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Milieubewust leven
Schrijf mee!