InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk?

Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk?

Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk? De ecologische voetafdruk is een cijfer, uitgedrukt in hectare, dat weergeeft hoeveel ruimte iemand nodig heeft om gedurende een jaar op dezelfde manier te blijven consumeren en om zijn afval te kunnen verwerken. Je kan dit getal berekenen per persoon of gezin of willekeurig welke groep van mensen. Het is ook mogelijk om de ecologische voetafdruk van producten te berekenen: wat is er nodig om dit product te maken? Hoeveel afval zal het na gebruik opleveren? Hoe groot is jouw voetafdruk?

Achtergrond

In 1992-1993 onderzochten de wetenschappers William Rees en Mathis Wackernagel van de Canadese University of British Columbia of het mogelijk was een formule samen te stellen om te berekenen hoeveel oppervlakte vruchtbare grond er nodig is om een bevolkingsgroep te onderhouden. Ze ontwikkelden een meetinstrument dat ze de ecologische voetafdruk noemden.

Bij deze berekeningen wordt gerekend in zogenaamde 'biologisch productieve oppervlakte'. Dit is een deel van het aardoppervlak of een deel van de zee waar het mogelijk is om landbouw te doen. De formules houden uiteraard ook rekening gehouden met een aantal economische factoren, zoals gemiddelde productiviteit en de huidige technologie.

Het onderzoek van Rees en Wackernagel vertrok van het idee dat elke consumptie kan hertaald worden in de oppervlakte die voor de productie ervan nodig is. Op deze manier wordt het mogelijk de invloed van verschillende leefstijlen op het milieu te bekijken.

Vermits het mogelijk is de voetafdruk van de totale wereldbevolking te berekenen, kan men voorspellen of we met z'n allen wel voldoende 'aarde' hebben om ons consumptiegedrag vol te houden. Als dat niet zo is, kunnen manieren gezocht worden om meer duurzaam om te gaan met het milieu.

Het Eerlijke Aarde-aandeel

Wanneer men alle aardbewoners het recht geeft om evenveel beschikbare ruimte in te nemen en wanneer men het milieu ook voldoende tijd geeft om zich te herstellen, dan leiden de berekeningen ertoe dat elke bewoner gemiddeld zo'n 1,8 hectare mag innemen. Deze hoeveelheid noemt met het Eerlijk Aarde-aandeel of de beschikbare biocapaciteit per persoon.

Enkele cijfers

In 2006 heeft men met cijfers van 2003 voor verschillende landen en continenten de gemiddelde voetafdruk berekend. Dit zijn de resultaten:

ContinentAantal hectareLandAantal hectare
Noord Amerika9,4Verenigde Arabische Emiraten11,9
Europese Unie4,8Verenigde Staten9,6
Europa (niet EU)3,8België en Luxemburg5,6
Wereld 2,23Nederland4,4
Midden Oosten en Centraal-Azië2,2Hongarije3,5
Latijns Amerika en Caraïben2,0Turkije2,1
Beschikbare biocapaciteit 1,8Brazilië2,1
Azië (aan Stille Oceaan)1,3Algerije1,6
Afrika1,1China1,6
India0,8
© 2007 - 2019 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ecologische voetafdruk Nederland (ecological footprint)De ecologische voetafdruk oftewel de ecological footprint, is het verbruik van een land of persoon uitgedrukt in hectare…
Ecologisch zwembad wordt gezuiverd door plantenEcologisch zwembad wordt gezuiverd door plantenSauna Hotstones in Vrouwenparochie is in april 2009 onderscheiden met de Friese Duurzaamheidsprijs. Reden daarvoor is de…
Kruidige siertuinKruidige siertuinHeel lang geleden leefden wij mensen in de natuur, we aten uit de natuur en we gingen dood in de natuur. Dat natuurlijk…
De vervuiling (lucht,bodem,water)De vervuiling (lucht,bodem,water)De laatste tientallen jaren doet de vervuiling van ons milieu voor heel wat alarmbellen gaan . Niet alleen voor het mili…
Wat is uw Mondiale Voetafdruk?Wat is uw Mondiale Voetafdruk?Als wereldburger gebruikt ieder voor zich een gedeelte van de beschikbare ruimte op deze aarde. Het verbruik verschilt e…

Reageer op het artikel "Hoe groot is jouw ecologische voetafdruk?"

Reacties

Sabien En Emma, 12-01-2012 20:13 #3
Deze mening plaatsen wij voor de opdracht Algemene Natuurwetenschappen:

Terwijl de bedrijven vrolijk doorproduceren is er wel echt iets aan de hand. Onze ecologische voetafdruk wordt te groot. Opkomende landen als China en India beginnen ook mee te doen, en wanneer dit zo doorgaat is de aarde te klein. Aardolie en gas raakt op, eten is ongelijk verdeeld. Dit kan zo niet langer. Maar wat te doen? Iedereen lijkt te wachten op een briljant idee, maar niemand voert iets uit.

Dus wie is die persoon, die werkelijk iets gaat uitvoeren? Voor de volgende generatie is het al te laat. En wanneer er dan werkelijk iets goeds is uitgevonden, zoals bijvoorbeeld een groene vervanging voor benzine, dan gaat het alleen maar om de winst en wordt het idee weer opgekocht, alleen maar eigenbelang.

Zo lang mogelijk uithouden, totdat er echt niets meer te doen valt, het al veel te laat is.

Wat te doen

Nettie Groeneveld, 22-06-2010 13:56 #2
Hartelijk dank voor deze prachtige site en voor het resultaat!

Lia Mets, 11-07-2008 11:15 #1
In het onderzoek zouden de vragen wat openbaar vervoer betreft uitgebreider kunnen, er zijn ook mensen met pensioen die meer van het OV gebruik maken dan nooit of zelden. Ook een hoofdstuk fietsen per dag, week etc zou ingevoegd kunnen worden. Een goed initiatief maar mag wat uitgebreider zodat je een beter beeld krijgt. Ook vakantie doelen, mis ik fietsen.

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 23-05-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 3
Schrijf mee!