InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > De vervuiling (lucht,bodem,water)

De vervuiling (lucht,bodem,water)

De vervuiling (lucht,bodem,water) De laatste tientallen jaren doet de vervuiling van ons milieu voor heel wat alarmbellen gaan . Niet alleen voor het milieu is dit een ramp maar ook voor de mensen, alleen al in België sterven jaarlijks 10.000 mensen door vervuiling.

Luchtverontreiniging

Per dag gaat er wel een 1200 liter lucht in je longen als deze lucht nu vervuild is omdat het giftige stoffen bevat gaat de werking van de longen een stuk achteruit. Om die reden moeten mensen die in industriegebieden werken een masker dragen. Fabrieken zijn een belangrijke oorzaak van de luchtverontreiniging vooral in de chemische industrie. Ook de aarde heeft met heel wat problemen te kampen. Mensen die niets van chemie kennen kennen toch het populaire begrip "CO2", het gas dat vrij komt bij de verbranding van fossiele brandstoffen. Door de toename van deze koolstofdioxide stijgt de temperatuur op aarde en dan komen we bij het nog bekendere begrip " het broeikaseffect"

Waterverontreiniging

Ook het water wordt steeds meer vervuild. Bij ons en eigenlijk in heel West-Europa kan men bijna geen rivieren meer vinden met zuiver water. Voor ons wordt het dus een stuk moeilijker om aan drinkwater te komen maar ook heel wat waterdiertjes worden bedreigd. Het zoute water doet het niet veel beter. Over heel de wereld wordt de zee gebruikt als goedkope stortplaats om van hun afval af te geraken.

Bodemverontreiniging

Als het niet in de zee past dan maar in de grond! Buiten de rotzooi van de industrie is er ook nog het huishoudelijk afval dat langs de weg wordt geslingerd, zure regen van de gassen van fabrieken en auto's dat op de grond terecht komt en de landbouwers die met de stijgende vraag naar landbouwproducten chemische bestrijdingsmiddelen en dierlijke of kunstmatige meststoffen moeten gaan gebruiken. Nu hebben fabrieken een vergunning nodig voor hun afval te mogen storten maar er is nog heel wat schade in te halen van vroeger. Ook nu nog zijn er woonwijken waar men soms nog gif vindt van oude stortplaatsen.

Actie!

De overheid controleert al deze dingen en onderneemt ook heel wat acties zoals premies geven voor milieuvriendelijke energiebronnen of aangepaste snelheden tijdens smogmeldingen. Zelf moeten we ook de handen uit de mouwen steken door bijvoorbeeld afval te recycleren, heel wat afval kan opnieuw verwerkt worden tot grondstof. Laat de auto eens staan om even naar de winkel om de hoek te gaan maar pak de fiets enz.

Ecologische begrippen

Broeikaseffect: Het broeikaseffect is een belangrijk proces voor het leven op aarde. Het is een proces waarbij de energie van de zon door de aarde wordt teruggekaatst en daarna door koolstofdioxide en andere gassen in de atmosfeer wordt geabsorbeerd. Deze gassen zorgen voor een warmte die naar de aarde gaat en zorgt voor een gemiddelde temperatuur van 15°C. Als er teveel gassen zoals koolstofdioxide zijn zorgt dit voor een versterkte broeikaseffect en heeft dit grote gevolgen voor het leven op aarde.
ecologische voetafdruk de ecologische voetafdruk is de oppervlakte aarde die nodig is om te leven in de levensstijl van jou, stad, land,... Deze kan je testen op de site van het Wereld natuur fonds.
Kyoto-protocol Om de uitstoot van heel wat gassen terug te dringen hebben landen van de Verenigde naties in 1997 in Kyoto, Japan een contract ondertekent waarbij ze proberen in de periode van 2008-2012 de broeikasgassen met 5,2% te verminderen.
© 2011 - 2019 Mvg2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het broeikaseffectHet broeikaseffect is een hot topic en er moeten dringend maatregelen getroffen worden om het tegen te gaan.
Bronnen en referenties
  • "Artis historia"

Reageer op het artikel "De vervuiling (lucht,bodem,water)"

Infoteur: Mvg2011
Gepubliceerd: 11-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!