InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Alles over de Jekko van Wecycle

Alles over de Jekko van Wecycle

De Jekko is de nieuwste uitvinding op het gebied van afval scheiden om recyclen makkelijker te maken. De leuke naam, Jekko, spreekt vooral ook kinderen aan en zorgen dat zij zeer actief aan de slag gaan met het inzamelen van kleine elektrische apparaten, spaarlampen en batterijen. We gooien nog te vaak een batterij of een kapotte spaarlamp in de prullenbak, maar nu is er een hulp in huis om ook deze producten apart te houden.

Recyclen

Wecycle is de bedenker en producent van Jekko. Al lange tijd is Wecycle een organisatie die het recyclen stimuleert op diverse manieren. Met Jekko lijkt de organisatie een gat in de markt gevonden te hebben. Eerlijk is eerlijk, voorheen gooiden we een lege batterij gewoon in de prullenbak. Maar weinig mensen spaarden lege batterijen daadwerkelijk op om deze in de supermarkt of een ander verzamelpunt in te leveren en zo kans te maken op een reis. Want zeg nu zelf, hoe groot is de kans dat je de reis ook echt wint? Deze kans is zeer klein en daar hebben we geen wandeling naar een verzamelpunt voor over. En wat kan het eigenlijk voor kwaad wanneer we een batterij in de prullenbak gooien? Dat is nu juist het probleem. Dit is slecht voor het milieu en een enkele batterij zou geen ramp zijn, maar de meeste mensen gooien de batterij bij het afval en dan wordt het toch een kleine ramp. Daarom wil men recyclen en het scheiden van de meest uiteenlopende soorten afval stimuleren en hoe doe je dit beter dan de kinderen enthousiast te maken met Jekko?

Wat is Jekko?

Jekko is de nieuwste inzamelhulp voor in huis. We hadden al groene, grijze en bruine bakken, papierbakken, kledingbakken, plasticbakken en nu is er de Jekko voor in huis. In de Jekko kun je spaarlampen, batterijen en kleine elektrische apparaten verzamelen. De Jekko is een handige box met aparte vakken om de producten in te scheiden. De Jekko wordt geleverd, of kan worden opgehaald, als een bouwpakketje, klein en compact. Je kunt de Jekko in huis neerzetten, maar ook ophangen behoort tot de mogelijkheden. Binnen de Jekko vind je twee vakkan, welke bedoeld zijn voor de batterijen en de kapotte spaarlampen. Daarnaast vind je er een tasje om de elektrische apparaatjes in op te sparen. Alle delen van de Jekko zijn los van elkaar uit de Jekko te verwijderen, zodat je ze eenvoudig kunt legen wanneer ze vol zijn.

Legen

Uiteraard is het niet de bedoeling de Jekko te legen in een prullenbak. Met een volle Jekko kun je naar diverse verzamelpunten in de eigen gemeente en ook in de milieustraat kun je de Jekko leegmaken. De Jekko zelf wordt uiteraard ook gerecycled. Wanneer je de Jekko hebt geleegd, kun je de box eenvoudig weer opnieuw gebruiken.

Ik wil een Jekko!

Wil jij ook gebruik gaan maken van de Jekko? Dan ben je goed bezig! De Jekko zorgt ervoor dat het milieu minder wordt belast en dat er minder grondstoffen uit de natuur hoeven worden gehaald. Juist omdat het een goed initiatief is, is de Jekko gratis. Je kunt de Jekko gratis afhalen bij honderden winkels, maar je kunt de Jekko ook gratis bestellen op de website van Wecycle. De Jekko wordt dan thuisbezorgd en je hoeft uitsluitend de verzendkosten te betalen. De Jekko komt gewoon met de post mee door het compacte formaat wanneer deze ingeklapt is. Hierdoor worden ook de verzendkosten laag gehouden. Op veel scholen wordt de Jekko gratis verspreid, met name onder de leerlingen van groep 8 van de basisscholen. Ook de milieustraat mag natuurlijk niet achter blijven. Ook hier zullen op korte termijn gratis Jekko’s te krijgen zijn.
Gerelateerde artikelen
Spaarlampen: wat doe je met je kapotte spaarlamp?Wat doe je met een kapotte spaarlamp. Dat vragen de meeste mensen zich wel af. Want ook de spaarlamp gaat na verloop van…
Hoe actief deelnemen aan recycling?Hoe actief deelnemen aan recycling?Recycling, een reeds ingeburgerd gebeuren bij de meeste gezinnen, of toch niet? Een groot aantal mensen doet nog niet me…
Maak het milieu groener en bespaar geldMaak het milieu groener en bespaar geldVolgens links warmt de Aarde schrikbarend snel op. Rechts ontkent dat en vindt het allemaal flauwekul. Toch kunnen we al…
Geschiedenis van McDonald'sGeschiedenis van McDonald'sDe bekendste fastfood keten is ongetwijfeld McDonald's. De restaurants zitten in 120 landen met ruim 30.000 restaurants.
Zes simpele dingen die jij kunt doen voor een beter milieuEen beter milieu begint bij jezelf. Dit is de slogan van een oude reclame-campagne, maar het is nog steeds hartstikke wa…
Bronnen en referenties
  • www.wecycle.nl

Reageer op het artikel "Alles over de Jekko van Wecycle"

Reacties

Sjaak Met de Grote Geile Poes, 14-02-2015 14:20 #2
Ik vind de jekko wel handig maar als je een elektrische tandenborstel in het tasje doet past er bijna niks meer bij!

Jeroen Bartels, 08-10-2010 12:06 #1
De Jekko is in 2009 getest in Tilburg en Bergen (L). Daaruit bleek dat er behoefte was aan grotere doosjes voor lampen en batterijen. Het inzameltasje is bedoeld voor kleine apparaten, zoals electrische tandenborstels en mobieltjes, niet voor de grote apparaten als broodroosters en koffiezetapparaten. Veel gezinnen hebben lampen, batterijen en kleine apparaten die overbodig zijn of het niet meer doen nog door het huis zwerven. De Jekko is bedoeld om deze op één plek te verzamelen, zodat u ze gemakkelijk mee kunt nemen om in te leveren bij de winkel of de milieustraat. Reactie infoteur, 08-10-2010
Klopt helemaal Jeroen!

Bedankt voor je reactie!

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 06-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 2
Schrijf mee!