InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > De wereld bestaat uit +80% water, zijn er mogelijkheden?

De wereld bestaat uit +80% water, zijn er mogelijkheden?

De wereld bestaat uit +80% water, zijn er mogelijkheden? Wist je dat meer dan 80% van de wereld uit water bestaat en dat 80% van het water op aarde uit oppervlaktewater bestaat?. De andere 20% bestaat namelijk uit grondwater of uit atmosferische waterdamp. Minder dan 1% van de totale watervoorraad kan hiervan maar gebruikt worden als natuurlijk drinkwater. Bestaan er naast het verkrijgen van het schaarse drinkwater nog meer mogelijkheden om iets nuttigs met water te doen? Het antwoord is ja!

Over waterenergie

In principe ontleent waterkracht zijn naam aan de energie die vrijkomt door water. Door gebruik te maken van hoogteverschillen of de stroomsnelheid van water kan waterenergie opgewekt worden. Water is altijd in beweging, denk maar eens aan al het water dat zich in de oceanen, zeeën en rivieren bevindt. Als het op energieopwekking aankomt zou men hier handig gebruik van kunnen maken. Door de kracht van de golven, stromingen, watervallen en getijden te gebruiken kan men namelijk op een milieuvriendelijke en duurzame wijze aan de steeds groter wordende vraag naar energie blijven voorzien.

Voordelen van waterenergie

Voorraad

Water is op een dusdanige hoeveelheid op aarde aanwezig zodat het niet op korte termijn kan opraken. Bij fossiele (milieuonvriendelijke energiebronnen) is dit zeker wel het geval. Inmiddels zijn er diverse technieken ontwikkeld om energie uit water te kunnen halen. Hierdoor is het vrijwel in elk land op aarde mogelijk energie op te wekken door middel van waterkracht.

Groene Stroom

Waterkrachtcentrales brengen geen radioactieve straling of vervuiling met zich mee en kan daarom ‘groene’ energie worden genoemd. Naast verschillende andere duurzame energiesoorten als windenergie, zonne-energie en bio-energie is ook waterenergie een milieuvriendelijke energiesoort.

Nadelen van waterenergie

Vissen

Helaas wordt het leefpatroon van dieren in de omgeving van een waterkrachtcentrale verstoord. Denk hierbij aan paling en zalm en overige trekkende vissoorten. Deze vissen zijn veelal te groot om door de inlaatroosters te passen waardoor ze kunnen sterven. Gelukkig komen de vissoorten in deze rivieren waar waterkrachtcentrales staan vrijwel niet meer voor. De kleinere dieren komen meestal alsnog om wanneer ze door de roosters passeren.

Boskapping

Om de wereld te voorzien van waterkrachtcentrales moeten er regelmatig bomen worden gekapt. Waterenergie wordt groene energie genoemd maar kan op deze manier alsnog het landschap en dus ook het milieu aantasten.

Water zonder Kracht

Veel landen beschikken over grote oppervlakten water, maar is veel gevallen is dit water te ‘zwak’ om energie op te wekken. Dit komt omdat het water in de meeste gevallen niet hard genoeg stroomt zodat energie niet opgewekt kan worden.

Watervoorzieningen

Om een duidelijk en overzichtelijk beeld te geven wat er zich aan water op aarde bevindt, staat hieronder een overzicht met het type water en het bijbehorende volume. Opvallend is te zien dat Zeewater vrijwel garant staat voor de totale watervoorziening.

Type WaterWatervolume in km³Totaal %
Zeewater1.300.000.00097.2
IJskappen en gletsjers28.700.0002.15
Diep grondwater4.100.0000.31
Ondiep grondwater4.100.0000.31
Zoetwatermeren123.0000.009

Waterkrachtcentrales

Het bouwen en plaatsen van waterkrachtcentrales is een kostbaar proces. Indien dit op een rendabele manier gerealiseerd kan worden is het zelfs mogelijk om in grote mate de stroming van water om te zetten in waterenergie. Waterkrachtcentrales leveren ongeveer 20% van de totale hoeveelheid elektriciteit en 6% van de totale hoeveelheid gebruikte energie.

Om een indicatie te geven van de totale bevoorrading van energie door waterkracht in verschillende landen staan hieronder de grootste waterenergie-actieve landen:
  • 99% in Noorwegen
  • 75% in Nieuw Zeeland
  • 50% in ontwikkelingslanden
  • 25% in China
  • 13% in de Verenigde Staten

Veelvoudig waterenergie opwekken, de toekomst?

Waterkracht is een effectieve manier om waterenergie op te wekken. De wereld bestaat namelijk uit meer dan 80% uit water en daar kan in grote mate weer veel energie mee opgewekt worden. Alhoewel het aanleggen van waterkrachtcentrales een kostbaar proces is, levert het opwekken van waterenergie toch een goede bijdrage aan de totale energieopwekking van de wereld. Omdat fossiele energiebronnen steeds schaarser worden en schadelijk zijn voor het milieu lijkt waterenergie een positief effect te hebben op diverse milieuproblemen. Indien er rekening wordt gehouden met de leefomgeving van de dieren rondom waterkrachtcentrales en de boskapping minimaal wordt aangetast kan het opwekken van waterenergie alleen maar positief groeien.
© 2010 - 2019 Wverhoog, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De verschillen tussen groene en grijze energieDe laatste jaren wordt er veel gesproken over groene energie. Veel mensen zijn al overgestapt en een groot aantal mensen…
Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nuclea…
Soorten duurzame energieDuurzame energie is energie die onbeperkt tijd te gebruiken valt. Deze energie gaat namelijk nooit op. Door deze energie…
Een windmolen voor thuisEen windmolen thuis: zou het niet geweldig zijn? Een kleine windmolen in je eigen tuin plaatsen en daarmee op duurzame w…

Reageer op het artikel "De wereld bestaat uit +80% water, zijn er mogelijkheden?"

Infoteur: Wverhoog
Gepubliceerd: 08-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!