InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > De verschillen tussen groene en grijze energie

De verschillen tussen groene en grijze energie

De laatste jaren wordt er veel gesproken over groene energie. Veel mensen zijn al overgestapt en een groot aantal mensen twijfelt nog. De verschillen tussen groene en grijzen energie zijn vaak ook niet geheel duidelijk. Groene energie wordt opgewekt uit duurzame bronnen, terwijl grijze energie opgewekt wordt uit niet-duurzame bronnen. Voor het milieu zit er dus een behoorlijk verschil tussen groene en grijze energie. In Nederland wordt er al veel gewerkt met groene energie. Men wil dit zoveel mogelijk stimuleren, omdat het beter is voor het milieu en omdat het nooit op raakt. Steeds meer mensen zijn hiervan op de hoogte en steeds meer mensen kiezen tegenwoordig ook voor groene energie. Maar grijze energie wordt ook nog steeds erg veel gebruikt. Groene en grijze energie hebben allebei hun voor- en nadelen.

Grijze energie

Grijze energie wordt opgewekt uit niet-duurzame bronnen. Het ontstaat uit zogenaamde fossiele brandstoffen. Fossiele brandstoffen zijn uitputtelijk, ze kunnen dus op raken. Bij het opwekken van grijze energie wordt er gebruik gemaakt van bijvoorbeeld kolen en gas. De winning van grijze energie is schadelijk voor het milieu. De oorzaak hiervan zijn broeikasgassen die vrij komen tijdens het opwekken van deze energie. Ook kernenergie valt onder de categorie grijze energie. Bij het opwekken van kernenergie komen geen schadelijke stoffen vrij, maar het afval van kernenergie is wel schadelijk voor het milieu.

Voor- en nadelen

Een groot voordeel van grijze energie is dat het relatief goedkoop is. Hierdoor kiezen consumenten vaak voor grijze energie. Een nadeel van grijze energie is echter dat het schadelijk is voor het milieu. De winning ervan zorgt voor broeikasgassen. Bij kernenergie is het een groot nadeel dat er radioactieve straling vrij komt, wat schadelijk is voor mensen en dieren.

Groene energie

Voor de winning van groene energie wordt gebruik gemaakt van duurzame bronnen. Er bestaan verschillende soorten groene energie. Enkele voorbeelden hiervan:

Zonne-energie

Zonne-energie is één van de bekendere soorten van groene energie. Er wordt gebruik gemaakt van zonnecellen die worden samengevoegd in zonnepanelen. Het licht dat door de zonnepanelen wordt opgevangen, wordt omgezet in energie. Zonnepanelen kunnen geplaatst worden op daken van zowel huizen als bedrijven. Ze worden daarna aangesloten op het elektriciteitsnet. Het is ook mogelijk om losse zonnepanelen te gebruiken.

Windenergie

Bij windenergie halen zogenaamde windturbines energie uit windkracht. Dit gebeurt door middel van een rotorblad dat onderdeel is van de windturbine. De energie die hieruit gewonnen ontstaat, wordt gebruikt voor elektrische apparaten.

Biomassa

Bij biomassa draait het om het verbranden van verschillende organische materialen. Dit zijn bijvoorbeeld snoeihout, mest en tuinafval. Door het verbranden van deze biomassa komt er energie vrij.

Waterenergie

Door middel van een waterkrachtcentrale wordt de waterenergie opgewekt. De turbines worden aangedreven door water uit rivieren. Het water wordt achter stuwmeren verzameld.

Voor- en nadelen

Milieuvriendelijkheid is het grootste voordeel van groene energie. Het kan nooit op raken, omdat het gewonnen wordt uit duurzame bronnen. Een nadeel is dat het winnen van groene energie kan zorgen voor geluidsoverlast. Daarnaast zijn sommige mensen van mening dat windmolens het landschap verpesten. Groene energie is iets duurder dan grijze energie. Dit is voor veel mensen een rede om te kiezen voor grijze energie.
© 2010 - 2017 N123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voordelen van Groene StroomVoordelen van Groene StroomGroene stroom wordt steeds populairder. Steeds meer particulieren en bedrijven besluiten hier gebruik van te maken omdat…
Overstappen op groene stroomOverstappen op groene stroomStroom is belangrijk voor ons dagelijks leven. Helaas is de manier waarop stroom wordt opgewekt vaak niet goed voor het…
Wat is groene stroom?Wat is groene stroom?Groene stroom of ecostroom is elektriciteit die op een milieuvriendelijke wijze uit hernieuwbare energiebronnen wordt ge…
Zijn er ook nadelen aan groene energie?Zijn er ook nadelen aan groene energie?Door de positieve verhalen die we dagelijks horen over het gebruik van duurzame, ook wel groene energie genoemd vergeten…
Klussen: elektronica  circuit en regelen elektrische stroomKlussen: elektronica circuit en regelen elektrische stroomStroom bestaat uit beweging van negatief geladen deeltjes (elektronen) van een negatieve naar een positieve pool. De con…

Reageer op het artikel "De verschillen tussen groene en grijze energie"

Reacties

Peter, 25-01-2015 12:50 #2
Ik zie dat je reactie jaren geleden is geplaatst, misschien heb je het antwoord al op een andere manier gekregen. Voor degene die dit niet weten en deze reactie lezen kan ik het verklaren.

De elektriciteit, bijvoorbeeld uit windenergie of waterkracht opgewekt, wordt inderdaad samengevoegd met elektriciteit die uit kolen en gas centrales wordt opgewekt. Nu is het zo dat elk energiebedrijf weet hoeveel kilowatt elektriciteit er uit windkracht of andere "groene" energievormen wordt opgewekt. Als er dus bijvoorbeeld 100.000 kilowatt aan groene elektriciteit wordt opgewekt, kun je 100.000 kilowatt als groene elektriciteit verkopen. Het is het aanbod van groene elektriciteit dat wordt verkocht, en het is 100.000 kilowatt wat anders door kolen of gas opgewekt zou moeten worden. Het is dus niet zo dat juist diegene die groene elektriciteit koopt daadwerkelijk alleen maar groene elektriciteit krijgt geleverd. Als we dit zouden willen moest er nog een distributie netwerk aan gelegd worden, alleen bedoeld voor groene elektriciteit.

Edith, 28-04-2011 14:46 #1
Ik had gister een discussie met iemand, die beweerde dat uiteindelijk de stroom samengevoegd wordt en het dus niks uitmaakt waar je de energie vandaan haalt. Kunt u mij het tegendeel uitleggen?

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 21-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 2
Schrijf mee!