InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Duurzame zonne-energie

Duurzame zonne-energie

Duurzame zonne-energie Zonne-energie is een duurzame vorm van energie. Andere duurzame energiebronnen zijn windenergie, waterenergie en Bio energie. Zonne-energie momenteel het verst ontwikkeld en voor de 'gewone' mens al beschikbaar. De bekendste vormen zijn zonnepanelen, zonnecellen, zonneboilers en zonnecollectoren, tegenwoordig verkrijgbaar met voordelige subsidieregelingen!

Wat is zonne-energie?

De betekenis van zonne-energie is kort door de bocht: energie van de zon in de vorm van warmte en licht. Warmte en licht zijn voor relatief veel mensen een noodzaak om te leven en aangezien fossiele brandstoffen een keer opraken, stappen bepaalde mensen over op zonne-energie en zal het in de toekomst zelfs nodig zijn.

Bij zonne-energie neemt de zon, hoe logisch dat ook moge klinken, een belangrijke rol in. De zon is een ster op 150 miljoen kilometer afstand van de aarde en de energie die de zon vrijgeeft ontstaat door een kernfusie. Toch komt niet alle zonne-energie op de aarde aan en dat is maar goed ook, gezien het feit dat de zon naast warmte en licht ook schadelijke straling uitstraalt. Die schadelijke straling wordt tegengehouden door de atmosfeer en magnetosfeer.

Ondanks dat de aarde wordt beschermd voor te veel licht en warmte, hebben we er nog steeds genoeg van. De uiteindelijke hoeveelheid energie die de aarde bereikt is namelijk nog altijd 9000 keer groter dan de energiebehoefte van alle mensen op aarde, in totaal zon 6,5 miljard. Het zonlicht dat wordt omgezet in elektriciteit heet ook wel solar energie.

Om daadwerkelijk met zonne-energie aan de slag te kunnen en om te zetten in elektriciteit, heb je diverse materialen nodig. Zo behoor je onder meer zonnepanelen, zonnecellen, zonneboilers en zonnecollectoren aan te schaffen. Op deze website geven we je daar meer informatie over.

Duurzame energie

Fossiele brandstoffen dreigen op te raken en dé oplossing is duurzame energie, waaronder zonne-energie. Wil jij daarover meer informatie? Dan ben je hier op de juiste plek. Op info-zonne-energie.nl lees je alles over wat zonne-energie is en wat zonnepanelen, zonnecellen, zonneboilers en zonnecollectoren zijn.

De zon zorgt ervoor dat er warmte en licht op de aarde is. De makers van zonnepanelen, zonnecellen, zonneboilers en zonnecollectoren hebben hierop in gesprongen en zetten met deze materialen warmte en licht om in elektriciteit en onder andere warm water. Deze duurzame vorm van energie, zonne-energie dus, wordt steeds populairder en dat is het oog op de toekomst niet verkeerd.

Subsidie zonne-energie

Gezien het feit dat zonne-energie duurzaam is, wordt het gebruik van zonne-energie sterk gestimuleerd. Die stimulaties komen vooral vanuit de overheid in de vorm van subsidies. Zonne-energie is weliswaar duurzaam, maar niet goedkoop. En om mensen tóch voor zonne-energie te laten kiezen heeft de overheid hier toe besloten.

Subsidies zijn er alle soorten en maten en hangen af van meerdere factoren. Subsidie kun je krijgen voor zonnepanelen, zonnecellen, zonneboilers en zonnecollectoren. Lees daar in het vervolg van onze website meer over.
© 2011 - 2018 Pimster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen, Zonnecellen, Zonnecollector & ZonneboilerMet zonnepanelen, zonnecellen, zonnecollector & zonneboiler kan je gratis duurzame energie opwekken, je betaald alleen d…
Subsidie zonnepanelen 2012 & 2013In het begrotingsakkoord zijn de partijen overeen gekomen dat er een subsidie voor zonnepanelen komt, met ingang van 2 j…
Gasrekening verlagen met de zonneboilerGasrekening verlagen met de zonneboilerVeel mensen willen zowel hun energierekening verlagen als de uitstoot van broeikasgassen verminderen. De zonneboiler is…
Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Zonnepanelen op je dak levert groene energie. Zonnepanelen zijn niet alleen goed voor milieu maar levert ook interessant…
Wat kosten zonnepanelen en zonnecollectoren?Wat kosten zonnepanelen en zonnecollectoren?Met zonnepanelen en zonnecollectoren kunt u energie opwekken. Er bestaat in Nederland een mogelijkheid om subsidie te kr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Duurzame zonne-energie"

Reacties

Johannes1 (infoteur), 11-09-2014 21:20 #2
Ik ben nog steeds overtuigd van zonne-energie, ik vind het goed dat de mensen steeds bewuster worden in duurzaam bouwen.
Maar ik ben tegen al die lelijke windmolens die ons stukje horizon verpesten, maar ook tegen de zonnepanelen die overal lukraak worden neergelegd. Er zijn al betere alternatieven.
Een keramische gebakken dakpan met energieopwekking, als je ze ziet zou je niet zeggen dat dit zonnepannen waren.
Maar je behoud wel je dorps of stadsgezicht. Gr Johan

Angela Peters, 12-07-2012 10:28 #1
Ik ben helemaal overtuigd van zonne-energie. Leuk artikel en ik vind het erg goed dat er steeds meer aandacht aan duurzame energie besteed wordt. Zelf heb ik een jaar geleden zonnepanelen aangeschaft. Dit is mij zeer goed bevallen. Nu afwachten hoeveel jaar de panelen mee gaan en wanneer het geld gaat opleveren. Gr. Angela

Infoteur: Pimster
Gepubliceerd: 19-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Reacties: 2
Schrijf mee!