Het EU-Ecolabel
Het Europese Ecolabel is een van de bekendere ecolabels ter wereld. Het is als vrijwillig programma opgezet in 1992 om bedrijven te motiveren om producten te maken die vriendelijker zijn tegenover het milieu. Tegenwoordig heeft het EU-Ecolabel een grote verscheidenheid aan productcategorieën geregistreerd.
Het logo van het EU-Ecolabel is een bloem en wordt uitgereikt door de Europese Unie aan producten en diensten met een milieuvriendelijk karakter. Zo is het voor de consumenten gemakkelijk om deze producten te herkennen en beslissen of ze het willen kopen of niet. Het label is een snel groeiend merk. Vele bedrijven en producenten hebben het positieve effect van het logo ingezien willen hun producten of diensten in de markt zetten met het Europese logo erop. Producten met het logo kunnen in de hele Europese Unie in de markt gezet worden, inclusief de EEA landen (Noorwegen, IJsland en Liechtenstein).
Door het vrijwillige karakter van het label creëert het geen barrières voor de handel. Daarentegen merken dat producenten met het logo hen een positieve concurrentiepositie oplevert. Het logo helpt producenten om herkenning en reclame te verkrijgen voor het goede product dat zij produceren.
Doel
Zoals de meeste ecolabels is het hoofddoel van het EU-Ecolabel de samenleving stimuleren naar een duurzamere levenswijze. Specifieke doelen voor het label zijn:
- Veel meer EU-Ecolabel producten in de markt
- Criteria-documenten die gemakkelijk bereikbaar zijn voor het publiek
- Een label dat in samenwerking is met andere labels wereldwijd
- Een label dat door bedrijven verkregen kan worden met gelimiteerde kosten, zonder dat het bedrijf zijn hoge ambitie moet verliezen.
Voordelen
Consumenten worden steeds meet bewust van het milieu en hebben steeds meet interesse in milieuvriendelijke producten. Volgens een studie van het BEUC (The European Consumers' Organisation) raken consumenten echter verward door de vele groene reclamecampagnes. Daardoor weten klanten niet meer welke ze moeten vertrouwen en welke niet. Het EU-Label probeert hier te helpen door een hoge kwaliteit en transparantie te garanderen, betrouwbaarheid en wetenschappelijke geloofwaardigheid.
Vier goede redenen voor bedrijven om zich bij het EU-Ecolabel aan te melden zijn:
- Het label versterkt het vertrouwen van klanten
- Het label verbetert de marktplaats met de concurrentie
- Het label geeft steun aan het beeld van een verantwoordelijk bedrijf tegenover consumenten en lokale autoriteiten
- Het label vereenvoudigt verhoudingen met leveranciers
Criteria
Waar het logo er misschien simpel uitziet, zijn de criteria relatief zwaar. Alleen de beste producten, die het meest milieuvriendelijk zijn, worden gekozen om het EU label te dragen. De criteria worden overlegd op een Europees niveau, gevolgd door uitgebreide discussies en onderzoeken met specialisten. Dan pas wordt het logo uitgereikt. Door de strenge eisen wordt het logo ook meer vertrouwd dan andere milieukeurmerken.
De criteria worden niet gebaseerd op een enkele factor of onderdeel, maar de hele impact van het product door het levenscyclus wordt onderzocht. Dit begint bij het verkrijgen van grondstoffen en eindigt bij de afvalverwerking.
De criteria per categorie zijn de vinden op de volgende website:
Criteria EU-Ecolabel