InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Nordic Swan Label

Nordic Swan Label

Nordic Swan Label Het 'Nordic Swan' ecolabel is het officiële label voor de Scandinavische landen (Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en IJsland), geïntroduceerd door ministers van deze landen. Het label moet ervoor zorgen dat er meer milieubewust geconsumeerd wordt en dat er zodoende een duurzamere samenleving ontstaat. Het label werkt met een vrijwillig licentiesysteem, waar producenten aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen, opgezet door het 'Nordic Ecolabelling Program' in samenwerking met andere belanghebbenden. Deze criteria zijn milieu-, kwaliteits-, en gezondheidseisen. De criteria promoot de meest milieuvriendelijke producten en diensten, maar houdt ook rekening met andere factoren zoals de vrije handel en evenredigheid (kosten versus opbrengsten).

De Nordic Swan certificeert nu 66 verschillende productcategorieën en wereldwijd zijn er al zeker 600 bedrijven met producten met het ecolabel. Deze categorieën variëren van wasmiddelen tot zelfs hotels. In Nederland wordt er nog weinig promotie gemaakt voor dit keurmerk. Maar er zijn steeds meer Scandinavische bedrijven die hun producten met het Nordic Swan label op de Nederlandse markt brengen. Ook zijn er Nederlandse bedrijven die het Nordic Swan label op de producten zetten die ze exporteren naar Scandinavische landen.

Doel

Het Nordic Swan label is bedacht om consumenten milieubewuster te laten worden. Daarmee wordt ook getracht een duurzamere samenleving te creëren. Een ecolabel is daar een nuttig instrument voor. Klanten kunnen hierdoor gemakkelijk zien welke producten milieuvriendelijk zijn en welke niet.

Voordelen

Er zijn verschillende voordelen aan een Nordic Swan label:
  • Het label is zeer bekend in de Scandinavische landen. 67% van alle inwoners weet wat er met het logo bedoeld wordt. Het label is dus een kostenefficiënte manier om milieuvriendelijk te communiceren. Bedrijven kunnen zo laten zien dat ze verantwoordelijkheid nemen en milieuvriendelijke producten op de markt zetten.
  • Het is makkelijk om de milieu-gerelateerde eigenschappen van producten te promoten met een bekend logo. Alles wat je hoeft te doen is het Nordic Ecolabel te laten zien in je reclamecampagne.
  • Het label geeft je gratis reclame. 77% van de Zweden vinden dat het Nordic Ecolabel een product extreem betrouwbaar maakt.

Criteria

De criteria van de Nordic Swan zijn dezelfde als die van het EU-Ecolabel. Ze werken dan ook samen om de criteria op te stellen. Het label is normaal gesproken drie jaar geldig, daarna moet een bedrijf opnieuw een licentie aanvragen. Hierdoor worden alle bedrijven goed in de gaten gehouden en gegarandeerd dat producten een blijvende goede kwaliteit hebben. De criteria worden ook uitvoerig getest zoals onafhankelijke laboratoriumonderzoeken, certificaten en controlebezoeken.

Criterialijst is te vinden op de website: Criteria Nordic Swan

Lees verder

© 2010 - 2019 Juleskerckhoffs, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nordic Swan Label"

Infoteur: Juleskerckhoffs
Gepubliceerd: 19-04-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Ecolabels
Schrijf mee!