InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Frituurvet inleveren, recyclen en hergebruiken

Frituurvet inleveren, recyclen en hergebruiken

Frituurvet inleveren, recyclen en hergebruiken Gebruikt frituurvet kan worden gerecycled en dat is goed voor het milieu. Dit kan door gebruikt frituurvet en oliën in te zamelen en her te gebruiken. In de afgelopen jaren zijn er vaker initiatieven geweest om frituurvet in te zamelen, maar deze zijn nooit echt doorgebroken. Nu wordt er vanuit de markt opnieuw een poging in gang gezet om frituurvet te recyclen.

Waarom inzamelen

Gebruikt frituurvet en oliën zijn producten die zich uitstekend lenen om gerecycled te worden. Ten eerste belasten ze het milieu wanneer ze zo op de vuilnisbelt belanden of via de wc of gootsteen naar het riool gespoeld worden. Ten tweede is het een product dat in heel Nederland door vrijwel iedereen gebruikt wordt, we hebben bij wijze van spreken allemaal een frituurpan in huis, dus qua kwantiteit zou het geen probleem moeten geven. Ten derde kunnen er grondstoffen voor andere producten uit gehaald worden. En ten vierde heeft het restproduct nog een hoog verbrandingswaarde wat weer energie oplevert als het bijvoorbeeld in een (bio-)elektriciteitscentrale verbrand wordt voor de opwekking van elektriciteit.

Waar in te leveren?

Op dit moment komen er steeds meer inzamelpunten in Nederland. Veelal gebeurt dit via een supermarkt bij u in de buurt, maar soms geven ook cafetaria’s of sportverenigingen het goede voorbeeld en doen ze mee. En natuurlijk kunt u terecht bij de meeste milieustraten.

Hoe aan te leveren?

Over het algemeen moet men zich aan een aantal regels houden voor het inleveren van uw frituurvet of frituurolie:
  • Laat het frituurvet of de frituurolie eerst afkoelen.
  • Giet het frituurvet of de frituurolie terug in de originele verpakking.
  • Sluit de verpakking goed af.
  • Gooi het frituurvet of de frituurolie met verpakking in de inzamelcontainer.

Wie staan er achter?

Er zijn natuurlijk een aantal partijen die dit initiatief steunen. Dit zijn zowel milieuorganisaties als frituurvet producenten. Dit zijn onder andere:

Remia

Waarschijnlijk een van de grootste marktleiders van Nederland. Het is goed dat zei zich verbinden aan dit initiatief. Ze doen het waarschijnlijk ook een gedeelte uit eigenbelang omdat ‘groen en duurzaam’ zijn en uitstralen tegenwoordig en goed marketing tool is voor bedrijven.

Stichting Natuur en Milieu

Stichting Natuur en Milieu is een onafhankelijke organisatie die met hart en ziel werkt aan een mooi landschap, een rijke natuur en een gezond milieu.

Verantwoord frituren

Dit is een ‘keurmerk’ waar cafetaria’s zich bij kunnen aansluiten als ze in hun cafetaria verantwoord frituren volgens de eisen van het keurmerk.

Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën

Het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën is een stichting die voorlichting geeft over de wijze waarop margarine, vetten en oliën passen in een gezonde, eigentijdse en smakelijke voeding.
© 2010 - 2019 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verantwoord frituren in eigen keukenVerantwoord frituren in eigen keukenGeen zin in koken en je wilt toch snel wat lekkers te eten op tafel. Lekkere patatjes als maaltijd of een portie bitterb…
Recycling: inzamelen van gebruikt frituurvetRecycling: inzamelen van gebruikt frituurvetHet is mogelijk om op steeds meer plaatsen gebruikt frituurvet in te leveren. Het gebruikte frituurvet kan vervolgens wo…
Frituren, makkelijk en snelFrituren staat bekend als een gemakkelijke en snelle bereidingswijze. Je dompelt het eten een aantal minuten onder in ve…
Van frituurvet en slachtafval biodiesel makenVan frituurvet en slachtafval biodiesel makenVan frituurvet en slachtafval maken in 2010 al drie fabrieken biodiesel. Wie dus zijn afgewerkte frituurafval inlevert b…
Hoe bak ik de lekkerste patat? 10 tips voor hemelse portiesHoe bak ik de lekkerste patat? 10 tips voor hemelse portiesAl sinds kinds af aan eten Nederlanders patat: bij de patatboer op de hoek, bij de lokale fastfoodketen en vroeger bij o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Frituurvet inleveren, recyclen en hergebruiken"

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!