Blaue Engel Label
De Blaue Engel is het oudste en eerste milieu-gerelateerd label voor producten en diensten ter wereld. Het is ontstaan in 1978 op initiatief van de Duitse minister van Binnenlandse Zaken. Het beschouwd zichzelf als markt-instrument voor milieubeleid bedacht om de positieve milieu-gerelateerde eigenschappen van een product of dienst te benadrukken. Dit omdat consumenten vaak niet weten wat voor ongewenste stoffen er in een product zitten.
De Blaue Engel levert dus een goed beeld, zonder oneerlijke concurrentie, of een product (behalve voedsel) of dienst ecologisch gezien in orde is. Het label helpt om de structurele verandering die nodig is naar een duurzame samenleving op gang te brengen. En het label heeft succes: het eerste 'Basic Award Criteria' werd in 1978 geaccepteerd door de 'Environmental Label Jury'. Tegenwoordig hebben ongeveer 10.000 producten en diensten in 80 verschillende categorieën het Blaue Engel logo.
In de afgelopen dertig jaar dat het label nu bestaat heeft het label al vele successen in milieu-gerelateerd en consumentenbeleid behaald. Het Blaue Engeld is daarerntegen pas geslaagd als de producten met de beste ecologische invloed standaard wordt.
Doel
Het doel van het label wordt duidelijk op de site vermeld: De Blaue Engel promoot het bewustzijn en bezorgdheid van zowel de milieubescherming als de consumentenbescherming. Om dit te bereiken geeft het instituut 'logo's' weg om te laten zien welke producten hier voor in aanmerking komen. Het product moet dat niet alleen goed zijn voor het milieu, maar moet ook aan de hoge kwaliteitseisen voldoen, het moet goed zijn voor de gezondheid voor werknemers en met afval moet zorgvuldig mee om gegaan worden. Alle deze factoren samen zorgen ervoor dat een product of dienst milieuvriendelijk is. Consumenten kunnen zodoende het ecolabel op een product zelf zien en beslissen of ze het product willen kopen of niet.
Voordelen
Van alle ecolabels tegenwoordig op de markt kent de Blaue Engel het meeste vertrouwen van de consument. Dit wordt bewezen door de statistieken:
- 80% van de consumenten herkent het logo
- 66% van de consumenten is bereid meer te betalen voor milieuvriendelijke producten
- 38% van de consumenten let bij het winkelen op het logo
Dit maakt het label een betrouwbare wegwijzer voor het kopen van ecologisch correcte producten. Het label heeft dus een positieve invloed op beide kanten. Consumenten kunnen een milieuvriendelijke keuze maken en de economische winst die daarmee gehaald wordt is ook positief.
Criteria
De criteria van het label voor alle verschillende categorieën kun je vinden op de volgende website:
Blaue Engel criteria
Instanties die betrokken zijn bij het toekennen van het label zijn:
- De Jury Umweltzeichen (Milieukeurjury) bestaat uit experts en vertegenwoordigers van de drukkingsgroepen uit de industrie, de consumentenverenigingen, de milieubeschermingsbewegingen en de wetenschappelijke wereld.
- Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung e.V. RAL (Duits instituut voor gezondheid, kwaliteit en labeling)
- Umweltbundesamt (federaal milieuministerie).