InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Hoe wordt energie duurzaam opgewekt?

Hoe wordt energie duurzaam opgewekt?

Het milieu is een onderwerp waar steeds moeilijker onderuit valt te komen. We weten dat als we doorgaan zoals we nu bezig zijn, de toekomst een zeer onaangename wordt: steeds minder natuur, ongezonde lucht, ongezond eten (door vervuilde lucht en bodem), steeds minder landbouwgrond (door erosie). Daarom wordt er volop geëxperimenteerd met andere technieken en gezocht naar duurzame methoden om de conventionele methoden mee te vervangen.

Wind

Voor het opwekken van windenergie zijn speciale windturbines of windmolens nodig. Ze kunnen worden geplaatst op het land en in de zee. Voor het plaatsen van windturbines in de zee, zijn speciale schepen nodig. Iedere windturbine kan jaarlijks ongeveer 1250 huishoudens voorzien van elektriciteit. In Nederland is het mogelijk mede-eigenaar te worden van een van deze windmolens. Om dat te worden moet je betalen voor lidmaatschap, en vanaf dan ben je voor de rest van je leven lid van de coöperatie. Een voordeel hiervan is stabiele elektriciteitskosten. Windenergie kan ook dienen als een goede bron van extra inkomen voor boeren. Ze kunnen namelijk hun land verhuren voor het plaatsen van windmolens.

Water

Bewegend water heeft kinetische energie. Die energie kan op verschillende manieren worden omgezet in bruikbare energie. Men kan bijvoorbeeld gebruik maken van de golven op zee om dit te doen, of van de getijden. De meest gebruikelijke manier is om een dam te bouwen in een rivier. Een dam controleert het stromen van het water. Achter de dam wordt een reservoir gecreëerd. In de dam zit een turbine. Wanneer het water hier doorheen stroomt gaan de bladen draaien en wordt energie gegenereerd in de turbine. Omdat het water snel moet stromen zodat de turbinebladen snel gaan draaien, worden hydro-elektrische stations vaak bovenaan rivieren geplaatst, waar de snelheid, volume en kracht van de rivier het grootst is. Deze stations vereisen normaal geen toezicht. Ze worden meestal gecontroleerd van een afstand, via een monitorsysteem.

Biomassa

Organisch afval dat continu wordt geproduceerd door de maatschappij wordt biomassa genoemd. Onder andere houtsnippers, eten, plantaardige olie en andere materie die organische energie bevat, vallen onder biomassa. Biomassa wordt vaak verkregen via de landbouw. Wanneer biomassa wordt verbrand, produceert het hitte waarmee stoom wordt gecreëerd die de stoomturbine aandrijft en zo elektriciteit genereert. Het organische afval dat wordt gebruikt om energie mee op te wekken zou normaal worden gedumpt op stortplaatsen of in de open lucht verbrand worden.

Zon

Zonne-energie wordt opgewekt met zonnepanelen. Zonnepanelen worden gemaakt van halfgeleidermateriaal. Wanneer zonlicht op zo'n paneel valt, ontstaat er een spanning tussen de verschillende lagen op het paneel. Door het zonlicht komen elektronen los van de atomen in de zonnecellen. Dit proces heet een fotovoltaïsche reactie. De energie die door deze reactie vrijkomt wordt omgezet in elektrische energie door een omvormer. Omdat 's nachts de zon niet schijnt werkt deze techniek natuurlijk alleen overdag en het beste bij zonnig weer. Er zijn steeds meer mensen die zonnepanelen laten installeren op hun dak en deels leven van de energie die ze leveren. Er zijn er zelfs die al hun energie van zonnepanelen halen.

Aardwarmte

Elektriciteit kan ook worden opgewekt met geothermische energie, oftewel, aardwarmte. Dat wordt gedaan door water daar beneden te pompen in pijpen die tot diep in de grond gaan. Wanneer het water een bepaalde diepte bereikt wordt het opgewarmd door de aardkern. Vervolgens wordt het weer omhooggehaald en bijvoorbeeld gebruikt om een huis te verwarmen.
© 2015 - 2018 Balideli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://environment.nationalgeographic.com/environment/global-warming/solar-power-profile/
  • http://www.reenergyholdings.com/renewable-energy/what-is-biomass/
  • http://www.eschooltoday.com/energy/renewable-energy/hydro-energy.html

Reageer op het artikel "Hoe wordt energie duurzaam opgewekt?"

Infoteur: Balideli
Gepubliceerd: 20-05-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!