InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Ook Schiermonnikoog is zeer kwetsbaar voor de mug

Ook Schiermonnikoog is zeer kwetsbaar voor de mug

Ook Schiermonnikoog is zeer kwetsbaar voor de mug De mug is een heel vervelende ziekteverspreider. Denkt u aan tropische ziektes als malaria. Maar de mug is in Nederland inmiddels ook een kwelgeest geworden die toeristen kan verjagen. Schiermonnikoog is hiervan een goed voorbeeld, maar ook in Brabant zijn nieuwe exotische muggen geconstateerd. Dat het menens is blijkt uit het feit dat het ministerie de muggen met alle middelen wil bestrijden. Overleven de muggen toch, dan zijn de verschrikkelijke ziekteverwekkers ook niet ver meer weg in ons land.

Malaria en de mug

De de mug en in het bijzonder de Tijgermug is regelmatig een zeer ernstige verspreider van ziektes als Malaria, Dengue en Gele koorts. Deze Tijgermug is in het Westen sinds het begin van de twintigste eeuw sterk in opmars en heeft begin 2008 Brussel en zelfs Nederland al bereikt. Daarmee zijn tropische ziekten ook dichterbij gekomen. Zelfs onze wadden worden regelmatig door muggen geteisterd. Het ongedierte tiert er welig.

Schiermonnikoog en de mug

Schiermonnikoog leeft van het toerisme. Er zijn daar maar liefst 6.200 logeerbedden voorradig, in hotels, op campings en boten. Bijna de helft van de inwoners van deze kleinste gemeente van Nederland is werkzaam in de horeca. In topjaren is het aantal geschatte bezoekers zon 300.000. Die bezoekers brengen aardig wat geld in het laatje. Maar als er een grote muggenplaag is zoals in 2008, kan dat aantal in een jaar naar schatting 10% of meer lager uitvallen dan normaal is. En wie er tijdens zo'n zomer is, kan zich maar beter goed tegen de muggen beschermen.

Onderzoek naar de muggenplaag

Het eilandbestuur heeft een grondig onderzoek gelast, dat wordt uitgevoerd door de TU Wageningen. Vermoedens bestaan dat het teveel aan muggen maken heeft met een gerezen grondwaterpeil. Zo zou de beheerder van het Nationaal Park Schiermonnikoog het grondwaterpeil op het eiland met maar liefst veertig centimeter hebben verhoogd, om de rood gebefte duinviool te redden. Ook de gevolgen van klimaatopwarming moeten niet worden uitgesloten. De winter was zacht en in het warme voorjaar kon de mug prima gedijen. De plaag is niet alleen van groot economisch belang, maar betekent ook dat nog eens goed moet worden gekeken naar de inrichting van het eiland. Enerzijds is daar Natuurmonumenten, die de commotie weliswaar begrijpt, maar de natuur zoveel mogelijk de ruimte wil geven. Anderzijds zijn er de bewoners en toeristen die geld willen verdienen en in rust van de vakantie willen genieten.

Ecologie versus economie

Hiermee komen we bij een tegenstelling tussen ecologie en economie die wel veel vaker voorkomt. De één wil de natuur alle ruimte geven, de ander geeft de voorkeur aan economische activiteiten die ermee op gespannen voet kunnen staan. Dat is een bekende discussie. Maar toch is het feit dat we nu vanuit het noorden en vanuit het zuiden door muggen worden belaagd geen fijn idee. Nog niet zo lang geleden bestond in ons land nog malaria in de veengebieden en weer lijken de muggen op te stomen doordat het klimaat opwarmt. Als dat maar geen gevaarlijke cocktail is. Reden genoeg, zo blijkt, om het de eerdere plaag in Schiermonnikoog goed te volgen en te bezien wat dat voor de rest voor ons land vanuit epidemisch oogpunt kan betekenen. Klimatologen en biologen wachten dit met spanning af.

Slot

Schiermonnikoog vreest voor een aanstaande muggenplaag, inclusief de ziekteverwekkers. Er lijkt vooralsnog dus weinig bereikt sinds 2008. eenvoudig is het ook niet, maar een ieder zal begrijpen dat het wachten totdat de tijgermug in Amsterdam en Den Haag is gesignaleerd, ook geen optie is. Afwachten lijkt nu een zeer slechte raadgever, want de Tijgermug maakt deze eeuw een duidelijke opmars in ons land.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ook Schiermonnikoog is zeer kwetsbaar voor de mug"

Reacties

Kees, 20-06-2008 20:31 #2
Houdt Schier muggenvrij, beheer het eiland goed. Reactie infoteur, 25-02-2018
Zeker.

Drbartm, 30-04-2008 20:48 #1
De eenige reden dat er op Schiermonnikoog een muggenplaag is geweest komt door de verhoging van het grondwaterpeil van 40 cm. De gehele drainage van de natuugebieden en aan het aanpalende gebied liep in de soep en de steekmuggen konden zich naar hartelust vermenigvuldigen. De groene beheerders deden het af als niet waar en ook Alterra heeft er geen vinger achter gekregen want de rapporteur mailde mij dat hij dat niet weet. Dus dit gegeven is onder de pet gehouden! Dat is een schande van de eerste orde. Maar ook Alterra heeft hier een steek laten vallen door dit niet te onderkennen. Of wiens brood men eet diens woord men schrijft? Het eenige dat gedaan dient te worden is het grondwaterpeil terug te brengen naar 2005-2006. Het hele gedoe van natte natuur is een alliteratie en net zo'n hysterisch als zure regen maar dat wel vele miljioenen kost aan de burgers diie er niet om vragen. Dat duinvioltje kweek je maar in een duinpan. In ieder geval hoort degene die de grondwaterspiegel bij het repport onder de pet heeft gehouden een rotschop te krijgen en op te donderen. Reactie infoteur, 25-02-2018
Dank voor uw reactie.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-12-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Malaria
Reacties: 2
Schrijf mee!