InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Groepen vliegjes in huis? Mogelijk zijn het klustervliegen

Groepen vliegjes in huis? Mogelijk zijn het klustervliegen

Hebt u last van kleine zwarte vliegjes die in groepen voor het raam zitten? Of treft u in huis of kantoor veel vliegjes aan op de muren en meubilair? Mogelijk hebt u last van klustervliegen! Waar komen deze vliegen vandaag en hoe krijgt u ze weer weg? Lees meer over deze vliegen en hun bestrijding in onderstaand artikel.

Wat zijn klustervliegen

Zoals de naam al doet vermoeden, komen klustervliegen voor in grote groepen, cluster = concentratie, verzameling, tros, groep. Ze dragen de Latijnse naam: Pollenia rudis en hebben een lengte tot ongeveer 8 millimeter. Een volwassen klustervlieg vrouwtje legt haar eitjes op een beschermde en beschutte plek op de grond. Na zo'n 7 dagen komt er een larve uit, die in de grond op zoek gaat naar een regenworm en er vervolgens in kruipt. De larve voedt zich door de regenworm van binnen uit op te eten. Op het moment dat de regenworm (bijna) dood gaat, verlaat de parasiet zijn gastheer en is het tijd voor hem om zich te gaan verpoppen. Uiteindelijk zal de made uitgroeien tot een klustervlieg die op zoek gaat naar bloemen om zich te voeden met nectar. Er kunnen zich per zomer, afhankelijk van de temperatuur, twee tot vier keer jonge klustervliegen ontwikkelen.

Najaar

Klustervliegen houden niet van de kou en zoeken in het najaar een plek op waar het behaaglijk warm is en ze ongestoord kunnen overwinteren. Met duizenden tegelijk dringen de vliegjes via allerlei zeer kleine openingen de (spouw)muur binnen, waar ze vervolgens in grote groepen dicht opeen bij elkaar gaan zitten. Soms dringen ze nog verder onze woningen binnen met alle gevolgen van dien. Omdat ze met regelmaat in verlaten kamers en/of op zolder worden aangetroffen, worden ze ook wel "attic flies" (zolder vliegen) genoemd.

Voorjaar

In het voorjaar zodra buiten de temperatuur langzaam weer stijgt en de schuilplaats (in)direct wordt verwarmt door de zon, worden de vliegen weer actiever. Dit is voor hun een teken dat de koude dagen voorbij zijn en ze weer naar buiten kunnen. Maar in sommige gevallen komen ze in onze woonkamers, keukens, badkamers of slaapkamers terecht in plaats van in de vrije natuur. De kleine vliegen verzamelen zich vervolgens op ramen, muren en meubilair waar ze wat sloom rondlopen en af en toe wat rondvliegen.

Plaag

De vliegende insecten kunnen voor een enorme plaag in huis zorgen door met honderden en soms zelfs met duizenden soortgenoten meerdere dagen achtereen in onze leefomgeving te verschijnen. Dit verschijnsel kan weken aanhouden. Doordat de vliegen door kleine openingen heen kunnen dringen, is het in sommige gevallen niet eens duidelijk waar ze vandaan komen.
's Morgens en in de loop van de dag komen ze tevoorschijn en zoeken ze vooral vochtige en lichte plekken in huis op, waar ze zo nu en dan ook in groepen bij elkaar gaan zitten.

Schadelijk

Ondanks dat ze er in grote hoeveelheden griezelig en vies uit kunnen zien, zijn ze niet schadelijk voor de gezondheid. Ze steken of bijten niet en brengen, voor zover bekent, geen ziekteverwekkers met zich mee. Ze zijn wel erg onhygiënisch want ze maken oppervlakten, waar ze veel op verschijnen vies met muggenpoep, wat vooral in een keuken niet wenselijk is.

Bestrijding

Het beste kunt u het ongedierte in uw leefomgeving opzuigen met een stofzuiger, omdat de vliegen vrij traag zijn werkt dit erg goed. Het is ook mogelijk om plakstrips op ramen of een ander oppervlak te bevestigen zodat u de vliegen hiermee weg kunt vangen. Dit is vooral handig indien u veel van huis bent of wanneer de vliegen zich op een plek bevinden waar u niet goed met de stofzuiger bij kunt komen. Plakstrips/lijmstrips zijn over het algemeen te verkrijgen bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in ongedierte bestrijding.

Bij bestrijding van klustervliegen moet men de bron aanpakken, in dit geval: hun schuilplaats. Het heeft geen enkele zin om aldoor met vliegenspray door het huis te gaan, met zo'n spuitbus vergiftigt u in dit geval alleen maar uw leefomgeving. Per slot van rekening komen er continue "nieuwe" vliegen te voorschijn uit hun schuilplaats. Voor het bestrijden van klustervliegen in bijvoorbeeld de spouwmuur hebt u in de meeste gevallen professionele hulp nodig. Soms moeten er gaten in een muur worden geboord om een cluster te kunnen bestrijden. In de meeste gevallen zullen er chemische bestrijdingsmiddelen voor nodig zijn. Zelf met chemicaliën aan de slag gaan kan erg gevaarlijk zijn voor uzelf en het milieu, tevens is het belangrijk dat de juiste bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

Preventie

Het is erg belangrijk om zoveel mogelijk de vliegen buitenshuis te houden want klustervliegen hebben de gewoonte om vaak dezelfde woning of kantoor te bezoeken om te overwinteren. Maar ook wanneer de vliegen eenmaal in huis zijn, is het van belang dat de plaag zich enkel tot één ruimte beperkt en dat ze zich niet door de gehele woning of gebouw gaan begeven.

Doordat ze zo klein zijn is het erg lastig om te voorkomen dat ze naar binnen komen of zich verder verspreiden. Toch kunnen een paar simpele voorzorgsmaatregelen in een enkel geval helpen:
  • Plaats horren
  • Sluit ramen zoveel mogelijk
  • Houdt deuren zoveel mogelijk dicht
  • Dicht naden, scheuren en kieren

Professionele hulp

Indien voorzorgsmaatregelen niet meer werken en het uitdraait op een plaag, is het raadzaam om professionele hulp in te schakelen.

Tot slot

Voor meer informatie over ongedierte en plaagdieren bestrijding kunt u terecht bij de special door hier te klikken.
© 2011 - 2017 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegjes nabij het afvoer? Mogelijk zijn het latrinevliegenTreft u in huis kleine zwarte vliegjes aan nabij een afvoerputje of ziet u vliegjes in de badkamer of toilet? Mogelijk h…
Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)Het basisonderwijs in Nederland is grofweg verdeeld in regulier (gewoon) onderwijs en speciaal onderwijs. Op deze laatst…
Fruitvliegjes in huis, een lastig probleemFruitvliegjes in huis, een lastig probleemFruitvliegjes in huis. Bijna iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad. In de meeste gevallen is het vrij simpel om…
Zelf een wespennest bestrijden, tips voor een goede afloopZelf een wespennest bestrijden, tips voor een goede afloopEen wespennest bestrijden is niet moeilijk. Met de juiste hulpmiddelen kan iedereen een makkelijk te bereiken wespennest…
Bronnen en referenties
  • www.the-piedpiper.co.uk

Reageer op het artikel "Groepen vliegjes in huis? Mogelijk zijn het klustervliegen"

Reacties

Goyens-Schouteden, 18-10-2016 21:20 #5
Wij hebben sinds enkele weken last van een vliegeninvasie op onze slaapkamer. Zowel aan de binnenkant van de raam als aan de buitenkant. Ook tussen de vliegenraam en het venster. Hebben er ondertussen al een duizendtal opgezogen met de stofzuiger, maar het is dweilen met de kraan open. Wij zijn bang dat we er nu ieder jaar last van gaan hebben. Ze leven wel niet lang en zijn meestal binnen 1 dag dood of zijn sloom. Wat kunnen we doen en wat kost ons professionele hulp? Reactie infoteur, 19-10-2016
Gespecialiseerde bedrijven kunnen u een offerte op maat geven.
MvG El-Ja

Rocchina, 07-05-2016 11:40 #4
Ik heb al een paar weken last kleine zwarte vliegen die constant tegen de badkamervenster zijn en tegen de venster van de hal…
heb al spray gebruikt en ben constant de dode vliegjes met d stofzuiger weg aan t weghalen.
ik word er gek van.als ik in de keuken ben vallen er vliegjes in mn koffie en in mijn eten.is erg vervelend en ik weet niet van waar ze komen.binnen of buiten.heb geen idee.kun je mij hier aub mee helpen voor een snelle oplossing.
en wat moet ik doen… om deze te bestrijden.
MVG
Rocchina

Rita, 11-04-2016 16:04 #3
Bij mij zitten ze aan de dakgoot. Mijn keuken raam is er vlakbij. Wat kan ik daar aan doen?

Vriendelijke groeten

Daniel, 02-01-2014 11:27 #2
Ik heb al een tijd last van kleine vliegen die overal op zitten soms komen ze op het licht af ook als je aan het eten bent komen ze ze zitten dan in je bord met eten of ze vallen je lastieg door op je gezicht of een plek op je lichgaam te zitten. ze zitten op de ruiten op de muur op tv.een vliegen vanger help er niet tegen.ik ben wel niet voor bestrijdings middel maar ik ben het erg zat. ik had op google gelezen om een glasje met wijn en ja ze gaan er wel op af maar het probleem is dat ik ze na een tijd terug krijg. iemand a.u.b. een oplossing bij voorbaat vriendelijk dank de heer claeys ps vergeef mij slechte spelling

Rita Bruyland, 02-03-2012 17:53 #1
Al maanden zit ik met de klustervliegen in huis, en kan de bron niet vinden. is het mogelijk dat de bron van de kelder komt (vocht) langs de de deur? die uitgeeft in de gang, maar wel verbinding geeft met de living, alwaar er VEEL klustervliegen op de voorruit gaan zitten?
Bestaat er een produkt ter verdelging,
Kan ik de bron opsporen? want die ken ik echt niet. Het is zeker al twee maanden dat ik met deze plaar verveeld zit.
Graag een antwoord, waarvoor dank bij voorbaat.

Rita Bruyland Reactie infoteur, 02-03-2012
@Rita,
Indien u er erg veel last van vliegjes hebt, is het verstandig om professionele hulp in te schakelen. Zelf met een spuitbus aan de slag gaan is echt geen optie, omdat u niet alle vliegen kunt doden met een paar spuitbussen.
U geeft aan dat u al maanden last hebt van de vliegen en waarschijnlijk uit de kelder komen, het is ook nog mogelijk dat u last hebt van latrinevliegen. Meer informatie hierover kunt u vinden via onderstaande link:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/72380-vliegjes-nabij-het-afvoer-mogelijk-zijn-het-latrinevliegen.html
Maar ook wanneer u te maken heeft met latrinevliegen, is de kans groot dat u professionele hulp in moet schakelen.
Met vriendelijke groet,
El-Ja

Infoteur: El-ja
Gepubliceerd: 05-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Plaagdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!