InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vliegen die in de winter voor overlast zorgen

Vliegen die in de winter voor overlast zorgen

Vliegen zoeken bij kouder weer de beschutting op van droge en warme plekken. Dat betekent ook dat ze vaak woningen of bedrijfsgebouwen opzoeken tijdens winters. Niet alle vliegen, maar een aantal van hen. En dat kan voor overlast zorgen, omdat ze vaak in hele grote groepen van duizenden tegelijk samenwonen in zo'n "gasthuis". Alles over vliegen in de winter en de overlast die ze kunnen veroorzaken.

Vliegen die in de winter gewoon in Nederland blijven

In de winter zijn er vliegen die in Nederland gewoon heerlijk in woningen komen wonen hangen. Dit zijn:
  1. De clustervlieg
  2. De grasvlieg
  3. De herfstvlieg

De clustervlieg

De clustervlieg heeft zijn naam te danken aan het feit dat hij clusters, dat wil zeggen dat het dier in grote groepen samenwoont. Daarvoor zoeken ze in de herfst geschikte gebouwen op waarin ze zich schuilhouden. Een of twee clustervliegen zijn niet schadelijk, maar de groepen waarin ze opereren wel. Ze veroorzaken dan overlast die alleen bestreden kan worden door gespecialiseerde bedrijven. Tijdens de zomer en het begin van de herfst hebben mensen eigenlijk nauwelijks last van de clustervliegen. Maar als het kouder wordt, zoeken ze de hoeken en gaten op in huizen om te schuilen tegen de lage temperatuur. Als het dan nog kouder worden gaan ze samenschuilen en vormen op die manier hele grote groepen, soms van duizenden vliegen. Hoewel de reden onduidelijk is, zoeken ze bovendien vaak ieder jaar hetzelfde gebouw op. Is een woning of bedrijfsgebouw dus eens bezocht door de clustervlieg dan is het risico heel groot dat ze het jaar erop er weer zitten. De clustervlieg is daarbij gek op hooggelegen panden. Als er in winters warme dagen zijn of de zon schijnt, gaan ze massaal op de ruiten zitten omdat ze op het licht afkomen. Wordt niet ingegrepen dan kan er een echte plaag ontstaan.

De grasvlieg en de herfstvlieg

Ook de grasvlieg en de herfstvlieg vinden het lekker om met hele groepen te overwinteren in gebouwen. Overigens lijken de drie insecten ook in sommige opzichten op de gewone kamervlieg. Alleen hun uiterlijk en lengte zijn anders.

Uiterlijk van de clustervlieg

De clustervlieg lijkt wel een heel grote kamervlieg en hij heeft haren die goud doorschijnend zijn op de borst. De clustervlieg is ongeveer 8 millimeter lang en is dus best groot.

Uiterlijk van de herfstvlieg en de grasvlieg

De herfstvlieg is tussen de 6 en 7 millimeter lang en is dus kleiner dan de clustervlieg.De grasvlieg is nog kleiner en meet ongeveer 3 millimeter.

Het leven van de grasvlieg, de herfstvlieg en de clustervlieg

De grasvlieg, de herfstvlieg en de clustervlieg komen allemaal tot ontwikkeling in de buitenlucht. Zij leven in weilanden, graslanden en andere gebieden. Het klimaat is van grote invloed op hoeveel van hen worden geboren en het overleden. Hoe warmer en droger de zomer, hoe groter hun aantallen. Van de vliegen leggen de volwassen vrouwtjes eitjes op vochtige grond, bijvoorbeeld onder rottende bladeren. De larven komen na ongeveer een week uit en dan gaan ze op zoek naar regenwormen. Daar klampen ze zich namelijk aan vast. De made is een parasiet en vreet zich een weg door het lichaam van de regenworm. Is de gastheer bijna dood of helemaal dood, dan komt de made naar buiten en verpopt hij zich in de grond. De volwassen dieren voeden zich vervolgens met de nectar van bloemen.

Vliegen in de winter voorkomen: horrengaas

In de winter komen de insecten dus graag binnen. Om dit te voorkomen is het belangrijk om dit onmogelijk of haast onmogelijk te maken. Net als in de zomer is het daarom van belang om ramen en deuren die vaak open staan af te sluiten met horrengaas waar de insecten niet doorheen kunnen komen. Gaten en kieren in muren moeten worden gedicht. Door te werken met horren kunnen mensen wel blijven ventileren, maar kunnen de insecten niet binnenkomen. Toch werkt dit niet altijd, want vliegen kunnen ook via de dakpannen een woning of pand binnendringen. Ook moeten bewoners altijd door een deur om ergens binnen te treden en dan gaan er vaak flink wat vliegen mee naar binnen.

Klimplanten tegen de muur zorgt voor vliegen

Mensen die klimplanten zoals klimop of wingerd tegen hun woning hebben kunnen ook rekenen op vliegen die naar binnen willen. Grasvliegen zijn namelijk gek op deze plant en komen op die manier snel de woning binnen.

Bestrijdingsmiddelen in de muur tegen vliegen en andere insecten

Als iemand al deze maatregelen heeft getroffen en er zijn toch nog steeds veel vliegen te vinden in een woning dan moet de hulp van professionals worden ingeroepen. Een plaag van vliegen kan eigenlijk alleen maar door gespecialiseerde bedrijven worden bestreden.
  1. Zij mogen bijvoorbeeld middelen gebruiken die een normale burger niet mag gebruiken
  2. Bovendien zijn deze mensen deskundig en weten ze wat ze waar voor moeten inzetten
  3. Alle ruimten waarin zich de vliegen bevinden zullen worden behandeld omdat ze anders toch weer tevoorschijn komen.
  4. Soms betekent dit dat er gaten moeten worden geboord in buitenmuren of dakbeschot om de groep vliegen te kunnen bestrijden
  5. Daarna wordt dan een bestrijdingsmiddel ingespoten dat de dieren moet doden
Gerelateerde artikelen
Muggenoverlast, wat kan ik daartegen doenMuggenoverlast, wat kan ik daartegen doenIedereen kent het wel, muggen die je s'nachts uit je slaap houden en de vervelende muggenbeten. We krijgen in Nederland/…
Vliegen zijn bijzondere insectenVliegen zijn bijzondere insectenVliegen zijn hele bijzondere dieren. Je komt ze vrijwel overal ter wereld tegen. Ze zijn opvallend snel en wendbaar. Wan…
Vliegen: business class, first class of economy classVliegen: business class, first class of economy classDe meeste mensen vliegen altijd economy class als ze met een vliegtuig reizen. In de meeste gevallen is dat gewoon omdat…
Je paard beschermen tegen vliegen en insectenTijdens de lente- en zomermaanden worden onze paarden overmatig geplaagd door vliegen, muggen en andere insecten. Wat ku…
Wespenvanger makenEen wespenvanger maken voor in de tuin kan heel eenvoudig. Ook voor in huis zijn verschillende mogelijkheden om wespen e…

Reageer op het artikel "Vliegen die in de winter voor overlast zorgen"

Reacties

Weg Met Vliegen, 21-11-2017 01:20 #4
Vannach even mijn dekens opgeschud (de kat komt namelijk graag nestelen in mijn bedgoed) doe ik even een raam open kwam er grote vlieg binnen, de clustervlieg zoals er wordt aangegeven hier. Wat heeft het toch geduurd om één vlieg uit de kamer te krijgen. Ik heb werkelijk alles gemept behalve de vlieg. Uiteindelijk toch gelukt en naar buiten gegooid. Ik dacht, het is geen zomer meer, herfst is ook bijna voor bij hoe kunnen die vliegen dan hemelsnaam toch opduiken hier? Blijkbaar is het ook zo dat, wanneer het 6 graden is, al genoeg voor ze is om te overleven. Ik ben er in ieder geval van af, voor nu!

Guy Comhair, 14-10-2016 22:37 #3
Ik had graag een adres van een firma die bestrijding doet tegen de grasvlieg of kleustervlieg. Heb al meer dan 10 jaar last op mijn zolder van die beestjes. Vallen in de zomer en in de winter met duizenden naar beneden. Echt een plaag en ik weet hiermee geen raad meer. Liefs firma in Limburg. Mvg. Guy

Iris, 20-11-2012 19:28 #2
Beste, wat ben ik blij eindelijk te kunnen lezen over mijn probleem van de afgelopen 3 winters. Wij hebben een half openbebouwing gelegen aan een manage, e omgeven door veel weilanden, met daarachter een bos. Op de hoogste 2 kamers hebben we nu al 3 jaar last van een plotse invasie van vliegen. Vermoedelijk de clustervlieg als ik Uw beschrijving lees. ze zien er uit als een huisvlieg zijn groter en hebben opvallende opelkaar liggende vleugels en niet opzijgerichte zoals bij de huisvlieg.
Ze zwermen met een 50 tal rond in mijn logeerkamer en hangen allemaal wat stoned voor ons raam te vliegen op zoek naar zonlicht. ze vallen massaal dood na verloop van tijd, maar ik kan niemand uitnodigen om te logeren. Ik vermoed dat ze overleven via de vogelnesten in onze spouwmuur onder de dakpannen, jaarlijks enkele huismussen die zich nestelen hierin. Ik wil wel een firma opzoeken, maar dient dit dan elk jaar? of wordt alles toegedaan ook voor de huismussen? en wanneer plan ik dit voor of na de winter/herfst? Ik ben wel een grote dieren liefhebber maar vliegen liever buiten en niet in huis! kan iemand mij een antwoord geven aub. Groetjes Iris

R. de Jonge, 25-03-2012 20:44 #1
Vorig jaar herfst hadden we op het dak (en dakterras) verschrikkelijk veel last van, ik denk, grasvliegjes. We wonen 9e verdieping (bovenste) op ongeveer 30 meter hoog. Ze warern er echt met honderdduizenden. Het dak (en terras) zag wekenlang groen/grijs van de vliegjes en van achter de beplating op het dak vielen "trossen" met vliegjes als je tegen deze beplating sloeg. Ik heb dagen lang met water geprobeerd zoveel mogelijk weg te spoelen, maar ze bleven komen en soms was het te erg om te ademen en moest ik de actie staken.
Maar nu de zon er weer bij komt in het voorjaar hebben we weer last van deze grasvliegjes. Wel in mindere mate, maar op het dakterras zitten zit er nu niet in.
Ze vallen overigens nu al met duizenden op het dak en dakterras neer, maar ze blijven ook nu nog steeds komen.
We houden ze redelijk buiten, omdat we overal horren voor hebben en nu nog niet al te veel ramen en puideur open hebben. Maar zoals wel bekend hebben deze vliegjes
geen grote opening nodig.
Wie kan mij van goede informatie voorzien.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-11-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 4
Schrijf mee!