InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Muggenoverlast, wat kan ik daartegen doen

Muggenoverlast, wat kan ik daartegen doen

Muggenoverlast, wat kan ik daartegen doen Iedereen kent het wel, muggen die je s'nachts uit je slaap houden en de vervelende muggenbeten. We krijgen in Nederland/België steeds meer last van muggen omdat de laatste jaren de zomers vooral warmer en vochtiger zijn geworden. Nederland is een land met veel waterrijke- en natte natuurgebieden en dit is ideaal voor de mug want die leggen bij voorkeur hun eitjes in stilstaand water dat niet te diep is. We moeten in Nederland leren leven met muggenoverlast en muggenplagen. Nederland en België gaat steeds meer last krijgen van muggenoverlast en muggenplagen. Belangrijkste oorzaak is de klimaatsverandering, de laatste jaren is het het steeds warmer en vooral vochtiger geworden en dit is een ideaal leefklimaat voor de mug. Nederland is een land met veel waterrijke- en natte natuurgebieden en dit is ideaal voor de mug want die leggen bij voorkeur hun eitjes in stilstaand water dat niet te diep is. We moeten leren om goed om te gaan met muggenoverlast en muggenplagen. Ook is het belangrijk om ons er beter op voor te bereiden en maatregelen te nemen bv. horrengaas in ramen en deuren, regenton of vijver afdekken, electrische insectenvanger. Er zijn over heel de wereld ruim 25 honderd soorten muggen, in Nederland en België zijn er ruim dertig soorten bekend. Wij ervaren muggen als een overlast, maar muggen vormen een belangrijke voedselbron voor vele soorten vis en veel vogels, ook zijn ze een belangrijke voedsel bron voor andere insecten. Muggen komen het meeste voor in waterrijk gebied, ook een vijver of regenton in of rondom uw huis is heel geschikt voor de mug om zich goed te kunnen ontwikkelen (voortplanten).

Uiterlijk en leefwijze

Muggen hebben twee vleugels en kunnen goed vliegen. Ze behoren tot de familie van muskieten en steekmuggen. Muggen hebben vrij lange poten en ongeveer zes mm lang en dun lichaam. Vleugels en achterkant licht behaard. Een horizontale zithouding en iets gekromd. Ze kunnen zich onder de ideale omstandigheden razendsnel voortplanten. Niet alle muggensoorten steken, alleen de zwangere wijfjes muggen steken omdat deze bloed nodig heeft voor de ontwikkeling van haar eitjes. De wijfjes hebben monddelen waarmee ze kunnen steken en goed het bloed opzuigen, het eiwit uit het bloed zorgt ervoor dat de eitjes rijp worden. Als het wijfjes mug bloed heeft kan ze de eitjes in stilstaandwater of vochtige grond afzetten. Muggen kunnen ongeveer honderd eitjes tegelijk afzetten. En kunnen zich heel goed ontwikkelen in stilstaand water en warmte. De muggen van het andere geslacht de mannelijke mug steekt niet en zuigt ook geen bloed maar leeft van plantensappen en heeft een belangrijke rol voor de voortplanting, het bevruchten van het wijfje. Overdag rusten de muggen vaak, als het donker wordt en s'nachts gaan ze vliegen. In de zomer en in de nazomer hebben wij het meeste overlast van muggen en/of muggenplagen.

Hoe kan ik muggenoverlast zoveel mogelijk voorkomen

  • Zorg dat je zo min mogelijk stilstaand water in en om je huis hebt.
  • Dek regenton af met een deksel.
  • Zorg dat in de vijver een fontein staat die het water in beweging brengt
  • Voldoende vissen in de vijver, deze eten de eitjes en/of muggen en zorgen dat het water in beweging blijft.
  • Controleer uw huis goed op plekken waar zich stilstaand water kan bevinden denk hierbij aan kruipruimte onder uw huis, afvoerputje, kelder, afvoergoot, vochtige plantenbakken, gieter enz.
  • Muskietennet
  • Huid goed insmeren met een middel dat muggenwerend is

Hoe kan ik de muggen buiten houden

  • Deuren en ramen dicht houden
  • Dek ramen en deuren af met horrengaas
  • Dek ook ventilatiegaten af met horrengaas
  • Elektrische vliegenvanger
  • Insectenverdelgend middel
  • Een gespecialiseerd verdelgingsbedrijf inschakelen
  • Overdag het huis goed laten luchten en doortochten

Kunnen muggen in Nederland ziektes overbrengen

In Nederland en België komen geen muggensoorten voor die een ziekte overbrengen, dit is wel in veel warmere landen mogelijk. De bekendste ziektes die in die landen door muggen kunnen worden overgebracht zijn malaria, knokkelkoorts en gele koorts.
.
© 2011 - 2019 Ckonemann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dpc-services.nl
  • www.helpdeskwater.n
  • www.gezondheid.be
  • www.blizz.nl

Reageer op het artikel "Muggenoverlast, wat kan ik daartegen doen"

Infoteur: Ckonemann
Gepubliceerd: 03-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!