InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Blandford Fly (Simulium) een bloedzuigende vlieg

Blandford Fly (Simulium) een bloedzuigende vlieg

Blandford Fly (Simulium) een bloedzuigende vlieg Meestal zijn het muggen die voor overlast zorgen maar een klein venijnig vliegje met de naam Simulium Posticatum, in het Engels de 'Blandford Fly', is vele malen erger. De beet is erg pijnlijk en kan voor veel ellende zorgen. Soms is voor enkele mensen een ziekenhuis opname noodzakelijk. Door het warme vochtige weer voelt hij zich steeds meer in zijn element en breidt zich verder uit, hij is ook al in Nederland gesignaleerd.

Simulium Posticatum

Een heel klein zwart vliegje met een afmeting van 2 tot 3 millimeter met de wetenschappelijke naam Simulium Posticatum begint voor veel onrust te zorgen omdat mensen er behoorlijk ziek van kunnen worden. In Engeland noemen ze het vliegje: 'Blandford Fly', in Nederland wordt hij simpelweg "kriebelmugje" genoemd. Op zich is dit verwarrend want er zijn veel meer insecten die kriebelmugjes worden genoemd.

Uiterlijk

Klein zwart vliegje met een afmeting van 2 tot 3 millimeter. In verhouding tot het lichaam heeft hij brede vleugels. Opvallend aan het lichaampje is dat het iets gebogen is. De zuigmond is kort maar breed. Pootjes zijn zwart met grijze plekken.

Pijnlijke beet

De vlieg mag dan klein zijn maar hij bijt als een grote. Hij is gek op mensenbloed en bijt voornamelijk in voeten en onderbenen. Maar ook elders op het lichaam slaat hij graag toe. Doordat hij zo klein is kan hij met gemak door kleding heen dringen, waardoor het lastig wordt om het lichaam te beschermen tegen beten. Een beet van de vlieg is erg pijnlijk omdat hij een brede steekmond heeft, dit in tegenstelling tot de meeste muggen, die een spitse steekmond bezitten. De Nederlandse naam "kriebelmugje" is dus eigenlijk heel ongelukkig gekozen want van kriebelen is er eigenlijk helemaal geen sprake.

Heftige reacties

Om bloed te kunnen zuigen, spuit de vlieg giftig speeksel in de beet om stolling van het bloed te voorkomen, op deze manier kan de vlieg rustig door gaan met bloedzuigen zonder dat het gaatje dicht gaat. Het speeksel kan leiden tot heftige allergische reacties in het lichaam. Er kan een pijnlijke jeukende bult ontstaan maar er kan ook een forse infectie optreden met koorts, soms zo erg, dat ziekenhuis opname noodzakelijk is. Een zwerm vliegjes kan behoorlijk gevaarlijk zijn, er zijn gevallen bekend dat kalveren en ander vee gestorven zijn door meerdere beten van de vlieg.

Leefgebied

Het vliegje komt voornamelijk voor in Engeland in rivieren en beekjes maar ook in Duitsland en Spanje heeft hij al voor veel overlast gezorgd. In Nederland is het vliegje ook al waargenomen maar er zijn nog geen ernstige problemen bekend.
De Blandford Fly zoekt in Nederland ook het zacht stromend water op. Dit dient helder te zijn maar mag ook iets verontreinigd zijn. Doordat vijvers steeds populairder worden in tuinen, voelt de vlieg zich ook steeds meer thuis in dorpen en steden en kan daar ook prima overleven. Door het warme en vochtige weer wordt het hem nog makkelijker gemaakt om zich te verspreiden.

Larven

Een vrouwtje heeft bloed nodig om zich te kunnen voortplanten, eiwitten uit het bloed worden gebruikt voor aanmaak van de eitjes. Het vrouwtjes is daarom ook de enige die steekt, een mannetje zal nooit prikken. De eitjes worden vervolgens op planten gelegd die langs riviertjes en beekjes staan en zullen daar uitgroeien tot larven. Een larve klampt zich vast door middel van een soort spinsel en filtert uit het water kleine voedseldeeltjes.

Bescherming

Om u te beschermen tegen de Blandford Fly kunt u het beste kleding dragen zonder gaatjes, dus geen gehaakte vestjes of dergelijk. Ook het gebruik van DEET kan de vliegen op afstand houden.

Let op uw lichaam

Bent u toch geprikt? Let dan goed op uw lichaam. Krijgt u een ontsteking op de gebeten plek of wordt u ziek en krijgt u koorts? Neem contact op met uw huisarts.
© 2010 - 2018 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parasieten: oogworm (loa loa)Parasieten: oogworm (loa loa)De oogworm (loa loa) is een parasiet welke door een vliegenbeet op de mens wordt overgebracht, waardoor de oogwormziekte…
Vliegvissen op stilstaand waterKleine visplekken die regelmatig van regenboog- en bruine forel worden voorzien zijn ideaal voor een beginnende vliegvis…
Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en TripsPlantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedreiging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten…
Afrikaanse slaapziekte door vliegenbeetAfrikaanse slaapziekte door vliegenbeetDe slaapziekte is een ziekte die wordt overgebracht door een Afrikaanse bloedzuigende vlieg die besmet is met een parasi…
Vliegvissen op RivierenVissen in een kronkelende stroom vergt veel vaardigheid. Je moet heel precies werpen maar het is zelden nodig ver te wer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aka, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Blandford Fly (Simulium) een bloedzuigende vlieg"

Reacties

Sandra, 03-07-2018 18:09 #30
Ik ben nu voor het derde jaar op rij gestoken door de “blandford fly” of te wel “ kriebelmug”
Ik vind kriebelmug voor dit beestje geen goede benaming. Ik heb nu voor de derde keer een antibiotica kuur gekregen.
Binnen een dag vreselijk gezwollen enkel, voet en onderbeen. Op enkel gestoken, dag erna roodheid en warm been koorts en ziek gevoel. Vraag me idd af waarom er tot nog toe nog geen enkele arts is die ervan gehoord heeft!

Limburg, 14-05-2018 08:41 #29
Ik ben 4 dagen geleden op de tennisbaan gebeten door een klein zwart vliegje. Ik veegde het van mijn onderbeen maar het kwaad was geschied. Het bloed liep over mijn been. Heb het gelijk met van alles behandeld maar niks hielp. Ik dacht er nog aan om naar de huisarts te gaan. Dit toch niet gedaan ben begonnen met koelen dit bracht even verlichting. De plekken begonnen zich uit te breiden het been is heet doet pijn enz.

Zaterdag in Duitsland bij de apotheek Soventol meegekregen (hydrocortison0,5%) met advies als het maandag niet over is toch naar de huisarts te gaan. Het is wel verbeterd maar niet weg dus tóch even langs de huisarts vandaag.

Pascualita, 23-11-2017 22:11 #28
Kan de Blandford Fly eitjes leggen onder je huid.?

Luciënne Ketelaars, 23-09-2016 17:32 #27
Ik ben 2 keer gestoken op mijn rechtervoet, en 1 keer op mijn rechter kuit, je voelt mee als dit vliegje steekt en ik heb het dus ook mee doodgeslagen. Maar dan heeft het al gebeten en het wordt behoorlijk dik en het jeukt verschrikkelijk, ziet vuurrood en is warm. Dit is nu al enkele weken geleden en het is nog steeds niet over, ik heb er ook een allergische reactie bij, maar slik al middelen voor allergie. Het is gewoon een irritant zwart vliegje, die dit allemaal veroorzaakt. Bij mij is het gebeurd op het hondenveld, met inderdaad in de buurt een vijver.

Vera van Ratingen, 07-09-2016 12:09 #26
Ook ik ben het slachtoffer geworden van deze bloedzuigende vlieg. Ben op beide onderbenen "gestoken", met als gevolg ontzettend pijnlijke en jeukende bulten met rode ringen erom heen. Bij huisarts geweest, en deze constateerde wondroos!

Wim van Voorthuisen, 25-07-2016 17:48 #25
Twee jaar geleden verbleven wij in Alanya, Turkije en bezochten een park met vijverpartijen. Bij aankomst in ons appartement zaten mijn armen en benen onder de harde hevig jeukende bulten. In een ziekenhuis heb ik daartegen een injectie gekregen echter zonder resultaat. Het heeft zeker een maand geduurd voordat de bulten verdwenen waren. In de maand juni van dit jaar verbleven we weer in Alanya en werd ik weer geplaagd door harde en hevig jeukende bulten. Doordat in de omgeving gespoten werd tegen insecten had ik het idee dat de bulten hierop een allergische reactie zouden kunnen zijn. Tot het moment dat ik in het zwembad gebeten werd door een soort fruitvliegje. Ook andere mensen kwamen onder de bulten te zitten. Je werd meestal gebeten aan het eind van de middag. Ook aan het strand werd je omstreeks een uur of vier gebeten. Van de bulten en de vliegjes heb ik een aantal foto's genomen. Omdat we in de maanden september en oktober daar weer verblijven heb ik een bezoek gebracht aan mijn huisarts die mij Fexofenadine tabletten heeft voorgeschreven tegen de jeuk.
Om niet gebeten te worden raad ik aan in plaats van "lekkere luchtjes" vooral royaal Deet te gebruiken.

Teus, 17-07-2016 18:08 #24
Mijn vrouw is ruim een jaar geleden gebeten, ze kwam met een ontsteking en grote vochtblaren op voet thuis te zitten. De huisarts bezoeken had totaal geen zin, noch hij noch de dermatoloog had een idee wie de veroorzaker hiervan was. Het is een geduchte bijter, je voelt meteen als je gebeten wordt. Het heeft drie weken geduurd voor de blaren droog waren, en heeft er twee maanden "last" van gehouden.

H. Hopman, 27-05-2016 19:56 #23
Ben 25-5-2016 tijdens vissen wel 30 maal gebeten door hele kleine vliegjes, kreeg in de nacht een allergische reactie, ademnood, hevige jeuk in mijn liezen en zat s'morgens vol met kleine bulten op mijn hoofd die nu 27-5 nog niet weg zijn.Weet iemand wat dit kan zijn.?

Margreet, 16-09-2015 18:56 #22
Een aantal jaar geleden ben ik gestoken tijdens een barbecue in een achtertuin. De eerste dag jeukte het vooral, na een dag werd het een harde rode opgezette warme bult, die zeer pijnlijk was, maar ook nog steeds jeukte! Een jaar later waren wij op vakantie in Duitsland. Op de camping daar zaten ze in het gras. Met name in de schemer worden die vliegjes actief. Ik ben een aantal keer gestoken, maar mijn kinderen hadden nergens last van. Mijn been zette op en ik kon er niet meer op staan. Heel irritant als je voor elk sanitair bezoek helemaal naar het toiletgebouw moet strompelen tussen man en kind in. Ook dit jaar ben ik weer gestoken. Ze lusten mij graag. In Zuid-Duitsland, maar ook gewoon in mijn eigen woonplaats. Koelen met een icepack helpt tegen de pijn. Voortaan 's zomers niet meet in de schemer in het gras gaan staan met blote benen!

Nicole, 12-08-2015 22:31 #21
Ik ben nu voor de derde keer in twee jaar tijd gestoken op m'n onderbeen op de tennisbaan door inderdaad een heel klein zwart vliegend beestje. De beet veroorzaakt een rode warme plek die enorm jeukt en uiteindelijk wordt het een behoorlijke zwelling. Alleen dmv een aantal pillen van de huisarts en een zalfje trekt het weg. Heel irritant dat zo'n beestje dit veroorzaakt. Het kan zomaar 4 weken duren voordat het wegtrekt.

Vincent, 08-08-2015 02:23 #20
Afgelopen woensdag met een maat gaan varen op het kanaal bij Tilburg. Ben verschillende keren gestoken op beide onderbenen. Het is nu vrijdagnacht en het jeukt als de ziekte en voelt branderig aan. Vandaag voelde ik me ook licht koortsig. Heb er azijn opgesmeerd. Dat heeft even geholpen. Maar heb er goed last van.

Dirk, 04-07-2015 18:50 #19
Il was twee jaar geleden gebeten en kreeg een rode plek die een dag later erg begon te jeuken.
midden in de plek was er een donker vlekje. dacht aan een giftige dpinnenbeet of een daas. nadat enkele weken later het rood was verdwenen bleef er een bruin lidteken.
voorbije jaar ook weer gebeten, bij valavond. weer geen ide wat het was. zelfde klachten. en weer net voor de vakantie.
gisteren avond nog in de tuin geweest, korte broek, en weer prijs. nu was de beet net onder de knie en ik heb de beet gevoeld. stevige prik. kon ook evven zien wat het was. een klein zwart ding. doch dacht dit kan niets zijn.
vandaag zware jeuk en een goede rode plek op twee plaatsen: onder de knie en aan de enkel waar een druppel bloed zat.
ik ben dus even beginnen surfen en ben er zeker van dat ik de boosdoener nu gevonden heb. plaats belgie vilvoorde. moet nog maar enkele jaren in onze streek zitten.

W. Oldenhof, 03-07-2015 11:53 #18
In 3 dagen 6x gebeten. Zwelling van de onderbenen tot het dubbele. De laatste na behandeling van een insectenbeet pen geen last. Wel een 10 minuten op de beet laten zitten tot er bloed uit komt. Allergie tabletten helpen weinig.

Peter, 02-07-2015 19:31 #17
Hallo,
Ik ben onlangs diverse malen gebeten door een voor mij onbekend zwart vliegje. Bij mij thuis achter het huis in de avonduren. Ik heb er behoorlijk veel last van maar ben er niet ziek van
In de directe omgeving is niet veel water, op enige km afstand ligt de peel een groot moerasgebied.

Groeten Peter

Ingeborg, 18-05-2015 17:24 #16
Ik ben zo dom geweest om tegen de schemering gras te gaan knippen tot dat het donker werd. ik voelde wel kriebel maar niet dat ik gestoken werd. ik heb meer dan dertig bulten die steeds harder en groter worden. morgen de huisarts maar even bellen!

An, 22-08-2014 17:28 #15
In italie is mijn man in zijn benen geprikt, ontzettende jeuk en je ziet inderdaad prikplekken, ik was maar 2 x geprikt
Na 2 weken thuis werd ik op armen en benen geprikt, dikke schijven, zelfs 1 van ong 10 cm
en ontzettende jeuk, azaron hielp niet.
bij de drogist zeiden ze gelijk dat het steekvliegjes waren, irts groter dan fruitvliegjes.
het rare is dat we ze nergens in huis zien en het meestal s nachts gebeurd, als we naar de wc gaan.
wij dachten eerst aan bedswanzen, maar dat is helemaal schoon, zelfs in de matrassen.
Nu ik dit lees, moet het dit wel zijn.
heb bij de drogist resqucreme ven bach geadviseerd gekregen, het geeft verlichting en ik hoop dat het snel wegtrekt
wij hadden er nog nooit van gehoord, in italie komt het elk jaar voor, hoorden wij, bijna alle mensen liepen met plekken op hun benen.

Jannie, 06-08-2014 04:33 #14
Ik kan niet slapen van de brandeindepijn in mijn benen, Vandaar ik nu achter het pc zit en toch maar even opzoek ging door wat voor beestje ik gestoken heb kunnen worden.
Vorig jaar was ik tijdens het tuinwerk op drie plaatsen gestoken, Een ervan had ik een druppel bloed wat gestold was en volgende dag had ik op drie plaatsen roodheid later werd een paars. dit jaar was ik ook al een paar keer gestoken en achterkant been was gewoon echt paars. Vandaag zat ik met een vriendin en buren die tegen over mij woont in een hofje gezellig voor mijn tuin koffie te drinken, rond mijn onderbeen vlogen steeds kleine vliegjes en ik had het gevoel een paar keer gestoken te worden. we zeiden tegen elkaar dat kunnen die kleine vliegjes niet te zijn geweest, Bij de anderen vlogen ze bijna niet. Ik heb twee theedoeken nat gemaakt en om mijn onderbeen gewikkeld tegen mijn drieskwartbroek aan. Nu kom ik door hier te lezen weldegelijk achter dat het die kleine rot vliegjes konden zijn geweest. Ik zat namelijk vlak bij de coniferen die mijn buurvrouw drie jaar terug had geplant. Kan het ook daar door komen? Zitten ze daar in? Of de spar die al aardig hoog word? Van tweejaar oud. Ik kom uit Veendam

Menno, 05-11-2013 13:59 #13
En het beestje (of rotzakje zoals Daniëlle treffend aangeeft) heeft naar nu blijkt ook een voorliefde voor het traningsveld van vv Nieuwerkerk. Ben al een paar keer op zaterdagochtend gestoken; allergische reacties als door anderen beschreven. Onderbenen enorm dik, rood, gespannen (je kan er putten in drukken die blijven zitten), gevoel van algehele malaise. Na een dag of twee komt de enorme jeuk die ca 1,5 dag aanhoudt. Dan nog een paar dagen beetje zwelling en vrijdags zijn de ergste klachten over. En zaterdags weer opnieuw worden geprikt. Zucht. Ik verlang naar de winter.

Danielle Bosch, 08-09-2013 20:27 #12
Ook ik heb me rot gezocht naar de naam van dit kleine rotzakje! Vorig jaar ben ik voor het eerst gebeten, in beide enkels. Een venijnig prikje met een druppeltje bloed. Zwelling en jeuk bleven uit dus ik dacht dat het wel mee zou vallen. 's Avonds begonnen mijn onderbenen op te zwellen en ontstonden vochtblazen op de plek waar gebeten was. Mijn hele benen werden dik, rood en ik kreeg koorts. Ik heb direct anti-histamine (promethazine) genomen maar dat gaf geen verlichting. De volgende morgen kon ik door de pijn en zwelling niet meer lopen en voelden alle gewrichten in mijn lijf heel heet. De arts heeft me toen naast antibiotica ook Tavegyl voorgeschreven. De zwelling nam toen vrij snel af en ik kon na een week weer op beide voeten staan. De genezing van de wondjes duurde opvallend lang. Ook van anderen heb ik gehoord dat dit anders verloopt dan bij een 'normale' beet. Ik heb er lelijke littekens aan over gehouden (zwarte plekken). Afgelopen donderdag (ook in Apeldoorn) weer tweemaal gebeten in onderarm en oksel, de reactie leek heviger dan de vorige keer, nu met transpireren en benauwdheid erbij. Maar ook pas na een aantal uren. Tavegyl hielp ook deze keer goed. Kan de hevige reactie aan de locatie van de beten (oksel) liggen? of kan je gevoeliger worden voor het gif van de Blandford Fly? Reactie infoteur, 10-09-2013
@Danielle,
Men kan een allergische reactie opbouwen, waardoor er bij een nieuwe blootstelling een heftiger reactie kan ontstaan. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met uw (huis)arts.

Gijs Doeglas, 19-08-2013 11:32 #11
Ik ben gebeten door dit vliegje afgelopen woensdag in het Amsterdamse bos. Het beestje zat op mijn scheen en heb m doodgeslagen. er bleef inderdaad een bloedend wondje (klein sneetje) achter. Er bleef een jeukende, schijfvormige bult achter waar af en toe nog wat vocht uit kwam. Ik ben benieuwd naar verspreidingsgegevens over dit insect.

Bart Pustjens, 19-08-2013 09:16 #10
Eindelijk weet ik welk irritant beestje mij al voor de zoveelste keer te grazen neemt.
De gevolgen zijn inderdaad zoals de meeste beschrijven. Dit jaar al twee keer gestoken bij mijn enkels. De eerste keer was in Sittard op het terras. Je voelt de steek en er blijfteen klein bloeddruppeltje achter. Op het eerste gezicht stelt het niets voor, maar een dag later begint het gesodemieter. Vocht ophoping tot bijna aan mijn knie. De huid wordt rood en warm. Blaasje op de plek waar gestoken is waar vervolgens lijmachtig vocht uit komt. Het jeukt als een gek en heb er zeker 3 dagen last flink last van. Met staan doet het ook nog behoorlijk pijn. Ben er niet voor naar de dokter geweest. Voor mij helpt het beste koelen en been hoog leggen. Uiteindelijk neem t de zwelling af en blijft er een bloeduitstorting achter die pas na ongeveer 3 weken helemaal weg is.

Chris, 29-07-2013 21:34 #9
Zooo, blij dat ik dit artikel gevonden heb. Ik ben in 2008 voor het eerst door dit vliegje gestoken, achter in de tuin 's-avond tegen de schemer ( Den Bosch ). Echter voel ik de steek wel degelijk, of ze je met een naald steken. Ik heb er toen nestocil op gesmeerd in de verwachting dat het weg zou gaan helaas was dit niet het geval. Na een week naar de dokter gegaan met als conclusie "wondroos" ik schijn zeer allergisch te zijn voor of het gif of de schimmels die het beestje bij zich draagt. Sinds dien heb ik altijd anti histamine tabletjes bij de hand. Ik word elke zomer wel een keer of drie gestoken en dit helpt mij goed na 2-3 dagen is de roodheid jeuk en dikheid zo goed als weg.

H. Verhelst, 03-07-2013 13:06 #8
Ik ben blij dit artikel gevonden te hebben want tot nu toe al zeker al een aantal malen geprikt met vervelende gevolgen! Dit vertellende aan mijn omgeving staat eigenlijk iedereen altijd vreemd te kijken. De gevolgen van iedere beet zijn precies zoals in reacties hieronder, rode bult, wordt harde schijf met vochtblaasje(s) en dikke zwelling. Het jeukt enorm en houdt dagen aan. Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en 's avonds vaak in de tuin bezig. Ik heb het idee dat ze dan pas eigenlijk opdoemen (overdag geen last van), ze blijven heel sneaky rond je hangen en zodra je stilstaat of niet beweegt slaan ze toe. Wat een venijn van zo'n klein beestje, heel Nederland zit er al vol mee. ik heb het idee dat mensen de gevolgen toeschrijven aan een steek van een daas niet beseffende dat het om een heel andere ellendeling gaat. Zou meer aandacht aan gegeven moeten worden, een muggenbeet stelt hierbij vergeleken niets voor.

Ht van der Sluis, 02-07-2013 16:06 #7
Ik ben in de afgelopen weken 2 x geprikt; de afgelopen 10(!) jaar zeker 6 x. Ik hoorde vandaag voor het eerst de naam van de boosdoener, vandaar dat ik reageer. De beet zelf verneem je niet, binnen ca. een uur begint de jeuk, de bult heeft een omtrek van enkele cm. en is hard. Kan zelfs weken duren. Mijn vrouw is vorig jaar gebeten op 2 plekken op haar been en had dezelfde verschijnselen. Zij gebruikte als huismiddel "tea tree oil", een etherische olie, de lotion kan ook. Toko tholin zou ook kunnen. Nadat ikzelf ooit een huisarts heb bezocht kreeg ik nl. een zalfje, wat niet hiel'; vandaar de huismiddelen!

Diana Beekhuizen, 01-07-2013 09:45 #6
Volgens mij heb ik in mijn tuin in Ede een nest zitten ofzo. Telkens als ik 's avonds buiten kom word ik gebeten. Het is inderdaad een heel klein beestje, maar je krijgt er hele grote bulten van en het blijft even flink bloeden! Iemand een idee hoe deze beestjes uit te roeien?

Nine, 20-06-2013 09:45 #5
Ik ben dus ook geprikt dinsdag avond allebei mijn enkels… alleen de rechte enkel valt reuze mee. Is alleen een beetje rood. maar links dáárin tegen. Is erg dik. Heel erg pijnlijk rood en gloeit enorm het bewegen van de voet is al pijnlijk. En dat door zo'n mini vliegje! Ook dit was in Apeldoorn!

Willy Dekker, 06-06-2012 10:47 #4
Ik weet niet of het dezelfde vliegjes zijn die hier beschreven worden.
maar ben met pinksteren naar giethoorn geweest daar hebben 2 dagen op een boeren camping gestaanaan het water s, avonds tegen het donker was het zwart van de zwarte kleine vliegjes net miete ze hadden me gewaarschuwd voor die vliegjes ze bijten zeiden ze dus had jas aan en driekwart broek met blote voeten in schoenen.nou ik heb het geweten kwam na pinksteren in huis en daar begon de jeuk aan voeten opgezwollen voeten en overal waar je maar kijken kunt grote en kleine rode bulten dat ging zo verder tot over het hele lichaam en gezicht en werd gek van de jeuk en slapeloze nachten die ook nog eens pijnelijk was we zijn nu 14 dagen verder ben 2 dagen terug bij de dokter geweest heb pillen en zalf gekregen en nam s, morgens de eerste pil in een paar uur later werkte het al de jeuk werd minder gelukkig en kon eindelijk goed door slapen. ik ben nu meer dan 14 dagen vanaf die beten, maar heb nog opgezwollen voeten en nog over het lichaam die rode bulten maar geloof dat het op het lichaam iets minder wordt, alleen aan de voeten zijn ze nog dik en vurig. dus pas op als je naar het water gaat varen of naar giethoorn aan het water want die vliegjes zitten daar overal.

Janny Slok, 22-07-2011 10:13 #3
Dit beestje heb ik volgens mij in mijn tuin in Apeldoorn. Het voelt alsof je door een doorn geprikt wordt, het bloed even heftig, de volgende dag erge rode jeukende, zeer warm aanvoelende zwelling. Meestal wordt ik geprikt in mijn been, bij mijn enkels. Het duurt ongeveer een week voordat het over is. De eerste keer is ongeveer 3 a 4 jaar geleden. Nu werk ik alleen met lange broek en kniekousen aan in de tuin.

Erna Berg, 26-05-2011 13:52 #2
Ik vraag me af of dit beestje is wat wij hier, Languedoc, Zuid Frankrjk, de hapjesvlieg noemen. De beet zelf voel je niet, je ziet een rond gaatjes van (iets minder dan) 1 mm met een spoortje bloed en kort daarná begint de jeuk, die heel heftig is en een dag of 3, 4 kan duren.
Als je direcxt een nat gemaakte paracetamol o[ de beet legt (vastplakt met een pleister) is de reactie minder hevig.
Wel is hier maar weinig water in de buurt, waarin de larven zouden kunnen opgroeien en ook zijn de stekertjes eenlingen, geen 'wolken' van insectjes. Reactie infoteur, 26-05-2011
Uw beschrijving over de "hapjesvlieg" komt niet helemaal overeen met die van de Blandford Fly. Een specifiek kenmerk van de Blandford Fly is zijn pijnlijke beet dit in tegenstelling tot die van de hapjesvlieg.
De paracetamoltip is absoluut de moeite waard om uit te proberen.
Bedankt!
Groet, El-Ja

M. vd Hoeve, 05-08-2010 19:50 #1
Op 26-07-2010 stonden wij op de camping bij Walibi en, s avonds werden we aangevallen door kleine vliegjes aan de voeten en onder benen. Ik ben 2 keer gebeten maar ik was verbaasd dat het een ''vliegje'' was. Ik heb geen nadelige gevolgen gehad van de beet, maar ik had wel twee keurige gaatjes in mijn voet en scheenbeen die nog steeds zichtbaar zijn. Twee dagen later las ik in de telegraaf op het internet over deze vlieg. Ze zijn óók in Nederland, we zijn dus gewaarschuwd. Prettige vakantie.

Infoteur: El-ja
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 30
Schrijf mee!