InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Dennenprocessierups: grotere variant van de eikenrups

Dennenprocessierups: grotere variant van de eikenrups

Dennenprocessierups: grotere variant van de eikenrups In Nederland is er in 2019 en de jaren daarvoor veel overlast geweest van de eikenprocessierups die met zijn brandharen kan zorgen voor jeuk, uitslag, rode ogen en soms zwellingen. De eikenprocessierups is slechts een kleine variant, want in het zuiden van Europa leven de dennenprocessierupsen die nog groter zijn en nog meer brandharen hebben.

De rups

In de zomermaanden leggen de vlinders hun eieren in verschillende soorten dennenbomen. Als de eitjes uitkomen komen de rupsen tevoorschijn die enkele millimeters groot kunnen zijn, maar ook tot 4 cm lang kunnen worden. Net als de eikenprocessierups leven de dennenprocessierupsen in groepen. Hier komt de naam processierups ook vandaan, als de rupsen zich verplaatsen dan lopen ze in een lange lijn achter elkaar aan. De dennenprocessierupsen zijn oranje en geel van kleur met zwarte vlekken op de rug. Verder is de rups enorm harig. De brandharen komen los bij bedreiging, maar ook door de wind kunnen de haren verspreid worden.

De vlinder

Als de rupsen groot genoeg zijn dan graven ze zich in en ondergronds veranderen de rupsen in vlinders door zich te verpoppen. Het duurt een paar maanden voordat de vlinders uit de pop komen. De vlinders van de dennenprocessierups zijn nachtvlinders net als andere processievlinders. De vleugels van de vlinders zijn grijs, wit of bruin. De bovenste twee vleugels hebben een patroon van zwarte lijntjes.

De rups in Nederland

Anno 2019 is de rups nog niet gezien in Nederland. De rups kwam voorheen alleen voor in het zuiden van Europa, maar in 2018 is de rups ook gezien op de grens tussen Frankrijk en België. De rups en de vlinder zijn zich dus naar het noorden aan het verplaatsen. De rups kan zich makkelijk verplaatsen door de import en export van dennenbomen. De eitjes zijn nauwelijks zichtbaar en zo kan de rups zich ongezien verplaatsen. Anno 2019 wordt aangenomen dat de kans dat de rupsen zich in Nederland gaan vestigen klein is. Grote gebieden met veel dennenbomen hebben we in Nederland namelijk niet. Ook de natuurlijke vijanden van de rups zoals vogels, vleermuizen en wespen zijn in Nederland veel aanwezig doordat deze vijanden ook de eikenprocessierups eten en we sinds 1990 veel van die rupsen in Nederland hebben. Door de aanwezigheid van die eikenprocessierups is er genoeg voedsel voor de vijanden en kunnen zij zich goed en snel voortplanten.

Overlast van de dennenprocessierups

De dennenprocessierups geeft dezelfde klachten als de eikenprocessierups. De brandharen kunnen door de wind op de huid, in luchtwegen en in ogen belanden en zo irritatie, jeuk, zwelling, rode ogen en uitslag veroorzaken. In sommige gevallen zorgen de brandharen ook voor koorts. De dennenprocessierups is wat groter en heeft meer haren dan de eikenprocessierups, maar de klachten zijn niet erger dan bij de eikenprocessierups. Bij dieren zijn de klachten hetzelfde als bij mensen. Alleen paarden zijn gevoeliger voor de haren en moeten echt uit de buurt van de rups blijven. Niet alleen mens en dier hebben last van de rups, want een grote groep met rupsen kan complete dennenbomen van boven tot beneden kaal eten. De rupsen zitten door de complete boom en als de boom kaal is verplaatsen ze zich naar een andere boom in de buurt.
© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Terry Madeley, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24766
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dennenprocessierups
  • https://diertjevandedag.classy.be/insecten/vlinders/processievlinders/familie_processievlinders.htm

Reageer op het artikel "Dennenprocessierups: grotere variant van de eikenrups"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 08-07-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!