InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Huiskrekel (Acheta domesticus) kweek

Huiskrekel (Acheta domesticus) kweek

De huiskrekel is zonder twijfel de meest populaire krekel soort gebruikt als voederdier. Met een lengte van om en nabij 15 tot 20 mm is het een ideale voederdier voor reptielen alsook insectetende vogels. de mannetjes als de vrouwtjes zijn licht tot donkerbruin van kleur. De vrouwtjes zijn te herkennen aan een soort boor aan het einde van het lichaam waarmee de eitjes gelegd worden.

huisvesting

Een ideale bak om krekels in te kweken is ongeveer 60x30x30cm. Geschikt zijn de goedkope plastic visbakken die bij elke dierenwinkel tekoop zijn belangrijk is om er voor te zorgen dat de bak goed afgesloten is wegens ontsnappings gevaar, deze bakken zijn met name ideaal vanwege de ventilatie die de deksel al goed doorlaat zonder enig aanpassing. De ventilatie is zeer belangrijk voor de kweek, is het te vochtig in de bak dan kan er al gauw mijt optreden.

Inrichting

Als inrichting zijn kartonnen eierdozen ideaal, vanwege het vergroten van de leefomgeving en schuil mogelijkheden. Het is aan te raden de bak eens per week schoon te maken d.w.z. uitwerpselen verwijderen, voer en drinkbak schoonmaken, eierdozen vervangen. Eens per 3 a 4 weken de bak grondig schoonmaken met een ontsmettingsmiddel. Het is dus een aanrader om minimaal 1 extra bak te hebben om de krekels tijdens de schoonmaak in te plaatsen.

Water- en voer

Voor het voer van de krekels is het aan te raden om relatief ondiepe bakjes te gebruiken. Voer kippenlegkorrel zonder insecticide, katten- of hondenbrokken, brood of visvoer. Ook is het mogelijk om af en toe een plakje wortel of andere stukjes groenten en fruit toe te voegen, maar zorg er wel voor dat deze vrij zijn van pesticiden en andere schadelijke stoffen.
Leg in eventuele drinkbakjes watten of sponzen om verdrinking van de krekels te voorkomen. Op bovenstaande manier gevoerd hebben krekels, in vergelijking met meelworm, morioworm, vliegmaden of sprinkhanen, een hoge voedingswaarde. Deze is nog verder op te voeren door preparaten met vitaminen en mineralen over het krekelvoer te strooien. Of krekelgel te gebruiken. Het is handig om het voer niet te dichtbij het waterbak te zetten uit hygiëne.

Het Kweekproces

De ideale kweektemperaturen liggen tussen de 25-30°C. Deze temperatuur kun je bereiken m.b.v. een spotje.

Eileg

vrouwtjes beginnen 2 weken na de laatste vervelling met het leggen van 3 mm lange, witte eitjes.
Per etmaal prikt een goed gevoed vrouwtje 50 tot 150 stuks in bakjes met iets aangedrukte, oude potgrond (dus zonder gifstoffen). Dek de bakjes aarde af met metalen horrengaas, zodat eivraat door de krekels wordt voorkomen.
In te natte grond stikken de eieren, in te droge verdrogen ze. Bied minimaal 6 cm aarde aan, zo vochtig als verse potgrond. Hierbij is het belangrijk om de vochtigheid goed in de gaten te houden.

Eitjes en opfok

Bij temperaturen van ongeveer 30°C zullen de eitjes na ongeveer 12 dagen uitkomen, en is het noodzakelijk om een waterreservoir inclusief fijn voer te plaatsen bv. Fijngemalen vegetarische hondenbrokken gemengd met fijn visvoer. de jonge krekels zullen onder deze omstandigheden binnen 10 tot 12 dagen uitkomen, en volwassenheid bereiken in ongeveer nog eens 50 a 60 dagen waarbij de cyclus weer herhaald kan worden voor verdere kweek.
© 2010 - 2019 Infrasriptus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tanichthys albonubes - Chinese DanioDe Chinese Danio is een van de weinige vissen die je ook in een koudwateraquarium kunt houden. Doordat het erg sterke vi…
Poecilia Sphenops - Black MollyDe Poecilia Sphenops, in de volksmond Black Molly genoemd, is al jaren een van de meest geliefde aquariumvissen. Omdat d…
Carassius Auratus - GoudvisCarassius Auratus - GoudvisWat je op het plaatje hiernaast ziet, is wel het grootste misverstand dat er bestaat over de goudvis: hij mag absoluut n…
Hypancistrus Zebra (L046) - ZebrameervalDeze schitterende vis is behalve mooi, ook heel duur. Prijzen van 200 euro zijn geen uitzondering, je kunt ze echter ook…
Paracheirodon innesi - NeontetraDe neontetra is na de guppy het meest bekende aquariumvisje, bijna elke aquariaan heeft wel eens neontetra's gehouden. M…

Reageer op het artikel "Huiskrekel (Acheta domesticus) kweek"

Infoteur: Infrasriptus
Gepubliceerd: 02-01-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!