InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Bedwantsen: Risicofactoren, symptomen & behandeling van beet

Bedwantsen: Risicofactoren, symptomen & behandeling van beet

Bedwantsen: Risicofactoren, symptomen & behandeling van beet Bedwantsen (wandluizen, bedbugs) zijn kleine bloedzuigende parasieten die zich schuilhouden in onder andere spleten in kamers en in ruimtes rond het bed. Vooral in hotels en pensions zijn deze beestjes te vinden, maar ze komen ook steeds vaker voor in woonhuizen. Deze vervelende beestjes bijten ’s nachts mensen, want ze voeden zich met bloed. Beten van bedwantsen zijn niet gevaarlijk en de bedwantsen verspreiden ook geen ziekten (mei 2018). Niettemin is een beet door een beetwants hinderlijk. Meestal ervaart een persoon met een bedwantsenbeet jeuk aan lichaamsdelen die tijdens de nacht onbedekt zijn geweest. Op de huid aangebrachte of via de mond ingenomen medicijnen verlichten de jeukklachten. Na maximaal twee weken verdwijnen de jeukende rode bultjes normaal gesproken weer. Het verwijderen van bedwantsen is een hele klus; hiervoor is vaak gespecialiseerde hulp aanbevolen.

Kenmerken van bedwants

Volwassen bedwantsen zijn ovaal van vorm, hebben een plat lichaam, zijn één à zeven millimeter lang en hebben een donkergeel, rood of bruin uiterlijk. Ze leven maximaal twaalf maanden op kamertemperatuur en overleven lange tijd zonder bloedmaaltijd. Vooral tijdens de nacht voeden de kleine diertjes zich met bloed; dit duurt circa twee tot twaalf minuten (afhankelijk van het ontwikkelingsstadium). De beestjes houden niet van licht.

Tekenen van een plaag

Tekenen dat een bedwantsenplaag aanwezig is, zijn onder andere kleine witte eieren in de spleten van het matras en meubels of bloedvlekken op de lakens door het pletten van de insecten. De bedwantsen werpen ook kleine lichtgele gevlekte schildjes (exoskeletten) af die mogelijk zichtbaar zijn. Ook zijn mogelijk kleine zwarte vlekken op het matras te zien, wat duidt op opgedroogde uitwerpselen van de bedwantsen.

Risicofactoren: Vaak rond het bed

Vooral in spleten van bedden, boxsprings, hoofdeinden, bedframes en andere voorwerpen rond een bed zijn bedwantsen aanwezig. Ook in matrassen, beddengoed en meubilair zijn de vervelende parasitaire insecten te vinden. Voorts bevinden de bedwantsen zich mogelijk onder afbladderende verf en los behang, onder lichtschakelplaten of stopcontacten en onder tapijt in de buurt van plinten. Ze bijten vooral slapende mensen waarvan de huid onbedekt is. Het risico om bedwantsen tegen te komen neemt toe wanneer mensen tijd doorbrengen op plaatsen waar ’s nachts veel mensen rondlopen, zoals in hotels, ziekenhuizen, slaapzalen, cruiseschepen, vluchtelingenkampen, opvangtehuizen voor daklozen maar ook treinen en bussen. Bedwantsen worden aangetrokken of afgestoten door bepaalde kleuren. De parasieten hebben meer kans om zich te verstoppen in rode of zwarte gebieden. De bedwantsen laten zich sneller zien op groene en gele voorwerpen.

Verspreiding van parasitaire insecten

Bedwantsen ‘liften’ mee via kleding, bagage, meubels, beddengoed en dozen. De insecten kruipen ook zo snel als een lieveheersbeestje en reizen hierdoor vlot tussen verdiepingen en kamers in hotels of appartementencomplexen.

Symptomen: Jeuk op de huid

Niet elke persoon die gebeten wordt door een betwants, ervaart symptomen. Door een beet van een bedwants krijgen symptomatische personen te maken met rode jeukende vlekjes of bultjes aan het gezicht, de nek, de armen, de handen, de ellebogen, de navel, de benen, de enkels, de voeten, de rug, de billen en op andere niet-bedekte lichaamsgebieden. De insectenbeten hebben een donkerrood bultje in het midden en zijn geschikt in een rij of aanwezig in een cluster (groepjes). Sommige mensen reageren niet op bedwantsenbeten, terwijl andere personen snel te maken krijgen met een allergische reactie. Dit uit zich in ernstige jeuk, blaren, galbulten of netelroos.

Behandeling van jeuk en zwelling

Meestal verdwijnen de beten binnen een paar dagen tot twee weken, maar topische (op de huid aangebrachte) milde corticosteroïdencrème verlicht de jeuk. Een oraal (via de mond ingenomen) antihistaminicum (medicijn voor de behandeling van een allergische reactie), zoals difenhydramine (Benadryl), is eveneens inzetbaar voor het verlichten van de jeuk. Sommige personen zijn gebaat met aloë vera-gel die op de getroffen huid is aangebracht. Bij pijn, roodheid of zwelling is mogelijk sprake van een geïnfecteerde bedwantsenbeet en dan is een bezoek aan de arts aanbevolen. Hij schrijft antibiotica voor om de huidinfectie te behandelen.

Bedwantsen verwijderen

Bedwantsen zijn heel moeilijk te verwijderen, omdat ze gemakkelijk terugkomen. De beste manier van handelen is om contact op te nemen met de gemeente of een ongediertebestrijder die met een draagbaar apparaat alle stadia van de bedwantsen doodt bij een temperatuur van 50°C. Enkele zelfzorgmaatregelen zijn wel nuttig.
  • Alles weggooien dat besmet is (indien de persoon wanhopig is).
  • Eventuele zichtbare insecten opzuigen met een stofzuiger en de zak weggooien.
  • Geïnfecteerde kleding of beddengoed op zestig graden Celsius of hoger wassen.

Ondanks de verwoede pogingen is het in de praktijk mogelijk dat personen ongewild de bedwantsen verspreiden naar andere ruimtes. Professioneel advies is bijgevolg aangewezen om er zeker van te zijn dat de bedwantsen geëlimineerd zijn.

Heropleving van bedwantsen

Bedwantsen komen vaak terug. Ze hebben namelijk net zoals veel insecten een resistentie tegen de uitroeiingschemicaliën ontwikkeld. Ze zijn in de loop der tijd geëvolueerd om sterker te worden. Andere factoren die een rol spelen bij de heropleving zijn onder andere de moderne centrale verwarming en stoffering, want deze vormen de ideale omgeving voor bedwantsen. Door frequent reizen maken bedwantsen snel de verplaatsing tussen continenten via koffers en kleding.

Preventie van beet

Bedwantsen worstelen met het beklimmen van gladde voorwerpen. In een hotelkamer is bijvoorbeeld een metalen frame waar de bagage aan bevestigd kan worden, zeer nuttig. Het plaatsen van bagage op het bed werkt de verspreiding van bedwantsen (wereldwijd) in de hand. Verder is het verstandig om alle kledij en beddengoed in een afgesloten plastic zak te steken en in de zon te plaatsen, alsook om het matras in de zon te plaatsen want bedwantsen houden niet van hitte. Tot slot is het dragen van een pyjama die de huid bedekt een goede preventieve maatregel, want bedwantsen kruipen niet snel onder kledij om zich te nestelen op de huid.

Complicaties van bedwantsenbeet

Slaapproblemen treden op door de hevige jeukende huiduitslag. Verder is de persoon soms angstig omdat hij bang is dat hij opnieuw gebeten gaat worden. Verder verschijnt mogelijk een huidinfectie door het vele krabben aan de huidletsels. Warmte, zwelling, pijn, pusvorming en roodheid zijn kenmerkend voor deze bacteriële huidinfectie.
Gerelateerde artikelen
Bedwantsen in huis - wat je er aan kan doenBedwantsen in huis - wat je er aan kan doenNiemand wil te maken krijgen met de bedwants. Bedwantsen houden zich vaak op in huis en zijn moeilijk te bestrijden. De…
Bedwantsen, een wereldwijd groeiend probleemBedwantsen, een wereldwijd groeiend probleem. Kleine, ziekmakende vampiertjes die tijdens de nachtrust in bed kruipen om…
Bedwantsen: symptomen, bestrijden & behandelen beet bedwantsBedwantsen: symptomen, bestrijden & behandelen beet bedwantsWat zijn bedwantsen, hoe kun je bedwantsen herkennen en op welke manier kun je bedwantsen bestrijden? De symptomen van e…
Mijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten zijn kleine spinachtige insecten die op gras, kruiden, planten en in struikgewas voorkomen. Ze hechten zich meest…
Bedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugsBedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugsBedwantsen bestrijden is geen sinecure. Bedwantsen bestrijden kan het beste gedaan worden door een deskundige. Nog beter…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Content Providers(s): CDC Harvard University, Dr. Gary Alpert; Dr. Harold Harlan; Richard Pollack. Photo Credit: Piotr Naskrecki, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Geraadpleegd op 31 mei 2018:
  • Bed bugs populations are rising; scientists suggest doing your washing to avoid an attack, http://www.abc.net.au/news/2017-09-29/dont-want-bed-bugs-then-do-your-washing-say-scientists/8999580
  • Bedwantsen duiken steeds meer op: als er eentje in je koffer glipt, heb je een groot probleem,
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • De juiste manier om bedwantsen te laten bestrijden, https://debestrijdingsbrigade.nl/juiste-manier-om-bedwantsen-bestrijden
  • Diagnosis, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bedbugs/diagnosis-treatment/drc-20370005
  • How to get rid bedbugs, https://www.today.com/home/home-bed-bug-treatment-what-you-need-know-t128031
  • How to get rid of bed bugs, https://www.independent.co.uk/life-style/how-to-spot-bedbugs-and-get-rid-of-them-a8124251.html
  • Invasie van bijtende bedwantsen en vlooien, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170623_02938474
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bedbugs/symptoms-causes/syc-20370001

Reageer op het artikel "Bedwantsen: Risicofactoren, symptomen & behandeling van beet"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 01-06-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Insectenbeten
Schrijf mee!