InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Mieren bestrijden

Mieren bestrijden

Mieren bestrijden Mieren vind je overal in je tuin en het zijn harde werkers. Het wordt pas vervelend wanneer ze hun intrede in huis hebben gemaakt. Het is dus van belang de mieren zo snel mogelijk te bestrijden en ervoor te zorgen dat ze niet meer binnenkomen. Er zijn diverse tips en trucjes om mieren uit je huis te houden en ervoor zorgen dat je geen voedsel hoeft weg te gooien. Wanneer je op vakantie gaat naar Italië, Spanje of Frankrijk word je vaak geconfronteerd met mieren in huis. Zulk ongedierte is vooral in de zomer alomtegenwoordig. Het lijkt erop dat ze nu ook in Nederland en België de weg naar binnen gevonden hebben. Het is best vervelend omdat je ze in eerste instantie niet naar buiten krijgt. Het kleinste kruimeltje kan ervoor zorgen dat je huis in een mum van tijd vol mieren zit. De vraag die rijst, is hoe we deze mieren kunnen bestrijden.

Preventie

Het klinkt misschien als een cliché, maar preventie is een zeer belangrijk gegeven. Mieren zijn altijd op zoek naar voedsel en weten het heel goed te vinden. Het is dus belangrijk dat je je huis altijd schoonmaakt. Houd vooral de keuken net en maak de de tafel onmiddellijk schoon na het eten. Als je deze raad volgt, ben je al een grote stap verder.

Zout

Ten eerste kan je proberen de route van de mieren te achterhalen en er vervolgens zout op te strooien. Je zal zien dat de mieren zich in eerste instantie aangetrokken voelen door het zout en ervan zullen eten. Na een tijdje zal je zien dat ze verdwenen zullen zijn en niet meer zullen terugkomen. Het voordeel van deze bestrijdingswijze is dat je een natuurlijk product gebruikt en met andere woorden geen chemische stoffen hoeft te gebruiken die op hun beurt schadelijk voor de mens kunnen zijn. Daarenboven hoef je de mieren niet dood te maken.

Lavendel

Vervolgens zijn er veel natuurlijke producten waar mieren een hekel aan hebben. Het gaat dan om planten, kruiden, enz. Een treffend voorbeeld hiervan is lavendel. Snij een beetje lavendel af en strooi het op hun route. Het zal hetzelfde effect sorteren als de andere methoden.

Koper

Het klinkt misschien raar in eerste instantie, maar mieren hebben een hekel aan koper. Je kan bijvoorbeeld koperdraad gebruiken, maar ook de kleine euromuntjes komen in aanmerking. Verspreid de muntjes of de draad over de route en het ongedierte zal snel verdwijnen.

Bakpoeder

Bakpoeder is ook een doeltreffend middel om mieren te bestrijden. Neem dus een beetje bakpoeder of gist en meng het met een zoetigheid zoals jam of siroop. De mieren zullen op verkenning komen en ervan smullen. Vervolgens zullen ze sterven aangezien hun maag zal ontploffen ten gevolge van het bakpoeder. Het is aangeraden eerst de meer natuurlijke methodes te gebruiken, want zoals je ziet is deze methode niet de meest diervriendelijke.

Poedersuiker

Neem een beetje poedersuiker en strooi het vervolgens op hun route. Mieren zijn gek op zoetigheden, maar het kan ook tot hun ondergang leiden. Poedersuiker heeft immers hetzelfde effect als bakpoeder, namelijk dat hun maag hier niet tegen bestand is en bijgevolg zal ontploffen. Het klinkt zeer vreemd in de oren, maar het is daadwerkelijk een effectief middel ter bestrijding van mieren.

Kalk/krijt

Kalk is ook een effectief middel om mieren te bestrijden. Je kan verschillende soorten kalk gebruiken, maar het gaat het makkelijkst met een krijtje dat op school gebruikt wordt. Teken enkele lijnen op de plaatsen waar ze het huis binnenkomen en omcirkel vervolgens ook hun route. Mieren houden niet van kalk of krijt omdat ze dan de sporen niet meer kunnen volgen die andere mieren hebben achtergelaten.

Mierenlokdoosjes

Ten slotte kan je mierenlokdoosjes kopen en deze plaatsen op de mierenroute. De doosjes zijn gevuld met een speciaal gif. Het voordeel van deze methode is dat de mieren het gif mee zullen nemen naar hun nest waardoor ook de andere mieren zullen worden getroffen. Bijgevolg zal de hele nest uitgeroeid zijn.
© 2016 - 2019 Derren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lucky2013, Pixabay
  • http://www.tuinadvies.be/artikels/dieren_mieren.htm
  • http://plazilla.com/page/4295027617/mieren-voorkomen-bestrijden
  • http://www.mierenbestrijden.com

Reageer op het artikel "Mieren bestrijden"

Infoteur: Derren
Gepubliceerd: 29-06-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!