InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het gevaar van broodfokkers

Het gevaar van broodfokkers

Het gevaar van broodfokkers Als je een hond of kitten wilt kopen, dan is het raadzaam om dit niet zomaar bij de eerste de beste fokker te doen. Je loopt dan de kans dat je een hond koopt bij een broodfokker. Dit is een fokker die honden enkel verkoopt uit winstbejag. Zo heeft hij altijd wel kittens of pups in de verkoop.

Herken een broodfokker

Een broodfokker kun je redelijk goed herkennen. De pups en kittens leven hier vaak in slechte omstandigheden. De fokker geeft dan ook niks om deze dieren, verzorgt ze nauwelijks en geeft ze geen liefde en aandacht. Deze jonge diertjes zijn dan ook niet sociaal of zindelijk en gestrest. Zo hebben jonge pups die van een broodfokker afkomstig zijn, vaak last van gedragsproblemen. Verder is er vaak sprake van inteelt. Hierdoor kunnen er ernstige problemen ontstaan, zoals ernstige ziektes en lichamelijke afwijkingen.

Slechte gezondheid

Een kitten of pup die je bij een broodfokker koopt, kan een slechte gezondheid hebben. Dit komt, omdat er niet wordt gelet op de gezondheid van het dier. De diertjes worden dus niet gecontroleerd op schurft, vlooien of erfelijke ziektes. Daarnaast neemt de fokker niet de moeite om de diertjes te ontwormen of in te enten. Ze kunnen dus heel ziek worden. Verder leven deze jonge diertjes vaak in heel slechte omstandigheden, zoals in een buitenkennel, en zijn ze weggehaald bij hun moeder.

Lage prijzen

Daarnaast kan je een broodfokker herkennen aan de lage prijzen. Deze zijn vaak een stuk lager dan bij die van een professionele fokker. Ook houden ze geen stamboom bij van de dieren. Inteelt komt er met regelmaat voor. Ze bieden vaak diverse rassen aan, die allemaal bij elkaar in een kooi zitten. Ook al betaal je bij een slechte fokker vaak minder voor een hond of kat, toch kunnen de kosten nog aardig oplopen. Dit komt, omdat het dier afwijkingen kan hebben, waardoor je vaak een bezoekje moet brengen aan de dierenarts

Pure dierenmishandeling

Eigenlijk is broodfokken pure dierenmishandeling. Deze mensen laten een poes of teefje zoveel mogelijk werpen. Veel vaker dan normaal is in een poezen- of hondenleven. Bij een teefje is het normaal als deze twee tot drie keer werpt. Broodfokker kopen ook vaak kittens of pups op uit het buitenland en bieden deze dan te koop aan. Er wordt met de diertjes gehandeld alsof het dingen zijn, in plaats van levende dieren.

Goede fokkers

Echte goede fokkers staan vaak ingeschreven bij een rasvereniging. Een goede fokker zal een kitten of pup niet zomaar meegeven. Deze kan je pas mee naar huis nemen als het diertje oud genoeg is. Bij een pup kan dit vanaf zeven weken en bij een kitten vanaf twaalf. Voor die tijd mogen ze niet van hun moeder worden gescheiden. Ook wilt een goede fokker weten waarom je graag een hond wilt. Zo kan deze beoordelen of je wel goed voor de hond kan zorgen. Daarnaast mag je eerst op bezoek komen bij de fokker, zodat je de kittens of pups al ziet bij de moeder. Deze dieren groeien ook al op in een huiselijke omgeving en zijn al gewend aan bepaalde geluiden, apparaten, mensen en andere dieren. Een broodfokker doet dit allemaal niet, die is alleen maar geïnteresseerd in het geld.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het gevaar van broodfokkers"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 19-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!