InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rashond: Shih Tzu

Rashond: Shih Tzu

Rashond: Shih Tzu Deze relatief kleine hond loopt al wat jaren mee en wint aan populariteit. Mogelijk heeft dit met het karakter te maken. Het is namelijk een lieve, waakse hond met de vastberadenheid van een terriër (wat nog in beperkte mate door de aderen stroomt). De hond is speels, beweeglijk, lief en mooi (zeker voor de liefhebber van langer haar bij honden) en dit alles in een handig formaatje.

Het ras

De shih tzu is afkomstig uit Tibet en ooit gefokt voor het Chinese hof uit de lhassa apso en de Tibetaanse terrier. Overigens zijn er ook bronnen die zeggen dat de shih tzu deels van een Pekinees afkomstig is. De naam is in het Tibetaans “Leeuwenhond” en zo zagen de eerste puppies er met de prachtige lange manen ook uit. Deze hond staat het dichtst bij het Boeddhisme, zoals wij dit kennen en daarom ook is het een zeer gewaardeerde hond in China.

Bron: Kaz, PixabayBron: Kaz, Pixabay

Specifieke uiterlijke- en innerlijke kenmerken

Het is een speelse gezelschapshond met een lief karakter, altijd opgewekt, waaks en vast is vast. Dat zal het terriërstukje in deze hond zijn. De vacht kan lang of kort gehouden worden in allerlei kleuren en kleurcombinaties en het hondje wordt gemiddeld niet hoger dan 26 centimeter. Een teefje meestal nog iets kleiner. Met een gewicht tussen de 4,5 en max 7,5 kilo.

De shih tzu heeft een platte snoet met grote diepe en donkere ogen en als je de vacht laat groeien, wordt een heel lange zijdezachte vacht. Als de vacht lang gehouden wordt, is het belangrijk om de pup van jongs af aan met kam in aanraking te brengen. Dit voorkomt op latere leeftijd gedoe met kammen van de lange vacht. Overigens zijn er ook genoeg mensen die de vacht kort houden en omdat deze zo dik is, is het nog steeds een prachtige zachte vacht.

De shih tzu gaat ook goed met kinderen om en kan een stootje hebben. Verder is dit hondje goed met katten en bij voorkeur katten die mee willen spelen, want spelen kan deze hond altijd.

Gezondheid

Het is over het algemeen een gezond, niet doorgefokt dier. Deze honden hebben als kleine gevoeligheden soms een liesbreukje, gevoelige huid (allergie) en ook de ogen zijn iets gevoeliger. De honden hebben een gemiddelde levensverwachting van 12 tot 14 jaar, maar sommige halen ook gezond en wel de 17 jaar.

Zoals zoveel kleine honden hebben ze meer aanleg voor gebitsproblemen. Speciale voeding helpt en sommige mensen geven de shih tzu een poetsbeurt. Als het hondje dit van jongs af aan leert, is dit prima te doen.

Waarom een shih tzu?

Als je bezig bent met de aanschaf van een hond moet je voor jezelf een aantal zaken helder hebben. De shih tzu is, behalve het lieve en speelse karakter, een combinatie van een klein hondje die toch lekker wil en kan bewegen, waar kinderen goed mee kunnen spelen en een 'aanwezigheid' in huis is. Als dit je past, kan de shih tzu een prima hondje voor je zijn. Overigens kan deze hond goed tegen alleen zijn, maar als er ook nog een kat in huis rondloopt geniet dat wel de voorkeur.

Het is zeker niet het 'schoothondje' voor oma, waar de hond wel eens voor versleten wordt. Sterker nog, als de shih tzu niet genoeg beweging krijgt en kan spelen, wordt het een chagrijnig hondje.

Bron: Eigen hond - AnnastaalBron: Eigen hond - Annastaal

Opvoeding pup

De Shih Tzu is een eigenwijs hondje en mede daarom erg belangrijker het hondje als pup goed op te voeden. Niet achteraf straffen als het hondje bijvoorbeeld binnen de behoefte gedaan heeft. Straffen in de zin van de neus bij het plasje of de poep houden, zodra je constateert dat hij/zij het doet, werkt wel. Maar het beste is belonen als het hondje het goed doet. Na het slapen, spelen en eten uitlaten en stevig belonen als hij/zij de behoefte netjes buiten doet. Consequent aangeven wat wel en niet mag en hier vooral niet zijn/haar naam gebruiken tijdens een dergelijk ritueel. De associatie met de naam kan dan fout gaan voor de toekomst, want de hond zal eerder zijn/haar naam met verkeerde zaken associëren.

Bij iedere hond is dit proces belangrijk, maar zeker bij een hond die ook nog eens eigenwijs van nature is. Als je het goed aanpakt, heb je er jaren een heerlijk hondje aan.

Tot slot

De shih tzu is een leuke hond die tegen een stootje kan en zowel bij mensen alleen, als in en gezin me jonge kinderen en/of met katten prima kan functioneren. Consequent zijn en voor genieten van deze leuke hond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hondenras: Shih TzuHondenras: Shih TzuDe Shih Tzu is een veel gezien en geliefd gezelschapshondje, met zijn lange vacht en schattige ogen bent u zo verkocht.…
Een hond als huisdierEen hond als huisdierSoms neem je een impulsieve beslissing, zoals het nemen van een hond als huisdier. Je hebt dan niet echt de tijd genomen…
Herkomst en geschiedenis van de ChihuahuaHerkomst en geschiedenis van de ChihuahuaDe Chihuahua (spreek uit : sjie-wa-wa) is het kleinste hondenras ter wereld. De Chihuahua is een zeer oud ras, ze komen…
Een hond kopen, waar let je op?Een hond kopen, waar let je op?Als je eenmaal hebt besloten om een hond in huis te nemen, dan breekt er een spannende tijd aan. Je gaat een hond uitzoe…
Opvoeding puppies en kittensOpvoeding puppies en kittensJonge dieren zijn bijna per definitie leuk, maar het blijkt dat we relatief weinig weten over de opvoeding van het jonge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen hond - Annastaal
  • Afbeelding bron 1: Kaz, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Eigen hond - Annastaal

Reageer op het artikel "Rashond: Shih Tzu"

Reactie

Marcel van Tiel, 20-03-2016 16:21 #1
Onze shih tzu Rocky is nu 18 jaar gezond en wel en Spike is nu 16 jaar en ook gezond en wel.
Zeer lieve honden en voor kinderen ook.

Toppers zijn het!

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 09-08-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Reacties: 1
Schrijf mee!